2026-02-01, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panties83
Det finns en märklig sekt i trafiken där självbilden är helig, skulden alltid extern och självkritik betraktas som landsförräderi. Den kallas: lastbilschaufförskåren.
Här är alla hjältar. Alla offer. Alla missförstådda. Samtidigt.

Mantrat kommer snabbt, nästan reflexmässigt, som ett religiöst svar på all kritik:
”Utan lastbilar stannar Sverige.”
Jaha? Och utan internet stannar också Sverige – men vi låter inte IT-tekniker köra över folk på E6:an för det. Det där uttrycket är så uråldrigt att det borde pensionerats tillsammans med kassettband, telefonkiosker och tron på att det aldrig blir kö på Hallandsåsen. År 2026 är logistik mer än “stor bil kör rakt fram”. Men fortsätt gärna låtsas som om ni personligen bär hela nationen på era axlar.

När någon ändå vågar ifrågasätta beteendet kommer nästa standardursäkt:
“Det är de utländska chaufförerna.”
Fantastiskt bekvämt. Som om dålig körning vore en importvara. Nej. Det är människor som kör lastbil. Idioti har ingen nationalitet. Arrogans kräver inget pass.

Och så till favoritnumret: omkörningen.
Den långsamma. Evighetslånga. Självupptagna.

En lastbil bestämmer sig för att kasta sig ut i omkörningsfilen för att köra om en annan lastbil – med exakt samma hastighet, minus två kilometer i timmen. Resultatet?
Kilometerlånga köer.
Total trafikförlamning.
Stress, ilska och olycksrisk.

Men föraren sitter där högt upp i sin hytt och tänker:
“Alla andra kan vänta. Jag har ett viktigt egoärende här.”

Det är inte bara farligt.
Det är respektlöst.
Det är nonchalant.
Det är narcissism med släp.

En lastbil i omkörningsfilen är trafikens motsvarighet till någon som ställer sig mitt i dörröppningen och blir arg när folk vill förbi.

Hallandsåsen. Glumslövsbacken. Samma fars varje gång.
Lastbilar som inte orkar. Inte är rustade. Inte är anpassade. Ändå ska de upp. Till varje pris.
När det sedan blir stopp i kilometer efter kilometer är det aldrig lastbilens fel. Aldrig chaufförens ansvar. Alltid bilister som “inte kan köra”.

Och samtidigt – låt oss tala om miljön, denna ständigt bortglömda detalj i lastbilsromantiken. Tung lastbilstrafik är en av de största bovarna när det gäller utsläpp, partiklar, buller och vägslitage. Diesel som bränns, motorer som går på tomgång i köer som lastbilarna själva skapat, vägar som mals sönder och ska repareras om och om igen. Ändå behandlas miljöargument som något irrelevant så fort de råkar peka mot lastbilar.

Alla ska rädda klimatet – så länge det inte innebär att någon bakom ratten behöver ändra sitt beteende.

Att envisas med massiv daglig lastbilstrafik genom tätbefolkade områden är inte bara ineffektivt, det är direkt skadligt. Mer utsläpp. Mer buller. Mer stillastående trafik. Ändå ses varje förslag om nattkörning, omfördelning till järnväg eller smartare logistik som ett personligt angrepp. Som om miljöhänsyn vore en åsikt, inte ett ansvar.

Och det mest fascinerande av allt:
Frågar du en lastbilschaufför så kan en lastbilschaufför inte göra fel.
Inte praktiskt.
Inte teoretiskt.
Inte ens i tanken.

Lastbilschauffören: alltid professionell.
Alla andra: alltid idioter.

Min åsikt är därför enkel och rationell: lägg huvuddelen av lastbilstrafiken på nätterna.
Inte som straff. Som lösning.
Dagtrafiken fungerar uppenbart inte när tung trafik blandas med pendling, skolresor och vanligt liv. Och nej – inget OB-tillägg. Det är inte en hjälteinsats att inte sabotera samhällsflödet. Det är grundläggande hänsyn.

Och innan offerkören sätter igång:
Nej, detta är inte hat.
Det är kritik.
Och kritik känns alltid som hat för den som vägrar ta ansvar.

Så släpp offerkoftan.
Sluta skyll på alla andra.
Sluta bete er som om vägarna är era privata arbetsplatser där resten av samhället mest är i vägen.

För tills dess gäller en enkel sanning:
Ni är inte alltid offren.
Ni är inte alltid hjältarna.
Och alldeles för ofta är ni faktiskt problemet.
Mycket bra skrivet.

