2026-02-01, 15:28
  #109
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
När blir cannabis lagligt? Den frågan ställde vi oss 1968 och ingenting har hänt sedan dess. Efter gymnasiet var det slutrökt i alla fall.

1968 kostade en tändsticksask cannabis omkring 50:- Undrar vad det skulle kosta idag?

Det var lagligt på den tiden det var 1984-1985 det blev olagligt med cannabis för eget bruk!
Citera
2026-02-01, 15:30
  #110
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Oroa dig inte, samtliga cannabispundare i Sverige tänker glatt förse kriminella gäng med sina pengar tills någon annan tar monopol på marknaden.

Mer pengar till räven och jordgubben!!!! Som ett team ska knarkmarknaden höja dem till skyarna, tack vare idioter som dig.
Istället för att de pengarna går till välfärden.

Fattar trögt jag vill inte ha skiten!
Citera
2026-02-01, 15:33
  #111
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Fattar trögt jag vill inte ha skiten!

Det är du som är trög.
Eftersom cannabismarknaden idag ägs av kriminella så kommer de kriminellas intäkter fortsätta i all oändlighet.

Fanns det inte såna som dig hade Sverige som stat tagit monopol på cannabis idag vilket hade svält ut de kriminella gängen.

Precis som med Systembolaget; Går du helst till systemet och köper din sprit? Eller köper du den hellre av mig på gatan utan etikett?
__________________
Senast redigerad av Jubeli 2026-02-01 kl. 15:41.
Citera
2026-02-01, 15:36
  #112
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blinkiblu
Jag tror du menar munafiqs (hycklare) inte shirks, det skulle betyda månggudadyrkare fast egentligen mushrikeen då.


Kan va, men det är den värsta synden inom Islam.
Citera
2026-02-01, 15:39
  #113
Medlem
Eroxxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det var lagligt på den tiden det var 1984-1985 det blev olagligt med cannabis för eget bruk!
Har cannabis varit lagligt i Sverige alltså?
Citera
2026-02-01, 15:44
  #114
Medlem
Eroxxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Det är dina vänner det är fel på.
De allra flesta som röker cannabis har fasta jobb och är högst högfungerande.
Man får inte psykoser av cannabis och det är välkänt i svensk vård att cannabis inte orsakar starka psykoser.
Du måste blanda cannabis med annan substans för att få den effekt du snackar om.

Jag har rökt gräs exakt varje dag i fyra år.
Jag tränar fortfarande 4 dagar i veckan. Jag jobbar 100% och har fått två befordringar senaste två åren så jag vet att man så fan heller blir dum i huvudet av cannabis.

En annan polare är högstadielärare och har varit det i sju år. Ingen på hans jobb misstänker att han är gräspundare.

"Hasch psykos" det begreppet har jag aldrig förstått. Redbull och kaffe bör utlösa en psykos hos dessa individer också isf.

Men allt är inte för alla, de är lagligt med alkohol här- samtidigt finns det många nykterister som väljer bort det som berusningsmedel.
Citera
2026-02-01, 15:48
  #115
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eroxxs
"Hasch psykos" det begreppet har jag aldrig förstått. Redbull och kaffe bör utlösa en psykos hos dessa individer också isf.

Men allt är inte för alla, de är lagligt med alkohol här- samtidigt finns det många nykterister som väljer bort det som berusningsmedel.

Jag skulle inte dricka alkohol om jag så fick en extra månadslön.
Jag ser ner något så extremt på folk som dricker alkohol. Hänger mycket hellre med nån på kokain. (det är dock inte en drog jag någonsin skulle prova)
Alkohol är dessutom inkörsporten till allt annat - hade du aldrig berusat dig på alkohol så hade du heller inte blivit nyfiken på något mer.

Jag torskade och fick betala 30k i böter för cannabis värt 480kr. ”Var det värt det då?” Och ”haha det gör du inte om” var det någon som sa 😂 ”Det kostar att må på topp” svarade jag och gick och köpte 25 gram till.
__________________
Senast redigerad av Jubeli 2026-02-01 kl. 16:05.
Citera
2026-02-01, 15:49
  #116
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroxxs
Har cannabis varit lagligt i Sverige alltså?

Cannabis blev först olagligt i Sverige 1968, varav eget bruk kriminaliserades 1988.
Citera
2026-02-01, 15:52
  #117
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Fattar trögt jag vill inte ha skiten!
Och då ska ingen annan ha det heller, vi vet. Du gillar inte det och då ska det vara förbjudet.
Citera
2026-02-01, 15:56
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det var lagligt på den tiden det var 1984-1985 det blev olagligt med cannabis för eget bruk!
Jag var 18 år 1968 och jag kommer ihåg vad som gällde. Redan före 1968 var cannabis i praktiken förbjudet genom läkemedels- och narkotikareglering, men 1968 blev förbudet tydligare och straffbart i särskild lag. Eget bruk kriminaliserades dock först 1988. Mellan 1968–1988 var innehav, försäljning och tillverkning olagligt, men inte själva konsumtionen.
Citera
2026-02-01, 15:59
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvarelser
Därför bör det legaliseras.
I Nederländerna kontrollerar försäljningsställena alla, verkligen alla, även 50-åringar, deras id-kort eller pass.
Och den som är under 18 år kommer inte ens in.

Den som säljer gräs illegalt bryr sig inte om åldern. Han säljer även till 10-åringar.

Legalisera cannabis för vuxna och sälj det i specialbutiker (som alkohol) och straffa illegal försäljning till barn mycket hårt, för utlänningar till och med med utvisning efter fängelsestraff.

Vi har en sträng narkotikapolitik och ändå ett mycket högt antal narkotikadödsfall, vi exporterar våra heroinmissbrukare till Köpenhamn.
Nederländerna, med sin liberala narkotikapolitik, har färre narkotikarelaterade dödsfall.

Är det kanske dags att ompröva narkotikapolitiken?

Jag är emot, efter all erfarenhet jag har. Skulle det någon gång legaliseras så får det vara åldersgräns på närmare 30 år. Under det är oftast inte hjärnan färdigutvecklad.. 18 åringar och folk under 26 år ska absolut inte hålla på med sånt. De fastnar i en outvecklad hjärna...
Citera
2026-02-01, 16:07
  #120
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coffeez
Jag är emot, efter all erfarenhet jag har. Skulle det någon gång legaliseras så får det vara åldersgräns på närmare 30 år. Under det är oftast inte hjärnan färdigutvecklad.. 18 åringar och folk under 26 år ska absolut inte hålla på med sånt. De fastnar i en outvecklad hjärna...

Jag bara undrar: vem tar ansvar för att cannabis inte ska hamna i deras händer idag?

Vore det inte bättre om någon tog det ansvaret ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in