2026-01-31, 18:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Tyvärr bara artikeln i länken där TS svar visas, inte advokatens brev.

Som du ser skrev jag att brevet visades i rutan. Med rutan menar jag videon ovanför artikeln. Ungefär 22 sekunder in i videon visas brevet i rutan.
Citera
2026-01-31, 18:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Skulle på rak arm gissa att ombudets (advokatens) yttrande till Transportstyrelsen innehåller uppgifter som omfattas av sekretess. Det är alltså inte fråga om någon offentligt tillgänglig handling, även om den som inkommen till myndighet är en allmän handling.

En allmän handling är däremot inte per automatik offentlig, utan kan lämnas ut i maskat skick.

Kolla videon ovanför den här artikeln. Där visas brevet.

https://www.tv4.se/artikel/1zWAKY90J6wb0wMcGQXPZ7/katja-nybergs-advokat-bevisningen-haller-inte
Citera
2026-01-31, 18:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Har Katja dubbelt boende? Hon lyfter säkert enorma bidrag och är skriven i någon lappkåta i Övertorneå.

Hon ”bor” i Flen. Men barnen är skrivna i Sthlm och går i skola i där. Hon är i huset enbart på helgen (om ens det).

Hin har tydligen bott i Sthlm hela sitt liv. Och får så klart pengar för sitt boende i Sthlm.

https://www.sverigesradio.se/artikel/katja-nyberg-sd-skrev-sig-i-flen-far-ersattning-for-lagenhet-i-stockholm
Citera
2026-01-31, 18:52
Medlem
Citat:
.
SD-riksdagsledamoten Katja Nyberg har tagits för rattfylla och misstänks för narkotikabrott. Men det är inte första gången Nyberg är i blåsväder. För tre år sedan avslöjade Dagens Arena att hon låtit skattebetalarna betala henne två gånger och vägrade betala tillbaka

.
https://www.dagensarena.se/innehall/sd-politiker-fick-dubbla-ersattningar-vagrar-betala-tillbaka/

Här vägrade KN att betala tillbaka det arvode hon inte hade rätt till
Senast redigerad av Browser 2026-01-31 kl. 19:03.
Citera
2026-01-31, 20:22
Medlem
Citat:
Visserligen korrekt. En läkare gör däremot alltid en bedömning av om det läkemedel som skrivs ut påverkar körförmågan, och har en skyldighet att informera patienten. Det kan väl även nämnas att apotekaren som ger ut läkemedlet har samma skyldighet. Detta gäller oavsett om preparatet är klassat som narkotika eller ej.

I slutändan är det dock den enskildes ansvar att bedöma om läkemedlet påverkar förmågan, och att du har preparatet på recept innebär inte att du går fri från ansvar. Om läkare däremot har bedömt att du får köra bil på 1mg och du tar 2mg blir den rättsliga bedömningen förhållandevis enkel, då man kan frånse att personen har preparatet på recept i och med att denne frångått ordinationen.

Läkare gör normalt inga sådan kontroller, jag vet. Inte de flesta farmceuter informerar om det heller, jag vet. Man gör inga blodprovskontroller rutinmässigt heller hos patienter som står på CS. Det är omöjligt att veta om pat tagit x eller x mg då. Bipacksedel FASS "Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon.
eller utföra arbeten som kräver skärpt uppmärksamhet" Kan någon säkert alla gånger säga att personen gjort fel bedömning?
Senast redigerad av ceda60 2026-01-31 kl. 20:39.
Citera
2026-01-31, 21:20
Medlem
ghty43s avatar
4476 inlägg om henne och ingen kan presentera en Stämningsansökan på hennes brott ?
Citera
2026-01-31, 21:35
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghty43
4476 inlägg om henne och ingen kan presentera en Stämningsansökan på hennes brott ?

Det är oklart om hon f.n. ens är förhörd. Åklagaren förhastar sig inte (understatement).
Citera
2026-01-31, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kolla videon ovanför den här artikeln. Där visas brevet.

https://www.tv4.se/artikel/1zWAKY90J6wb0wMcGQXPZ7/katja-nybergs-advokat-bevisningen-haller-inte

En intressant spaning i sammanhanget är att ombudet omnämner henne som "Sekretess" i sitt yttrande. Jag har mycket svårt att se att det skulle finnas någon grund för sekretess avseende personuppgifterna i detta fall. Visst, hon kan utifrån sitt yrke mycket troligt ha skyddad adress men det är ju något helt annat.

En förklaring är naturligtvis en något nervös advokat som tar det säkra före det osäkra, men det är ändock något jag hajar till på.

Citat:
Ursprungligen postat av ceda60
Läkare gör normalt inga sådan kontroller, jag vet. Inte de flesta farmceuter informerar om det heller, jag vet. Man gör inga blodprovskontroller rutinmässigt heller hos patienter som står på CS. Det är omöjligt att veta om pat tagit x eller x mg då. Bipacksedel FASS "Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon.
eller utföra arbeten som kräver skärpt uppmärksamhet" Kan någon säkert alla gånger säga att personen gjort fel bedömning?

Jag har ingen insyn i hur det fungerar i praktiken, men rent juridiskt föreligger en sådan skyldighet. Sedan tänker jag mig att bedömningen sällan blir individuell utan snarare "...och så får du inte köra bil eller hantera tunga maskiner när du tar dessa".
Citera
2026-01-31, 21:52
Medlem
Citat:

Det är ju generellt sett svårt att presentera saker som inte finns. Då åtal inte har väckts finns det ingen stämningsansökan.

Som jag förstår saken har hon inte ens delgetts misstanke om brott ännu.
Citera
2026-01-31, 21:54
Medlem
Katja planerar nog att fly och undvika delgivning
Citera
2026-01-31, 21:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Det har inte gått till åtal än. Därför ingen stämningsansökan. Svårare än så är det inte. Den dagen hon åtalas kommer det med all säkerhet finnas en stämningsansökan och en FUP i tråden samma dag eller dagen därpå .

Riksdagsledamöter som är misstänkta för brott blir utredda och förhörda av en överåklagare. Dvs det är inte som en standardutredning vid rattfylla. Det tar lite mer tid. Förmodligen för att riksdagsledamoten inte ska kunna säga efteråt att han eller hon blev dömd utan bevis eller av politiska skäl. Att det fanns en hemlig agenda.

Tids nog kommer åtalet, för bevisen finns ju. Det betyder inte att hon blir dömd i slutändan. Fast jag blir otroligt förvånad om hon går fri. Däremot är det ett solklart åtal. Jag kan inte se nåt som skulle stoppa det.

Så du får avvakta det hela.
Citera
2026-01-31, 21:58
Medlem
Citat:
Det är ju generellt sett svårt att presentera saker som inte finns. Då åtal inte har väckts finns det ingen stämningsansökan.

Som jag förstår saken har hon inte ens delgetts misstanke om brott ännu.
I min värld korrekt uppfattat. Gisssar åklagaren i detta "case" har en smula ångest nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in