Kan bara tillägga att dessa "hjältar" även står för en stor andel av alla olyckor på våra vägar.
Citera
2026-02-01, 11:09
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Men sluta flytta målstolparna. Vi pratar om tunga lastbilar, inte transporter överlag.
Håll dig till ämnet.
Newsflash... Tunga lastbilar är ett effektivare transportsätt än skottkärra.
Hur tycker du själv att transporter ska effektiviseras och samtidigt byta ut tunga lastbilar?
Citera
2026-02-01, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Stannar Sverige bara för att långtradare inte får köra om varandra!? Du måste vara helt sinnessjuk om du menar det. Eller så läste du kanske inte TS. För lång för de utpekade att sätta dig in i kanske.

TS klagar på lastbilar i allmänhet. Han tror att det går att dra in tågräls till den lokala ICA-handlaren, alt köra 40 ton dagligvaror på hans lilla skåpbil som han anser sig ska få parkera invid en lastkaj anpassad för just stora varutransporter.
Citera
2026-02-01, 11:11
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Vilket drabbar folk mest, serverproblem eller en stillastående lastbil?
Transporterna är direkt beroende internet och kommunikation via internet.
Tunga lastbilar vs internet är en no-brainer och tror du annat är du sjukt verklighetsfrånvänd.
Tillägg till detta. Transporter är inte på något vis "beroende" av internet eller kommunikation över detsamma. Du lever väl inte i en värld där internet och transporter uppfanns samma natt?
Citera
2026-02-01, 11:23
Medlem
Jag har kört lastbil i snart 15 och utbildar också i CE-behörighet på företaget där jag jobbar när vi har internrekryteringar som går på trafikskola för att ta sina lastbilskort. Och jag kan till viss del förstå din frustration men saken är som följer:
Utan lastbilar hade landet gått i lås på en vecka för allting, precis allting, har vid ett eller annat tillfälle transporterats på lastbil. Hade vi fått en strejk band landets CE-chaufförer så hade bensinen i pumparna tagit slut inom en vecka. Sjukhusen hade gått upp i stabsläge för de hade inte haft läkemedel för att genomföra operationer. De stora industrierna, som Volvo i Torslanda, hade inte kunnat jobba för att alla har numera sitt lager på vägen. Alla kör med "just in time" leveranser. Vilket betyder att lagret ligger på vägen, som man säger.
För att inte tala om all mat som dagligen transporteras ut till alla butiker samt all sophantering.

Vad det gäller långsamma omkörningar så håller jag fullständigt med dig. Men att förbjuda omkörningar hjälper inte. Däremot skulle jag gärna se en lag som säger att lastbilen som blir omkörd ska underlätta omkörningen genom att släppa på gasen, vilket jag också lär mina elever. Det räcker med att gå ner 3-4km/h i hastighet för att en omkörning bara ska ta 20 sekunder och inte 2 minuter vilket retar gallfeber på alla andra i trafiken. Mig själv inräknad.

Sen gör vi våra omkörningar i uppförsbackar när vi märker att lastbilen framför tappar mycket fart i just det momentet. Om vi har omkörningsförbud då kan vi få en hel karavan som ligger bakom den tyngsta lastbilen i varje uppförsbacke. Vilket skulle innebära att samtliga bilar skulle ligga i 5:ans växel (vi har oftast 12 växlar totalt) på onödigt högt varvtal och spy ut onödigt mycket avgaser bara för att sådana som du råkar bli kränkta över att ni förlorar nån sekund.

Så försök att bredda din världsbild lite så ser du att allt inte bara handlar om dig och dina behov.
Ingenting är perfekt och alla gör vi misstag ibland.
Citera
2026-02-01, 11:27
Medlem
Anledningen till problemet med att tung trafik beblandas med personbilstrafiken har många orsaker.

Givetvis finns chaufförer som aldrig skulle få sitta bakom ratten på en tung lastbil.

Men det är bara EN anledning.

Vi har skapat ett vägnät som i mångt och mycket inte är kompatibelt med den trafik vi har idag.
Smala filer, undermåligt underhåll mm.

Sen har vi den stress i samhället som skapat tesen -"Du måste flytta på dej"..

Stress och irritation skapar den mentalitet vi har på vägarna idag.

Dessutom har den tunga trafiken "slimmats" där de så fort som möjligt ska leverera gods från punkt A till B på så kort tid som möjligt.

Där vägunderhåll ska utföras på så låga ekonomiska avtal som möjligt.

Vi har i sammanhanget politiker som som under lång tid medvetet låtit både väg och tågnätet varit grovt eftersatt.

Allt detta tillsammans skapar den vägtrafik vi har idag.
Citera
2026-02-01, 11:57
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DSV.Kapell
Vad det gäller långsamma omkörningar så håller jag fullständigt med dig. Men att förbjuda omkörningar hjälper inte. Däremot skulle jag gärna se en lag som säger att lastbilen som blir omkörd ska underlätta omkörningen genom att släppa på gasen, vilket jag också lär mina elever. Det räcker med att gå ner 3-4km/h i hastighet för att en omkörning bara ska ta 20 sekunder och inte 2 minuter vilket retar gallfeber på alla andra i trafiken. Mig själv inräknad.

