2026-01-31, 17:24
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Vi får nog nöja oss med ungdomarna som dricker öl och pissar på våra gravar.

Haha ja det har man ju själv gjort några gånger så det är väl inte mer än rättvist att den egna graven också får sig en skur ibland.
Citera
2026-01-31, 17:28
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Precis. Men tyvärr inte på ett objektivt sätt.
Du får väl ta och engagera dig lite i skolpolitiken, lära lärarna vad sann objektivitet innebär.
Citera
2026-01-31, 17:30
Medlem
QuestionMarkyMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Från en rent vetenskaplig och fysikalisk synpunkt kan det ej existera en allsmäktig Gud.

För han eller hon kan ej påverka planeternas rörelser eller galaxernas utveckling, när han, hon eller det, befinner sig många miljarder ljusår bort.

Eller tror du på att denna entitet har sitt bo på planeten jorden i centrum av universum, och kan styra allt snabbare än ljushastigheten ?

Varför blanda in "vetenskapliga" och "fysikaliska" synpunkter när du försöker måla upp en entitet som besitter omnipresens? En sådan entitet står ju per definition utanför vad vi just nu begriper om naturlagar.

Det blir lite som att säga "enligt principerna som gäller för att resa till fots eller med häst & vagn kan International Space Station inte existera". Yeah, no shit.
Citera
2026-01-31, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Du får väl ta och engagera dig lite i skolpolitiken, lära lärarna vad sann objektivitet innebär.

Kanske det. Medan du fortsätter läsa dina meditationsböcker om hur du uppnår inre frid och självförverkligande .)
Citera
2026-01-31, 17:40
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Kanske det. Medan du fortsätter läsa dina meditationsböcker om hur du uppnår inre frid och självförverkligande .)
Ja, på tal om dilemmat med depression och spirituell kulturell torka, kan jag rekommendera dessa två engagemang, men även som verktyg för att hantera innebörden av vetenskapligt etablerade teoretiska förklaringsmodeller utan att tappa hoppet.
Citera
Medlem
Citat:
Ja om man kikar på Sverige, Finland, Ryssland med flera länder, där det finns många icke troende, så är det absolut vanligt med alkoholism, psykisk ohälsa och mycket läkemedel. Det kan givetvis ha många orsaker, men visst ser man ett samband. När jag t.ex besöker sydamerika, Mexico, Indien eller andra länder där människor är djupt troende hör jag nästan aldrig någon som säger att de nånsin varit deprimerade.
Polen som är ett väldigt religiöst land toppar väl nästan alkohollistan? Att de länder du räknar upp säger att de inte varit deprimerade beror nog lika mycket på att det inte finns som koncept i fattiga länder. Du har inte råd att låta bli att jobba eller att ligga hemma och stirra i väggen eftersom det inte finns något samhälle som tar hand om dig.

Du behöver nog utbilda dig mer och inte bara gå på någon sorts allmän känsla på hur livet ser ut. Religiösa människor är inte mer lyckliga eller lyckade, de är som vem som helst (men med bördan av att någon ser och dömer allt de gör hela tiden).
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nej inte om man utgår från att livet uppstått av sig själv och sedan utvecklats genom slumpvisa olyckor. Att vi bara är molekyler som lever ett tag och sedan försvinner för gott.

Att leva utifrån dessa kriterier är inte direkt upplyftande.
Det finns de som kan argumentera för att universum uppkom precis på det sätt att liv nödvändigtvis måste uppkomma.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anthropic_principle
Citera
2026-01-31, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, på tal om dilemmat med depression och spirituell kulturell torka, kan jag rekommendera dessa två engagemang, men även som verktyg för att hantera innebörden av vetenskapligt etablerade teoretiska förklaringsmodeller utan att tappa hoppet.

Javisst är det så. Alldeles utmärkta metoder. De hjälper dig dock inte så mycket när du sitter på äldreboendet. Att meditera ger inte så mycket hopp för framtiden.
Citera
2026-01-31, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Polen som är ett väldigt religiöst land toppar väl nästan alkohollistan? Att de länder du räknar upp säger att de inte varit deprimerade beror nog lika mycket på att det inte finns som koncept i fattiga länder. Du har inte råd att låta bli att jobba eller att ligga hemma och stirra i väggen eftersom det inte finns något samhälle som tar hand om dig.

Du behöver nog utbilda dig mer och inte bara gå på någon sorts allmän känsla på hur livet ser ut. Religiösa människor är inte mer lyckliga eller lyckade, de är som vem som helst (men med bördan av att någon ser och dömer allt de gör hela tiden).

Kan mycket väl vara som du säger. Men som jag sade förut, det finns bevisligen många som själva uttrycker att hoppet gör dem lyckliga. Både unga och äldre. Utbildning är bra, men att resa runt och träffa människor på riktigt är också en viktig utbildning.
Citera
2026-01-31, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns de som kan argumentera för att universum uppkom precis på det sätt att liv nödvändigtvis måste uppkomma.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anthropic_principle

Sorry jag läser inte länkar. Förklara gärna om du vill diskutera något.
Citera
2026-01-31, 17:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Egen erfarenget väger tungt. Och andevärlden behöver inte alls vara kopplad till gud eller jesus eller till någon specifik religion alls. Att existensen fortsätter bortom det fysiska är väl inte så långsökt med tanke på att energi är oförstörbar, den försvinner inte utan omvandlas bara. Betydligt mindre långsökt än en varelse som funnits alltid och som skapat hela universum men blir arg omman jobbar på helgerna.
En varelse så obegripligt mäktig borde inte bry sig om det, eller?
Hela det här sjuka konceptet med jesus död och syndernas förlåtelse är också något jag vänder mig emot. Den allsmäktige och evige guden kunde alltså inte finna förlåtelse utan att först ha ihjäl sin son/sig själv, beroende på vilken tolkning man anammar.
Gud i bibeln är en massmördare, en psykopat, och hans existens är så osannolik att den inte ens går att beräkna.
Att tänka att gud borde inte bry sig om småsaker kanske låter rimligt först, men är inte det egentligen.
Varför anta att högre intelligenser och krafter långt bortom oss inte skulle bry sig om moral, kärlek och allas bästa?

Så långt vi vet så innebär alltid högre intelligenser högre moral. Myror är mer moraliska än bakterier. Hamstrar är mer moraliska än myror. Katter är mer moraliska än hamstrar och människor är mer moraliska än katter. Det är bara rimligt att gud är mer moralisk än oss.

Med Jesus död på korset, som han medvetet valde, så visar han det här. Hur många icke-gudomliga människor skulle gå igenom något sånt för att rädda andra? det är godhet av övernaturlig skala.
Citera
2026-01-31, 17:51
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Javisst är det så. Alldeles utmärkta metoder. De hjälper dig dock inte så mycket när du sitter på äldreboendet. Att meditera ger inte så mycket hopp för framtiden.
Jag behöver inte hopp eftersom jag är fri från förtvivlan.

Är du rädd för att bli gammal och dö ensam och att du inte vet som händer efter döden?

Är det som ligger och gror inom dig? Är det därför du behöver tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in