2026-02-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Fast just grov rattfylla är rätt praxis med 1 månads fängelse om det är en engångsföreteelse. Fast det brukar omvandlas till fotboja som det kommer med största sannolikhet göra även för koks-katja. Dock så kommer det stå "fängelse" i domen och på lexbase och vara kvar i 10 år i brottsregistret för råttväjaren

Absolut, men praxis är inte detsamma som att det alltid ska dömas ut fängelse. Bedömningen måste alltid ske utifrån förutsättningarna i det enskilda fallet.

Här finns det exempelvis straffmildrande skäl, då det är sannolikt att hon förlorar arbetet efter fällande dom.
Citera
2026-02-01, 11:43
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Absolut, men praxis är inte detsamma som att det alltid ska dömas ut fängelse. Bedömningen måste alltid ske utifrån förutsättningarna i det enskilda fallet.

Här finns det exempelvis straffmildrande skäl, då det är sannolikt att hon förlorar arbetet efter fällande dom.

Javisst kan det vara så. Fast det verkar som om hon klamrar sig fast som en råtta runt en hushållsost när det kommer till hennes statliga tjänst. Det är väldigt svårt att sparka folk som sitter på statliga tjänster, oftast blir det omplaceringar istället. Jag hoppas på en fotis som hon kan traska runt i riksdagen med och få samtal från sin övervakare under riksdagsmötena.
Citera
2026-02-01, 11:45
Medlem
Citat:
Javisst kan det vara så. Fast det verkar som om hon klamrar sig fast som en råtta runt en hushållsost när det kommer till hennes statliga tjänst. Det är väldigt svårt att sparka folk som sitter på statliga tjänster, oftast blir det omplaceringar istället. Jag hoppas på en fotis som hon kan traska runt i riksdagen med och få samtal från sin övervakare under riksdagsmötena.

För tydlighetens skull ska vi kanske poängtera att det är hennes anställning vid polisen (från vilken hon är tjänstledig) som hon riskerar att förlora vid fällande dom. Ämbetet som riksdagsledamot är ett förtroendeuppdrag och inte ett arbete.
Citera
2026-02-01, 11:59
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
GW sade just att blodprov INTE innehåller Narkotika. Men han säger där emot TS i saken. Och utgår från samma info som vi, förmodligen.

Seder, ett halmstrå för SD svansen. Jag vet vad jag hoppas på. Och det stämmer överens med vad GW tror, enligt hans egna utsaga.

Jag får snarare intrycket av att det är bra om GW får åka in på torken några veckor, verkar rätt akut måste jag säga. GW blandar ihop det mesta och har uppenbarligen ingen aning om vad blodprovet har visat. Urinprov visar enbart metaboliter fast det som är relevant vid rattfylla är vad blodprovet visar.
Citera
2026-02-01, 12:11
Medlem
Trolleholm702s avatar
Fan vad tråkigt det är att läsa samma jävla saker hela tiden. Var går gränsen för rattfylleri-vilken mängd i kombination med vad/var färden vinglig/hade hon recept. Metaboliter. Delgiven eller ej. Transportstyrelsen återkallat eller ej.
Silicagel i påsen.
Inte många nya idéer eller infallsvinklar. Dock vissa jävligt roliga inlägg med humor.
Nej jag vill inte sluta läsa tråden och jag har inte själv så mycket nytt att komma med så jag borde kanske hålla käften.
Det jag hade önskat att läsa, tills det kommer ut någon ny information om fallet, är mer skvaller om denna häxa, som den sensationslystna figur jag är😆
Det är också riktigt kul att läsa vissa skarpa och humoristiska analyser om subbans persona.
Citera
2026-02-01, 12:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleholm702
Det jag hade önskat att läsa, tills det kommer ut någon ny information om fallet, är mer skvaller om denna häxa, som den sensationslystna figur jag är😆
Prova här
(FB) Katja Nyberg (fd. SD) Politisk vilde
Citera
2026-02-01, 12:23
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej, det har dom inte.
Dom påstår inte ens att dom har gjort det.
Väldigt mycket skitsnack från dig.

Jag har postat texten från TS brev till henne i tråden. Läs och lär!

Att Katja sedan sannolikt är skyldig och då borde låsas in står jag helt bakom. Men sluta sprida en massa skitsnack!

Det har de visst gjort.
Det blev ju återkallat just för att hon hade narkotika i blodet
Citera
2026-02-01, 12:28
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
För tydlighetens skull ska vi kanske poängtera att det är hennes anställning vid polisen (från vilken hon är tjänstledig) som hon riskerar att förlora vid fällande dom. Ämbetet som riksdagsledamot är ett förtroendeuppdrag och inte ett arbete.

Hur kan hon inte fått sparken efter de olovlig slagningarna i registret ?

Hoppas de kollar upp ordentligt vad hon sökt på, har hon sökt och delat ut uppgifter till kriminella så skulle hon fan doppas i tjära och rullas i fjädrar.
Citera
2026-02-01, 12:32
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Så under flera år har en Polis och sk grön svenne suttit i Riksdagens insyn grupp för polisäre ärenden !

Låt det sjunka in
Vad gör denna grupp?
Fick Katja förhandsinformation så hon kunde varna kriminella?
Citera
2026-02-01, 12:45
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Förtydliga lite ytterligare - är det kokainet som gör att hon blir dömd för grovt rattfylleri? Det kan ju rimligen inte vara 0,12 promille menar jag. Och nej, jag är inte ute efter att försvara henne utan bara uppriktigt nyfiken på hur lagstiftningen fungerar.
Ja, kokainet och att hon landade i diket. Alkoholen påverkar nog inte så mycket.
Citera
2026-02-01, 12:46
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Jag får snarare intrycket av att det är bra om GW får åka in på torken några veckor, verkar rätt akut måste jag säga. GW blandar ihop det mesta och har uppenbarligen ingen aning om vad blodprovet har visat. Urinprov visar enbart metaboliter fast det som är relevant vid rattfylla är vad blodprovet visar.

GW har sina stunder men håller med, det märks att han är på väg att tippa, om han inte redangjort det.
Citera
2026-02-01, 13:02
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
GW sade just att blodprov INTE innehåller Narkotika. Men han säger där emot TS i saken. Och utgår från samma info som vi, förmodligen.

Seder, ett halmstrå för SD svansen. Jag vet vad jag hoppas på. Och det stämmer överens med vad GW tror, enligt hans egna utsaga.

Han har fel. Sannolikt blev det utslag på bensoylekgonin. Det är en metabolit av kokain och är narkotiklassad.

Citat:
Ringa narkotikabrott för 0,05ų/g bensoylekgonin kan man bli dömd för drograttfylla och/eller ringa narkotikabruk om man har 0,05ų/g bensoylekgonin i blodet?

https://lawline.se/answers/ringa-narkotikabrott-for-005g-bensoylekgonin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in