2026-02-01, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treso
Nark i blodet = Grovt rattfylleri vilket är minimum 12mån och 15k i böter

12 månaders fängelse? Dröm vidare

Nog för att svensk lagstiftning är oerhört onyanserad vad gäller allt som har med alkohol och droger att göra, men det är inte automatiskt grovt för att narkotika är med i bilden.
Citera
2026-02-01, 11:05
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treso
Nark i blodet = Grovt rattfylleri vilket är minimum 12mån och 15k i böter

Inte riktigt. Ringa/normal rattfylla brukar i bästa fall ge 12månader indraget kort. Grov rattfylla ger alltid minst 1 år, vilket innebär att kortet måste tas om efter godkända prover och samtal med psykolog/psykiatriker. Grov rattfylla är även ett artbrott och skall alltid ge minst 1 mån i finkan.

Fast Katja kan nog lyckats förhandla till sig en fotis och oannonserade alkoholprover. Så Kattis kan fortsätta dra snokar hemma i soffan under tiden hon ska sona sitt brott. Som bonus så brukar alltid polisen kontakta soc när det finns barn i hushållet.

Som extra topping ovanpå allt annat så har Katja lagt ut lite tidigare videos där hon berättar om karma. Så här går det när man gav sken av att vara en knarkriddare på 90-talet. Vi vet ju alla som som var med om denna tid att ravepoliserna gjorde stora fynd på golven när de avbröt festen. Kattis har nog kunnat knarka helt gratis under hela sin tid som ravepolis.
Citera
2026-02-01, 11:07
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Nja, inte helt korrekt.

Återkallelse av körkort hanteras uteslutande av Transportstyrelsen, och myndigheten fattar självständigt beslut om återkallelse. TS beslut kan visserligen överklags till förvaltningsrätten, men det är inte domstolen som beslutar om återkallelse utan prövar bara om TS fattat rätt beslut. TS lämnar inte heller någon rekommendation till tingsrätten (som prövar brottmålet), åklagare eller polisens ansvarsnämnd. Frågan om återkallelse av körkort prövas inte heller inom ramen för brottmålet, utan är en separat process.

För att göra det enkelt kan vi ställa upp vad de olika aktörerna har att pröva:

Transportstyrelsen: Om hon är lämplig att inneha körkort.

Åklagare: Om det finns tillräcklig bevisning för att ta ärendet till åtal, samt om det finns förutsättningar för strafföreläggande.

Polisens ansvarsnämnd: Om hon kan behålla sin anställning vid polisen vid fällande dom (detta är av relevans för påföljden).

Tingsrätten: Om det finns tillräcklig bevisning för att hon ska dömas för brott.

Tack för förtydligandet, föredömligt.
Citera
2026-02-01, 11:10
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Fast även under 0.2 promille kan leda till rattfylla om färden inte kunnat framföras på ett trafiksäkert sätt. Vilket tydligen inte koks-Katja klarade av. Sedan även kombon med koks och liten mängd alkohol kan förstärka varandras effekter. Man även dra slutsatsen att koks-Katja måste haft över 0.2 promille i blodet när hon påbörjade sin vingliga dekadenta färd mot a-kassa.

Inser att chansen är minimal men jag hoppas alla instanser gör allt för att stoppa hennes vanliga inkomstgaranti. Sådant kan ju ske om hon visat sig läcka till org. Kriminella tex.
Citera
2026-02-01, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Grov rattfylla är även ett artbrott och skall alltid ge minst 1 mån i finkan.

Korrekt att det är ett s.k. artbrott, men det blir lite fel att säga att det alltid ska ge fängelse.

I "vanliga" brott är presumtionen mot fängelse. Dvs. att fängelse endast ska utdömas om det finns särskilda skäl som talar för det. Exempel kan vara en historik av återfall.

För artbrott är presumtionen för fängelse. Dvs. det motsatta, innebärandes att fängelse ska utdömas om det inte finns särskilda skäl som talar mot det. Det är dock inte samma sak som att det alltid ska utdömas fängelse för artbrott.
Citera
2026-02-01, 11:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Förtydliga lite ytterligare - är det kokainet som gör att hon blir dömd för grovt rattfylleri? Det kan ju rimligen inte vara 0,12 promille menar jag. Och nej, jag är inte ute efter att försvara henne utan bara uppriktigt nyfiken på hur lagstiftningen fungerar.

