Resultat: Vem hoppas du vinner Melodifestivalen 2026?
Iconic - A-Teens
7,48%
8 röster
Dooset Daram - Meira Omar
0%
0 röster
Delulu - Lilla Al-Fadji
11,21%
12 röster
Ain't Today - Saga Ludvigsson
4,67%
5 röster
Hollow - Smash Into Pieces
4,67%
5 röster
Eternity - Cimberly
7,48%
8 röster
Viva L'Amor - Medina
3,74%
4 röster
Half of Me – Greczula
8,41%
9 röster
Honey Honey – Robin Bengtsson
0%
0 röster
My System – Felicia
39,25%
42 röster
Waste Your Love – Sanna Nielsen
0,93%
1 röster
Rakt in i elden – Brandsta City Släckers
12,15%
13 röster
2026-02-01, 14:28
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbaker95
Det har kommit in 178 nya låtskrivare sedan 2021.

Fast du kan ju räkna bort alla som var inkvoterade ett år när alla låtar som inte hade en ensam låtskrivare var tvungna att ha minst en kvinna som låtskrivare. De stod bara med på papperet.
Citera
2026-02-01, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Klart de inte har men vore det inte lite märkligt om Ed Sheran skulle göra en låt som heter "Für Elise"? Har Beethoven ensamrätt?

Eller att Brandsta city släckers kallar sitt bidrag för Dancing Queen!

Man undviker väl i möjligaste mån att kalla sin låt för ett ökänt verk?
Eller kanske jag skulle släppa en film som heter Terminator eller varför inte Game of thrones. Jag borde ju få kalla min film vad jag vill!
Nu är det väl säkert TM på dessa titlar iofs… men du fattar det historielösa i att göra så och jag köper inte att proffsmusiker inte är väl medvetna om detta.

Det går så klart att återanvända en känd låttitel som en blinkning när det är rent uppenbart var den kommer ifrån. I andra sammanhang är frasen så pass allmängiltig att man får vara tvåa på bollen. Den här schlagerlåten är säkert nån sorts kombo.

Givetvis bidrar det att det är en helt annan genre och noll låtmässig likhet. Metall-akter som Smashed into pieces och vad de nu heter hade så klart inte kommit undan med det. Eller så hade de det om det var nån sorts Maiden-hyllning. Det hade gått hem. Mello och 80-talshårdrock har överlappande målgrupper.
Citera
2026-02-01, 14:35
Medlem
Och jag som tyckte Gunilla Persson vad en riktigt medioker sångare som inte kunde sjunga när hon var med i Mello. Nu fick Junior Lerin henne framstå som värsta proffs sångerskan. Skulle nästan säga Juniors sång insatts är värre än när Irland skickade (Dustin the Turkey - Irelande Douze Pointe i Eurovision 2008) Stackars Junior undra om han blev tvingad av Husse Lars Lerin att var med i melodifestivalen... Han är nog ganska hårt styrd av Lars Lerin
Senast redigerad av jimmytheone 2026-02-01 kl. 14:38.
Citera
2026-02-01, 14:36
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Jag frågade AI. Här är svaret;
"Om man tittar på hela Hot 100:s historia är nummer ett i USA Hold On . Hittills har 16 låtar nått Hot 100 med den låttiteln. I Storbritannien är det Stay. Hela 27 låtar har nått de brittiska listorna med titeln Stay sedan 1955."
Jag förstår det att låtar med namn av enstaka ord och vanliga fraser kommer upprepas men när det handlar om lite ovanligare fraser och innehållandes typ en menings längd blir det mindre risk att fler låtar skulle upprepas.
Stay och hold on känns ju mer troliga och pop har ju en tendens att innehålla samma saker.

Säg mig mig hur många hitlåtar heter Bohemian Rhapsody?

Men visst vi kan ju tro att proffskompositörerna aldrig någonsin hört Iron Maidens Run to the hills! Rätt många musiker är faktiskt hårdrockare. Jag tror att de medvetet använde titeln för att få uppmärksamhet och kanske t o m gjort det som en intern flört med G:son!
Nästa steg är att G:son smyger in en textrad av Slayer och Jimmy Joker kontrar med några riff från Cannibal Corpse…
Senast redigerad av Reverend.Camden 2026-02-01 kl. 14:41.
Citera
2026-02-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Och jag som tyckte Gunilla Persson vad en riktigt medioker sångare som inte kunde sjunga när hon var med i Mello. Nu fick Junior Lerin henne framstå som värsta proffs sångerskan. Skulle nästan säga Juniors sång insatts är värre än när Irland skickade (Dustin the Turkey - Irelande Douze Pointe i Eurovision 2008) Stackars Junior undra om han blev tvingad av Husse Lars Lerin att var med i melodifestivalen... Han är nog ganska hårt styrd av Lars Lerin

Tror inte det var Lars förslag
Citera
2026-02-01, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmVanhorn
Tror ni "artisterna" känner en form av värdelöshet över sitt yrke? Enda låt dom släpper på ett år är den som man tävlar med i mello. Den i sin tur är skriven av 40 andra vilket gör den så utspädd att någon form av artistisk själ finns inte att finna. Efteråt går dom tillbaka till sin håla i väntan på nästa gång Björkman kallar på dem. Hemskt att ha det som en "karriär".

