2026-02-01, 19:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
God of the gaps blir inte mer rationellt bara för att du presenterar argumentet i punktform.

Du pekar återigen på att vi inte vet och sen helt utan några som helst argument eller belägg påstår att en gud måste vara förklaringen.
Eftersom du inte gav en brist i logikkedjan och svarade först många timmar senare när ditt tidigare svar var precis samma minut som jag gav utmaningen så får jag upp en lustig bild i mitt huvud där du sitter argt och försöker komma på en brist och kokar inombords i många timmar innan du ger upp och svarar "god of the gaps" istället.
Citera
2026-02-01, 19:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Tyvärr inte mycket av kvalitet nej.

Men du pratar om historicitet och presenterar dig som mytisist vad gäller Jesus. Vem i antika världshistorien slår honom vad gäller personer utan militärmakt? Vem slår hans personporträtts historicitet av samtliga i antika världshistorien?

Kan Muhammed ses som den absolut raka motsatsen här?
Även Mohamed har historicitet.
Citera
2026-02-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
De historiska bevisen och andra bevis tyder på att jesus återuppstod.
Vår generella upplevelse av verkligheten är att det är oerhört sällsynt att folk återuppstår.

Dessa två saker konflikterar med varann, kan de historiska bevisen + andra bevis vinna i denna sannolikhetsberäkning?

Enligt mig, ja. Jag är helt säker på att Jesus återuppstod.

Du svarade inte på hur du menar att man skulle kunna visa att Jesus inte återuppstod.

Vilka bevis är det du menar bekräftar det extremt extraordinära och verklighetsfrämmande påståendet att en person har återuppstått från döden?
Jag håller tummarna för att diskussionerna kring att extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis som du haft med både mig och andra, inte har varit förgäves.
Om du tänkt att börja om från ruta ett för femtioelfte gången och återigen påstå att naturlagarna minsann måste ha upphävts därför att folk varit väldigt övertygande om det eller vad du kan vara, så kan du strunta i att svara på inlägget. Jag vill ha bevis som står i proportion till påståendet.
Citera
2026-02-01, 19:49
Medlem
Citat:
Så här säger nuvarande forskare om Luigi Garlaschellis försök enligt GPT: "Consensus: Visually similar but scientifically inadequate; labeled by some as “grotesque” compared with the real Shroud"

Sen gör du precis det jag var orolig för. Ingen förklaring, bara förolämpningar. Försök vara saklig.

Vad var ditt svar till det andra beviset?
Vill du att jag ska titta på dina youtube-filmer och sen analysera dom? Det kommer jag inte att göra, det är redan bekräftat av forskare att de inte stämmer.

Du kan säkert skicka tusen olika filmer och länkar på människor som anser sig ha upplevt gud eller sett saker som inte kan förklaras men det betyder inte att det är bevis. Hade det funnits bevis hade vi inte haft den här diskussionen för då hade vi varit överens.

Religion är en tro- utan bevis.
Citera
2026-02-01, 19:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Du svarade inte på hur du menar att man skulle kunna visa att Jesus inte återuppstod.

Vilka bevis är det du menar bekräftar det extremt extraordinära och verklighetsfrämmande påståendet att en person har återuppstått från döden?
Jag håller tummarna för att diskussionerna kring att extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis som du haft med både mig och andra, inte har varit förgäves.
Om du tänkt att börja om från ruta ett för femtioelfte gången och återigen påstå att naturlagarna minsann måste ha upphävts därför att folk varit väldigt övertygande om det eller vad du kan vara, så kan du strunta i att svara på inlägget. Jag vill ha bevis som står i proportion till påståendet.
De historiska bevisen är starka, men det är för mycket information för att skriva här och nu.
Här kan sätta dig in om du vill: https://www.youtube.com/watch?v=A0iDNLxmWVM
Citera
2026-02-01, 19:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Vill du att jag ska titta på dina youtube-filmer och sen analysera dom? Det kommer jag inte att göra, det är redan bekräftat av forskare att de inte stämmer.

Du kan säkert skicka tusen olika filmer och länkar på människor som anser sig ha upplevt gud eller sett saker som inte kan förklaras men det betyder inte att det är bevis. Hade det funnits bevis hade vi inte haft den här diskussionen för då hade vi varit överens.

Religion är en tro- utan bevis.
Kristendom, är ett test för att se om du värderar sanning framför ego. Gud lägger fram precis tillräckligt med bevis för att de som älskar sanning ska finna den, men samtidigt tillåta arroganta skitstövlar att självsäkert förneka allt och därmed döma sig själva till döden utan att någon annan bär skulden.

Riktigt genialt, faktiskt.
Citera
2026-02-01, 19:53
Medlem
Citat:
Kristendom, är ett test för att se om du värderar sanning framför ego. Gud lägger fram precis tillräckligt med bevis för att de som älskar sanning ska finna den, men samtidigt tillåta arroganta skitstövlar att självsäkert förneka allt och därmed döma sig själva till döden utan att någon annan bär skulden.

Så där resonerar muslimer också så hur ska jag kunna välja mellan de två religionerna?
Citera
2026-02-01, 19:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Så där resonerar muslimer också så hur ska jag kunna välja mellan de två religionerna?
Bevis och rationalitet.
Citera
2026-02-01, 19:55
Medlem
Citat:
Eftersom du inte gav en brist i logikkedjan och svarade först många timmar senare när ditt tidigare svar var precis samma minut som jag gav utmaningen så får jag upp en lustig bild i mitt huvud där du sitter argt och försöker komma på en brist och kokar inombords i många timmar innan du ger upp och svarar "god of the gaps" istället.

Det är ingen nyhet att du fantiserar om allt möjligt.
Tro det eller ej, men jag har en del andra åtaganden i mitt liv som är viktigare än att prata med dig.
Det krävs på sin höjd ett par sekunder för att konstruera ett svar på dina uppenbara argumentationsfel.
Men tydligen måste jag ge en grundlig genomgång på varför du har fel, varenda jävla gång?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Det är det, och tack för påminnelsen!

11Han svarade och sade: »Eder är givet att lära känna himmelrikets hemligheter, men dem är det icke givet. 12Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har. 13Därför talar jag till dem i liknelser, eftersom de med seende ögon intet se, och med hörande öron intet höra, och intet heller förstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Även Mohamed har historicitet.
Så sett att han existerat, ja. Men vad gäller berättelser om honom från ögonvittnen så har vi ingenting. Eller klart att några av de hundratusentals haditherna kan vara sanna, men vi vet ingenting om vilka.

(FB) Varför ville de tidigaste muslimerna glömma bort Muhammed?
Citera
2026-02-01, 19:56
Medlem
[quote=bakelsernassmak|94194820]
Bevis och rationalitet.
[/QUOT

Det finns inte mer bevis för kristendomen än för islam så hur ska jag kunna välja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in