2026-02-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Det var det här jag skrev som du snubblade iväg några förvirrade meningar om. Har du verkligen inget vettigt att säga?

(FB) Ateister vs kristna debatt

Lite längre ner här på religion har jag gjort en tråd om Muhammeds personporträtts historicitet (du själv var inne på honom nyss). Där jämför jag hans personporträtts historicitet med storleken av en väteatom och Jesus som en galax relativt sina förutsättningar. Skriver du under på det?

Förstår du vad begreppet historicitet betyder över huvud taget?
Men hjälp vad du tar dig själv på stort allvar! Får du många svar i din tråd om Muhammed?
Citera
2026-02-01, 19:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Men hjälp vad du tar dig själv på stort allvar! Får du många svar i din tråd om Muhammed?
Du kan inte vara på riktigt.... I all vänlighet:
Du gör verkligen bort dig fullständigt hos var människa som gått grundskolan. Skulle rekommendera dig att gå igenom vad du hittills skrivit i tråden och se om du är nöjd. Inte för att du bett om råd, men ändå.
Gör som du vill, men detta är plågsamt att bevittna och jag tycker synd om dig.
Citera
2026-02-01, 19:21
Medlem
Citat:
Tyvärr inte mycket av kvalitet nej.

Men du pratar om historicitet och presenterar dig som mytisist vad gäller Jesus. Vem i antika världshistorien slår honom vad gäller personer utan militärmakt? Vem slår hans personporträtts historicitet av samtliga i antika världshistorien?

Kan Muhammed ses som den absolut raka motsatsen här?
Citera
2026-02-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du kan inte vara på riktigt.... I all vänlighet:
Du gör verkligen bort dig fullständigt hos var människa som gått grundskolan. Skulle rekommendera dig att gå igenom vad du hittills skrivit i tråden och se om du är nöjd. Inte för att du bett om råd, men ändå.
Gör som du vill, men detta är plågsamt att bevittna och jag tycker synd om dig.
Nöjd? Jag har efterfrågat bevis på er religion och ni kommer med nonsens eller bibelverser vilket inte precis stärker er sak.

Är du provocerad av att jag inte bara accepterar det du skriver? Är du så van vid att inte bli ifrågasatt?
Citera
2026-02-01, 19:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nöjd? Jag har efterfrågat bevis på er religion och ni kommer med nonsens eller bibelverser vilket inte precis stärker er sak.

Är du provocerad av att jag inte bara accepterar det du skriver? Är du så van vid att inte bli ifrågasatt?
Du har fått 1 bevis som du inte kunnat avfärda, och här kommer 1 till:
https://www.youtube.com/watch?v=bo6UKQEC0T0
Se om du kan komma på en naturlig förklaring som håller, utan att degenerera in i förolämpningar och skitprat.
Citera
2026-02-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du har fått 1 bevis som du inte kunnat avfärda, och här kommer 1 till:
https://www.youtube.com/watch?v=bo6UKQEC0T0
Se om du kan komma på en naturlig förklaring som håller, utan att degenerera in i förolämpningar och skitprat.
Det du kallar skitprat (inte så kristet av dig!) kallar jag ifrågasättande. Dina två bevis är ju motbevisade av forskare om och om igen, om du ser dom som bevis och ger dig ro om natten så är det okej men absolut inte för mig.

Ett bevis ska inte kunna ifrågasättas. Penicillin fungerar på bakterier, jorden snurrar runt solen, gravitationskraften. Det är bevis som alla förstår och håller med om.
Citera
2026-02-01, 19:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ger du Mohammed en chans? Läser du hans ord och försöker förstå vad han menade eller skippar du det eftersom du inte tror att hans ord är sanning?

Jag tror inte att det finns någon gud, Bibeln övertygar mig inte på något sätt och därför är jag inte heller motiverad att ta till mig av Jesus budskap.
Jag har läst i Koranen och det finns ett intressant avsnitt när Mohammad träffar en högre makt av något slag.

Menar du att det inte finns verksam högre makt större än människans på jorden eller ens någon annanstans? Det trodde inte jag heller innan jag såg sån makt i form av två flygande diskussar. De öppnade en inre dörr men finns inget förtroende så är det minst sagt oroväckande med högre makt.
Citera
2026-02-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Egentligen så är det ganska enkelt. Se om du kan bryta ner om någon av delarna i denna logiska kedja brister och varför:
1. Någonting finns.
2. Någonting måste ha skapat någonting.
3. Detta kan inte gå i oändlighet med saker som skapar varann.
4. Någonting är den ursprungliga skaparsaken.
5. Verkligheten kunde varit annorlunda.
6. Den ursprungliga skaparsaken måste ha avgjort hur någonting skulle vara.
7. Det kan inte ha avgjorts av slump eller någonting annat, eftersom slump baseras på någonting och någonting annat baseras också på någonting, och i detta stadie finns ingenting.
8. Den ursprungliga skaparsaken avgjorde hur någonting skulle vara baserat på vilja.
9. Vilja innebär medvetande.
10. Medvetande innebär gud.

God of the gaps blir inte mer rationellt bara för att du presenterar argumentet i punktform.

Du pekar återigen på att vi inte vet och sen helt utan några som helst argument eller belägg påstår att en gud måste vara förklaringen.
Citera
2026-02-01, 19:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det du kallar skitprat (inte så kristet av dig!) kallar jag ifrågasättande. Dina två bevis är ju motbevisade av forskare om och om igen, om du ser dom som bevis och ger dig ro om natten så är det okej men absolut inte för mig.

Ett bevis ska inte kunna ifrågasättas. Penicillin fungerar på bakterier, jorden snurrar runt solen, gravitationskraften. Det är bevis som alla förstår och håller med om.
Så här säger nuvarande forskare om Luigi Garlaschellis försök enligt GPT: "Consensus: Visually similar but scientifically inadequate; labeled by some as “grotesque” compared with the real Shroud"

Sen gör du precis det jag var orolig för. Ingen förklaring, bara förolämpningar. Försök vara saklig.

Vad var ditt svar till det andra beviset?
Citera
2026-02-01, 19:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag har läst i Koranen och det finns ett intressant avsnitt när Mohammad träffar en högre makt av något slag.

Menar du att det inte finns verksam högre makt större än människans på jorden eller ens någon annanstans? Det trodde inte jag heller innan jag såg sån makt i form av två flygande diskussar. De öppnade en inre dörr men finns inget förtroende så är det minst sagt oroväckande med högre makt.
Förlåt, men nu begriper jag nada. Vill du förklara det fetade? Menar du fiskar eller diskus som man kastar? Jag måste ha missat något här....
Citera
2026-02-01, 19:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Förlåt, men nu begriper jag nada. Vill du förklara det fetade? Menar du fiskar eller diskus som man kastar? Jag måste ha missat något här....
"Flygande tefat" med uppenbart större makt än vad vi människor har.
Citera
2026-02-01, 19:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
"Flygande tefat" med uppenbart större makt än vad vi människor har.
Ok, då begriper jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in