Det är nog "Thrill of a Lifetime" för många artister. Även om det bara är en vecka i rampljuset och några minuters uppträdande så är du ju exponerad inför halva svenska folket och får uppträda ett par gånger inför 10.000 pers. På senare år så är ju låtarna lättforglömliga för de flesta saknar ju minnesvärd refräng, men för 12- 15 år sedan så kunde nog en bra låt ge jobb året efter. Va du med ett par gånger med bra låtar så hade du livstids försörjning Det går nog ingen nöd på Charlotte Perrelli, Linda Bengtzing och de som varit med ett par gånger. Ett tiotal företagsgig varje år och du har mycket större inkomster än medelsvensson. Tänk hur jävla många gånger Thomas Ravelli fått bra med pröjs för att berätta om VM 94 och straffräddningen.
Citera
2026-02-01, 14:54
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Tror han är en jättebra förälder t deras barn oxå

Ja, men i och med att de blir äldre riskerar ju relationen bli lidande av att han tvingas spela apa för att behaga gubben Lerin.
Det tragiska är väl att enbart döden kommer kunna befria honom och barnen från Larsa, och då är det en öppen fråga om Junior själv blivit korrumperad nog till att skaffa sig en egen Copacabana Boy.
Citera
2026-02-01, 15:00
Medlem
Melodifestivalen var väl förra året?

Är det inte som OS att det bara äger rum två gånger per decennium
Citera
2026-02-01, 15:03
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mayiy31000
Melodifestivalen var väl förra året?

Är det inte som OS att det bara äger rum två gånger per decennium

Jo, men dessutom vid skottår, samt året innan skottår och året efter skottår.
Förutom dessa undantag är det typ 2 gånger per decennium.
Citera
2026-02-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag förstår det att låtar med namn av enstaka ord och vanliga fraser kommer upprepas men när det handlar om lite ovanligare fraser och innehållandes typ en menings längd blir det mindre risk att fler låtar skulle upprepas.
Stay och hold on känns ju mer troliga och pop har ju en tendens att innehålla samma saker.

Säg mig mig hur många hitlåtar heter Bohemian Rhapsody?

Men visst vi kan ju tro att proffskompositörerna aldrig någonsin hört Iron Maidens Run to the hills! Rätt många musiker är faktiskt hårdrockare. Jag tror att de medvetet använde titeln för att få uppmärksamhet och kanske t o m gjort det som en intern flört med G:son!
Nästa steg är att G:son smyger in en textrad av Slayer och Jimmy Joker kontrar med några riff från Cannibal Corpse…

Väldigt många av låtskrivarna i Mello är gamla rockers. Men det gäller ju även övriga låtskrivare som Max Martin och Andreas Carlsson exempelvis. Så det blir ju lite löjligt när de som Bobby Ljunggren påstår att han aldrig hört Little Willy med Sweet fastän han är en gammal rocker uppväxt på 70talet.(En av hans Mellolåtar var påfallande lik just den låten). Detsamma kan ju sägas om The Arks vinnarlåt 2007 som låter som Edison Lighthouse "Love Grows" och What difference does it make som G:son hade med 2002, troligtvis inte helt omedveten om att versen var påfallande lik Cheap Tricks " I Want You To Want Me" för att bara nämna några exempel .

Vad gör Bobby Ljunggren nuförtiden, man blir ju lite orolig när han inte är med?

Detsamma gäller Henrik Wikström som också alltid vad med förr.

Båda stod ofta för kvalitet.
Senast redigerad av Abdi-Lena-Alkisson 2026-02-01 kl. 15:34.
Citera
2026-02-01, 15:14
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Vore kul om Torsten Flink gjorde ett kärt återseende och gav Gina en "Torstenkram" igen.

Haha... Torsten Flink påtänd som en julgran som tar Gina Dirawi i röven igen på bästa sändningstid!

Det hade fått även mig att titta på skiten. Och jag tittar inte ens på tv.
Citera
2026-02-01, 15:24
Medlem
[quote=falconer8|94192590]
Haha... Torsten Flink påtänd som en julgran som tar Gina Dirawi i röven igen på bästa sändningstid!

Det hade fått även mig att titta på skiten. Och jag tittar inte ens på tv.
Skulle vara värt Hela årets licens peng!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in