2026-02-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Ja berätta hur du ska åtgärda detta.

Hur ska du ersätta 10.000 dåliga slöa studenter, med 10.000 andra ambitiösa skickliga studenter.

Är din lösning vettig kommer du få nobelpriset. Låt höra! (läsa)

Jag hoppas framtida ai kan kompensera för det försämrade mänskliga materialet, för vi människor är inte maskiner och i det moderna samhället förväntas vi vara just maskiner (producera felfritt i allt högre takt, och bli behandlade som skit).

Vi ska alltid behandla varandrs väl oavsett.

Kan en del av lösningen vara att göra det svårare att komma in, mer krav, tester och intervjuer?
Citera
2026-02-01, 18:38
Medlem
Brmcs avatar
Och vad fan vet dom om säkerhet innan de är utbildade?.. Fan vad jag hatar yngre generationer
Citera
2026-02-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Spelar ingen roll, den svenska vården kan inte bli sämre!

Det beror på var man bor kanske. I min släkt är det mycket hjärt kärlsjukdomar och den vården är tip top i Sverige.
Citera
2026-02-01, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Studenterna skriver att ”på vår utbildning godkänns studenter på tentor, seminarier och moment utan att ha behövt plugga. Vissa fyratimmarstentor avklaras på 20 minuter och vid en del seminarier räcker ens blotta närvaro för godkänt”

och vidare att

”flera kurser är blandkurser som benämns som omvårdnad, men som i praktiken blir en enda röra av sociologi, juridik, filosofi, etik och vetenskapsteori. Vi får lite av allt, men ingen djup kunskap i något område”.

Stämmer det att utbildningen till sjuksköterska har blivit enklare de senaste åren?
Vad kan detta i sådana fall bero på?
Har ni lagt märke till liknande kvalitetsbrister i andra utbildningar?

https://www.sverigesradio.se/artikel/de-sagar-sin-utbildning-till-sjukskoterska-for-latt

https://www.gp.se/debatt/sjukskoterskeutbildningen-vid-goteborgs-universitet-ar-ett-luftslott.a48095df-3134-4948-ab27-0efb513 42aac

Det är som på lärarhögskolan, det handlar väldigt lite om hur man utför yrket, hur elever lär sig, hur hjärnan funkar, mest om vilken ideologi man ska ha och hur man ska få eleverna att tycka rätt och se världen genom bestämda "perspektiv".
Problemet är alla jävla humanister som infiltrerat överallt och behöver dessa positioner för att ha en försörjning, dels så vill de ideologiskt färga samhället.
Citera
2026-02-01, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vi ska alltid behandla varandrs väl oavsett.

Kan en del av lösningen vara att göra det svårare att komma in, mer krav, tester och intervjuer?

Det är ju de yngre generationerna som säger ifrån!!! Det är akademiker från generation X som ligger bakom det här!!
Citera
2026-02-01, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Blev lite krystat när kvinnorna skulle få en utbildning som kunde ses som seriös. Ja jag, har läst en period till sjuksköterska men anser att större delen kunde tas bort till förmån för teori blandat med praktiska moment. Hellre sett en läkare light än omvårdnad och flum som tar upp rätt stor del av utbildningen. Jag säger att det räcker med 1.5år ink praktik om det är rätt folk som söker.

Det är inte fel på studenterna, det är fel på de som har makt att bestämma vilken litteratur som ska ingå och vilka kurser man ska läsa, samt vilka som ska undervisa på kurserna.
Citera
2026-02-01, 18:50
Medlem
Nivån anpassas efter sökanden. Vården hade mått bra av att män som kommer in. Problemet är faktiskt att kvinnor dominerar till 70%. Lönerna måste upp så det blir konkurrens om utbildningsplatserna.
Citera
2026-02-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarianneFaithful
Det är inte fel på studenterna, det är fel på de som har makt att bestämma vilken litteratur som ska ingå och vilka kurser man ska läsa, samt vilka som ska undervisa på kurserna.

Det är bara kvinnor och vem som helst kommer in på utbildningen. Mer män och högre konkurrens om utbildningsplatserna behövs. Högre lön ute i verksamheten. Mindre flum och omvårdnad för att locka män.
Citera
2026-02-01, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Det är bara kvinnor och vem som helst kommer in på utbildningen. Mer män och högre konkurrens om utbildningsplatserna behövs. Högre lön ute i verksamheten. Mindre flum och omvårdnad för att locka män.

Jo iofs, kom på att jag vet en hel del sjuksköterskor som är vidriga människor, men dessa studenter i ts vill ju ha en relevant utbildning, där är det de ansvariga för programmen som gjort fel.
Citera
2026-02-01, 19:00
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Flera lärosäten i Sverige erbjuder sjuksköterskeutbildningen på distans. Det låter ganska slappt.

Låter som en distanskurs i judo.
Citera
2026-02-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarianneFaithful
Det är som på lärarhögskolan, det handlar väldigt lite om hur man utför yrket, hur elever lär sig, hur hjärnan funkar, mest om vilken ideologi man ska ha och hur man ska få eleverna att tycka rätt och se världen genom bestämda "perspektiv".
Problemet är alla jävla humanister som infiltrerat överallt och behöver dessa positioner för att ha en försörjning, dels så vill de ideologiskt färga samhället.
Precis så är det åå Jönköpingshögskola eller Univercity de vill kalla sig och deras "lärarutbildning". Vi som bor på pendlingsavstånd från Jkpg har "nöjet" att få in denna spetskompetens med kassa resultat naturligtvis.
Inom sjukvården som jag har stor erfarenhet som patient så märker man inte det som patient för de kommer inte in i den avancerade vården direkt som tur är. Vi får betala ett högt pris för små antagningsprov.
Citera
2026-02-01, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Precis så är det åå Jönköpingshögskola eller Univercity de vill kalla sig och deras "lärarutbildning". Vi som bor på pendlingsavstånd från Jkpg har "nöjet" att få in denna spetskompetens med kassa resultat naturligtvis.
Inom sjukvården som jag har stor erfarenhet som patient så märker man inte det som patient för de kommer inte in i den avancerade vården direkt som tur är. Vi får betala ett högt pris för små antagningsprov.

Igen, jag klandrar inte sjuksköterskorna för att innehållen på utbildningarna är massa "filosofi" och "teoretiska perspektiv" istället för tillräckligt medicinsk kunskap och tillräckligt med etik.
Det är alla dessa filosoferande humanister som gör VÄRDELÖS FORSKNING, totalt värdelös, och ser till att ha ett existensberättigande genom att ha klorna i skola och vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in