Citat:
Ursprungligen postat av
Abdi-Lena-Alkisson
Väldigt många av låtskrivarna i Mello är gamla rockers. Men det gäller ju även övriga låtskrivare som Max Martin och Andreas Carlsson exempelvis. Så det blir ju lite löjligt när de som Bobby Ljunggren påstår att han aldrig hört Little Willy med Sweet fastän han är en gammal rocker uppväxt på 70talet.(En av hans Mellolåtar var påfallande lik just den låten). Detsamma kan ju sägas om The Arks vinnarlåt 2007 som låter som Edison Lighthouse "Love Grows" och What difference does it make som G:son hade med 2002, troligtvis inte helt omedveten om att versen var påfallande lik Cheap Tricks " I Want You To Want Me" för att bara nämna några exempel .
Vad gör Bobby Ljunggren nuförtiden, man blir ju lite orolig när han inte är med?
Detsamma gäller Henrik Wikström som också alltid vad med förr.
Båda stod ofta för kvalitet.
I sin ängslan att inte längre hänga med och samtidigt ha en liten chans att vinna brukar låtskrivarna skriva karbonkopior av förra årets vinnare. Men förra året vann Kai och ingen vill kopiera dem. Så det blir att kopiera andra hits istället.
Han som trodde han var hårdrockare men ser ut som dagen efter en vild natt på bögklubb och kallar sig Grezula? Hen snodde helt enkelt ett par Abba-låtar och körde i en mixer. Det var så mycket ABBA att ABBA inte ens behöver återförenas längre. Så vann han också. 50 år efter att ABBA vann. Fräscht kanske inte är rätt ord. Men det fungerade.
Sedan dök det upp en ung kvinna som gjorde sitt bästa för att imitera Beyonce och Destinys Child. Hon gjorde allt rätt. Tyvärr inte låtskrivarna för till skillnad från just Destinys svängde inte det här mer än mitt köksbord.
Så dyker det upp en liten söndagsskolsflicka från Jönköping och snor hela Bondlåten Skyfall, rakt av. Jag kom på mig själv att gnola på Skyfall i refrängen. Bra låt, bra röst och snyggt arrangemang. Men snodd låt rakt av. Ogenerat. Tyvärr hade flickan inga känslor att visa bakom låten heller. Hon stod mest rakt upp och ned och sjöng fint. Nästan så man önskar henne tio år av elände så hon kommer tillbaka och menar vad hon sjunger. Sådär som Adele kan.
Med det sagt kommer minst tre låtar i varje deltävling att vara plagiat av andra kända låter, men originalartisterna bryr sig inte för det finns inga pengar att hämta ändå. Det är lite roliga timmen och det är en stunds underhållning.