2026-02-01, 06:38
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Hur har du inbillat dig att transporter ska ske?
Lastbilarna finns kvar naturligtvis, men utan förare.
Citera
2026-02-01, 07:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Många av lastbilarna finns där pga dig och mig som beställer prylar från hela världen bara för att det är så jävla billigt att få hem skiten.
Dra ner på onlineshoppandet så kommer vi få färre lastbilar och då bättre miljö.
Citera
2026-02-01, 07:24
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Många av lastbilarna finns där pga dig och mig som beställer prylar från hela världen bara för att det är så jävla billigt att få hem skiten.
Dra ner på onlineshoppandet så kommer vi få färre lastbilar och då bättre miljö.

just in time systemet har du ochså som bidrar
Citera
2026-02-01, 07:41
Medlem
Omkörningar som pågår under sjukt lång sträcka.. Det där kom med fartbegränsaren som alla lastbilar och bussar har idag.
Citera
2026-02-01, 07:54
Medlem
Ja.. det här med långtradare som i uppförsbacke tror att de kan köra om ett annat ekipage som inte orkar i högerfilen. Glömmer aldrig en vårdag när snön sa pang igen och det kröp fram mellan Jönköping och Linköping. Kröp fram i högerfilen, men den rullade. I vänster trodde.alla tunga fordon det gick bättre. Det stod i princip stilla. Men. Ett misstag och det kunde stoppat totalt. En enda lastbil kunde ta 3 mil på sig att komma förbi.

Och nr2 är ju att använda plattor vid ratten. Titta på film och framföra dödsmaskiner samtidigt...

Nr 3. De är äckliga som människor. Skogar runt p fickor är fulla med Toapapper och sopor från tradarätande. Även trafikverkets rastplatser är toaletter och allmäna utrymmen helt grisiga pga dem.
Citera
2026-02-01, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Lite frustration kan jag förstå, men exakt vilka risker menar du att en långsam omkörning ger? Jag utgår från att det är dubbelfiliga vägar du menar.

Och kan du ge exempel på där du har varit riktigt utsatt och hur det var lastbilens fel?

Jag förstår frågan och tycker den är relevant att reda ut.

När jag pratar om risker med långsamma omkörningar på dubbelfiliga vägar menar jag inte bara själva manövern i sig, utan kedjeeffekterna den skapar. En långsam omkörning där hastighetsskillnaden är minimal bygger snabbt upp köer bakom, vilket i sin tur leder till kilometerlånga köbildningar. I de köerna ökar risken för plötsliga inbromsningar, stressade omkörningar längre bak i ledet och ouppmärksamhet – särskilt när trafiken växlar mellan fritt flyt och tvärstopp. Det är där riskerna eskalerar.

Jag har också varit med om en konkret situation där det höll på att gå riktigt illa. En lastbil körde om mig och när föraren skulle gå tillbaka in i högerfilen var marginalerna extremt små – så små att det handlade om millimetrar från att jag blivit prejad av vägen. Oavsett om det handlade om en felbedömning eller stress är det just sådana situationer som gör att man reagerar starkt på hur omkörningar ibland genomförs.

I mitt yrke kör jag skåpbil och arbetar mycket vid lastkajer där jag lastar och lossar gods. Där upplever jag ofta en liknande attityd: när en lastbil anländer förväntas man per automatik flytta på sig omedelbart, enbart med motiveringen att “jag kör lastbil”. Det handlar inte om alla chaufförer, men tillräckligt många för att det ska bli ett mönster snarare än enstaka undantag.

Samtidigt vill jag vara tydlig med att jag inte skapade tråden för att lista personliga oförrätter. Poängen är större än så. Det jag vill diskutera är hur kritik bemöts. Min upplevelse är att lastbilschaufförer som yrkesgrupp ofta går direkt i försvar och intar en offerroll så fort någon lyfter problem eller ifrågasätter beteenden. Precis det mönstret försöker jag belysa i min text.

All kritik är inte ett angrepp. I yrken med stort ansvar – och lastbilskörning är ett sådant – måste det finnas utrymme för självkritik och förbättring utan att det tolkas som respektlöshet eller hat. Det är där jag menar att diskussionen behöver landa.
Citera
2026-02-01, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panties83
Det finns en märklig sekt i trafiken där självbilden är helig, skulden alltid extern och självkritik betraktas som landsförräderi. Den kallas: lastbilschaufförskåren.
Ändå sitter du här och raljerar som den spandexcyklist du är...

Citat:
Mantrat kommer snabbt, nästan reflexmässigt, som ett religiöst svar på all kritik:
”Utan lastbilar stannar Sverige.”
Jaha? Och utan internet stannar också Sverige – men vi låter inte IT-tekniker köra över folk på E6:an för det. Det där uttrycket är så uråldrigt att det borde pensionerats tillsammans med kassettband, telefonkiosker och tron på att det aldrig blir kö på Hallandsåsen. År 2026 är logistik mer än “stor bil kör rakt fram”. Men fortsätt gärna låtsas som om ni personligen bär hela nationen på era axlar.