Sen gör vi våra omkörningar i uppförsbackar när vi märker att lastbilen framför tappar mycket fart i just det momentet. Om vi har omkörningsförbud då kan vi få en hel karavan som ligger bakom den tyngsta lastbilen i varje uppförsbacke. Vilket skulle innebära att samtliga bilar skulle ligga i 5:ans växel (vi har oftast 12 växlar totalt) på onödigt högt varvtal och spy ut onödigt mycket avgaser bara för att sådana som du råkar bli kränkta över att ni förlorar nån sekund.

Så försök att bredda din världsbild lite så ser du att allt inte bara handlar om dig och dina behov.
Ingenting är perfekt och alla gör vi misstag ibland.
Omkörningsförbud drabbar er och ska drabba er. Lösningen är att den långsammare lastbilen får lämna plats med jämna mellanrum i samband med rastställen och liknande. Det kan inte accepteras att lastbilar lägges sig i vänsterfilen. Det säger sig självt att de inte har där att göra. Ser aldrig lastbilar i vänsterfilen på Autobahn.
Citera
2026-02-01, 12:06
Medlem
Citat:
Omkörningsförbud drabbar er och ska drabba er. Lösningen är att den långsammare lastbilen får lämna plats med jämna mellanrum i samband med rastställen och liknande. Det kan inte accepteras att lastbilar lägges sig i vänsterfilen. Det säger sig självt att de inte har där att göra. Ser aldrig lastbilar i vänsterfilen på Autobahn.

Lämna plats på rastställen!!??? Skojar du eller!?? OM det finns rastställen så är de fulla med Polacker och andra utländska förare som har sin dygns eller veckovila där. Och OM det inte är så, så nog faan har nån personbilsjävel ställt sig där det är avsett för långa fordon i stället för att använda de parkeringsrutor som är avsedda för personbilar. Vid flera tillfällen har jag bett Taxichaufförer att fara åt helvete när de ställer sig på våra parkeringar bara för att de tror att de är yrkestrafik.

Så den tankebana fungerar bara i en drömvärld.
Och sen kanske lösningen på ditt problem egentligen är att du flyttar till Tyskland och kör på Autobahn så att du får ha vänsterfilen för dig själv.
Citera
2026-02-01, 12:08
Medlem
Hardstekts avatar
Vad är det för jävla bög tråd.

Lastbilschaffisarna gör ett dunder jobb.
Citera
2026-02-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Givetvis finns chaufförer som aldrig skulle få sitta bakom ratten på en tung lastbil.

Håller fullständigt med dig där. Bara för att en person har C-behörighet och YKB så är det ingen garanti för att det finns något innanför pannbenet. Eftersom jag periodvis har kontakt med lokala trafiklärare inom Buss och Lastbil så har jag fått höra en del om hur Arbetsförmedlingen vill tvinga igenom elever som helt klart inte har vad som krävs för att klara utbildningen. En del har så dåliga kunskaper i svenska att det inte kan läsa en samlastningstabell när de ska genomgå ADR-utbildningen. Och det är dessa personer som vi några månader senare möter i trafiken.
Och det är minst sagt en skrämmande utveckling.
Citera
2026-02-01, 12:25
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DSV.Kapell
Lämna plats på rastställen!!??? Skojar du eller!?? OM det finns rastställen så är de fulla med Polacker och andra utländska förare som har sin dygns eller veckovila där. Och OM det inte är så, så nog faan har nån personbilsjävel ställt sig där det är avsett för långa fordon i stället för att använda de parkeringsrutor som är avsedda för personbilar. Vid flera tillfällen har jag bett Taxichaufförer att fara åt helvete när de ställer sig på våra parkeringar bara för att de tror att de är yrkestrafik.

Så den tankebana fungerar bara i en drömvärld.
Och sen kanske lösningen på ditt problem egentligen är att du flyttar till Tyskland och kör på Autobahn så att du får ha vänsterfilen för dig själv.
Om det funkar på Autobahn så funkar det i Sverige. Knappast färre polacker mm på Tysklands vägar. De arabiska taxichaufförerna ska nu väl klara av att hantera tycker jag. Eller är det bara fruntimmer dom kör långtradare nuförtiden?

Ditt gnäll är precis det TS beskriver.
Citera
2026-02-01, 12:31
Medlem
Citat:

Ditt gnäll är precis det TS beskriver.

Om det är någon som är gnällig så är det väl TS. "Bu huu huuuu!! Jag får inte komma fram som jag vill!
För jag tror att jordens axel går in genom röven på mig och ut genom hjässan! För det är bara jag, jag, jag!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in