Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Lite frustration kan jag förstå, men exakt vilka risker menar du att en långsam omkörning ger? Jag utgår från att det är dubbelfiliga vägar du menar.
Och kan du ge exempel på där du har varit riktigt utsatt och hur det var lastbilens fel?
Jag förstår frågan och tycker den är relevant att reda ut.
När jag pratar om risker med långsamma omkörningar på dubbelfiliga vägar menar jag inte bara själva manövern i sig, utan kedjeeffekterna den skapar. En långsam omkörning där hastighetsskillnaden är minimal bygger snabbt upp köer bakom, vilket i sin tur leder till kilometerlånga köbildningar. I de köerna ökar risken för plötsliga inbromsningar, stressade omkörningar längre bak i ledet och ouppmärksamhet – särskilt när trafiken växlar mellan fritt flyt och tvärstopp. Det är där riskerna eskalerar.
Jag har också varit med om en konkret situation där det höll på att gå riktigt illa. En lastbil körde om mig och när föraren skulle gå tillbaka in i högerfilen var marginalerna extremt små – så små att det handlade om millimetrar från att jag blivit prejad av vägen. Oavsett om det handlade om en felbedömning eller stress är det just sådana situationer som gör att man reagerar starkt på hur omkörningar ibland genomförs.
I mitt yrke kör jag skåpbil och arbetar mycket vid lastkajer där jag lastar och lossar gods. Där upplever jag ofta en liknande attityd: när en lastbil anländer förväntas man per automatik flytta på sig omedelbart, enbart med motiveringen att “jag kör lastbil”. Det handlar inte om alla chaufförer, men tillräckligt många för att det ska bli ett mönster snarare än enstaka undantag.
Samtidigt vill jag vara tydlig med att jag inte skapade tråden för att lista personliga oförrätter. Poängen är större än så. Det jag vill diskutera är hur kritik bemöts. Min upplevelse är att lastbilschaufförer som yrkesgrupp ofta går direkt i försvar och intar en offerroll så fort någon lyfter problem eller ifrågasätter beteenden. Precis det mönstret försöker jag belysa i min text.
All kritik är inte ett angrepp. I yrken med stort ansvar – och lastbilskörning är ett sådant – måste det finnas utrymme för självkritik och förbättring utan att det tolkas som respektlöshet eller hat. Det är där jag menar att diskussionen behöver landa.