Att envisas med massiv daglig lastbilstrafik genom tätbefolkade områden är inte bara ineffektivt, det är direkt skadligt. Mer utsläpp. Mer buller. Mer stillastående trafik. Ändå ses varje förslag om nattkörning, omfördelning till järnväg eller smartare logistik som ett personligt angrepp. Som om miljöhänsyn vore en åsikt, inte ett ansvar.

Min åsikt är därför enkel och rationell: lägg huvuddelen av lastbilstrafiken på nätterna.
Inte som straff. Som lösning.
Dagtrafiken fungerar uppenbart inte när tung trafik blandas med pendling, skolresor och vanligt liv. Och nej – inget OB-tillägg. Det är inte en hjälteinsats att inte sabotera samhällsflödet. Det är grundläggande hänsyn.

Utan landbaserade transporter såsom lastbilstransporter stannar Sverige, hur mycket du än klagar. Vi behöver inte internet, telefoner eller dito. Men du behöver dina varor till din närliggande ICA-butik. Du behöver dina varor till ditt arbete. Du kan givetvis få för dig att arbeta natt utan OB för att passa varutransporten du vill ska komma nattetid. Men de flesta arbetsgivare vill ha sina transporter på dagen.
Citera
2026-02-01, 09:00
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Kör. En hel del bil i perioder både i stad och landsväg och känner igen mycket av det ingressen beskriver. Kan själv tycka det är lite kul att köra i industriområden och titta på skador från lastbilar som missat rondeller mm.

Den eviga "det är utlänningarna" har man ju hört till leda, men tycker det blivit bättre sedan flygande kontroller visat att svenska fordon oftast är sämre hållna och det blivit allmänt känt att länder som Polen och Tjeckien har krav på snökedjor.

Grundproblemet tror jag är transport, det är ett rätt rött insnöat fackförbund som har ett synnerligen territoriellt tänk som genererar en skev självbild.

Lösningen vore ju fler landhamnar för transport med tåg och självkörande bilar.
Citera
2026-02-01, 09:22
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panties83
Tack för ditt svar – jag uppskattar verkligen att du delar med dig av din bild från insidan av branschen.
Jag håller helt med om att stress och tidspress är ett stort problem för många lastbilschaufförer och att det absolut påverkar hur de kör. Men jag måste ändå säga att jag upplever lastbilschaufförerna som den klart största orsaken till farliga situationer i trafiken.
Min egen vardag som personbilsförare handlar nästan uteslutande om att hantera lastbilar som kör för tajt, gör sena filbyten, accelererar hårt i onödan eller helt enkelt tar alldeles för lång tid på sig vid omkörningar och påfarter. Det skapar köer, frustration och risker som jag sällan ser från andra personbilar.
När jag tänker på de gånger jag känt mig riktigt utsatt i trafiken är det nästan alltid en lastbil inblandad – ofta med beteenden som känns helt onödiga och undvikbara. Även om jag förstår att tidspressen spelar in, så tycker jag ändå att det är lastbilschaufförerna själva som behöver ta ett större ansvar för att köra mer hänsynsfullt och mindre aggressivt, trots de tuffa förutsättningarna.

Intressant... Vi tycks köra samma sträcka och ungefär lika ofta. Det du beskriver är den totala motsatsen mot vad jag upplever.
Är du säker på att du inte själv är med och bidrar till dessa situationer och att det är därför de uppstår?
Citera
2026-02-01, 09:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
just in time systemet har du ochså som bidrar

Absolut, inom industrin och bygg är detta ett mantra men blev lite krossat under corona när produkter du kunde få på 24timmar plötsligt tog över ett år.
Jag jobbar inom sälj mot industrin och det var inte kul att prata med kunder där maskiner stod stilla pga någon skitsak hade gått sönder och leveranstiden var dryga året.

När jag var ung så kom katalogerna (ellos, haléns och HM) två gånger per år och då beställde man från någon av dessa och då ofta en större mängd med kläder till hela familjen, tog ca tre veckor att få paketet. Idag har du allt på nätet och beställer saker hela tiden och ofta små mängder varje gång men allt måste ändå förflyttas från lager hem till dig och gärna på max 2-3 dagar. Vissa får man leverans dagen efter från eller till och med samma dag om beställning och utkörning är perfekt timat.
Citera
2026-02-01, 09:51
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Herregud! Så jävla blåst! Du måste vara en lastbilschaufför?

Drar man sig bakåt i historien så har leverans med fordon funnit bra mycket längre än både telefon, post, internet och motsvarande.
Vad menar du med ditt uttalande? Tror du på riktigt att mänskligheten inte klarar sig utan internet och telefoner?
Citera
2026-02-01, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Drar man sig bakåt i historien så har leverans med fordon funnit bra mycket längre än både telefon, post, internet och motsvarande.
Vad menar du med ditt uttalande? Tror du på riktigt att mänskligheten inte klarar sig utan internet och telefoner?
Tror du inte mänskligheten överlever den tunga lastbilstrafikens bortfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in