Ett försök:

Det finns en praxis som säger att nivåer under 0,12 inte är rattfylla, helt korrekt.
Detta anses vara en "rättssäker" nivå sedan lång tid och nivåer i närheten av denna kan kroppen inte själv generera, ens under vissa specifika omständigheter. Därför KAN man dricka alkohol och köra lagligt, men i (såklart) små mängder. rattfylleri mellan 0,12 och 1,0 promille. Över 1.0 blir närmast automatiskt grovt brott.

Har man däremot olagliga droger i blodomloppet finns inga normativa nivåer. Här spelar vittnesmål, vad som inträffat, bedömd påverkan och annat större roll för bedömningen "normalgrad" eller "grovt brott".

Mer: https://www.domarbloggen.se/rattfylleri-och-grovt-rattfylleri/
Citera
2026-02-01, 11:17
Medlem
pyroclasms avatar
GW sade just att blodprov INTE innehåller Narkotika. Men han säger där emot TS i saken. Och utgår från samma info som vi, förmodligen.

Seder, ett halmstrå för SD svansen. Jag vet vad jag hoppas på. Och det stämmer överens med vad GW tror, enligt hans egna utsaga.
Citera
2026-02-01, 11:19
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Det skrev jag ju från början, man räknar alkoholhaltet i blodet bakåt, efter en formeln.
Du skrev att det inte behövdes mer än ett test.
Citera
2026-02-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
GW sade just att blodprov INTE innehåller Narkotika. Men han säger där emot TS i saken. Och utgår från samma info som vi, förmodligen.

Seder, ett halmstrå för SD svansen. Jag vet vad jag hoppas på. Och det stämmer överens med vad GW tror, enligt hans egna utsaga.

Frågan är om han säger emot TS eller om han bara, i klassisk GW-maner, svamlar iväg lite med diverse grymtanden. Jag ser det inte för osannolikt att han menar att blodprov inte innehåller exempelvis kokain (vilket är en självklarhet). Det man tittar efter i analysen är dock spårämnen, varav vissa narkotikaklassade i sig, för att påvisa huruvida en person varit påverkad av narkotika. Vid förekomst av sådana blir provsvaret positivt på narkotika, men det är ju inte samma sak som att provet innehåller narkotika. Det är en fråga om semantik helt enkelt.

Förtydligande: Det man letar efter vid analys är alltså inte faktisk narkotika, utan ämnen som visar på förekomst av narkotika i kroppen.
Senast redigerad av Eldey 2026-02-01 kl. 11:31. Anledning: förtydligande
Citera
2026-02-01, 11:24
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Du skrev att det inte behövdes mer än ett test.
Det är din tolkning, jag har aldrig varit misstänkt för rattfylleri så jag har ingen erfarenhet av proceduren. Väldigt länge sedan jag ens blåst i sållingsinstrumentet. Borde vara fler kontroller överlag.
Citera
2026-02-01, 11:27
Medlem
Så under flera år har en Polis och sk grön svenne suttit i Riksdagens insyn grupp för polisäre ärenden !

Låt det sjunka in
Citera
2026-02-01, 11:29
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Korrekt att det är ett s.k. artbrott, men det blir lite fel att säga att det alltid ska ge fängelse.

I "vanliga" brott är presumtionen mot fängelse. Dvs. att fängelse endast ska utdömas om det finns särskilda skäl som talar för det. Exempel kan vara en historik av återfall.

För artbrott är presumtionen för fängelse. Dvs. det motsatta, innebärandes att fängelse ska utdömas om det inte finns särskilda skäl som talar mot det. Det är dock inte samma sak som att det alltid ska utdömas fängelse för artbrott.

Fast just grov rattfylla är rätt praxis med 1 månads fängelse om det är en engångsföreteelse. Fast det brukar omvandlas till fotboja som det kommer med största sannolikhet göra även för koks-katja. Dock så kommer det stå "fängelse" i domen och på lexbase och vara kvar i 10 år i brottsregistret för råttväjaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in