2026-01-31, 14:26
Medlem
KlasLunds avatar
Tydligen har ett vindkraftverk utanför Skara havererat idag. Det ska ha skett någon form av explosion eller brand och en vinge har flugit av.

Känns rätt dramatiskt med tanke på hur stora de där verken är. Jag kan inte minnas att man hört om något liknande tidigare, trots att det finns hur många som helst runt om i landet.

Postar mest för att samla info om vad som faktiskt hänt och om det kommer fler uppgifter.

SVT - Explosion vid vindkraftverk
Senast redigerad av KlasLund 2026-01-31 kl. 14:28.
Citera
2026-01-31, 14:30
Medlem
KorvKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Tydligen har ett vindkraftverk utanför Skara havererat idag. Det ska ha skett någon form av explosion eller brand och en vinge har flugit av.

Känns rätt dramatiskt med tanke på hur stora de där verken är. Jag kan inte minnas att man hört om något liknande tidigare, trots att det finns hur många som helst runt om i landet.

Postar mest för att samla info om vad som faktiskt hänt och om det kommer fler uppgifter.

Finns inte mycket information alls, vi får säkert veta mer snart. Men oavsett vad så låter det inte alls bra, låter brutalt att en hel sådan vinge störtat mot marken.
Citera
2026-01-31, 14:30
Medlem
Det händer antagligen väldigt sällan pga ingenjörer och konstruktörer bygger bra grejor nuförtiden. Det är ju extrema krafter i rörelse i dessa maskiner.

Jag blir lite sugen att fråga på fysik forumet hur långt ett propellerblad skulle flyga horisontellt om det lossnade vid max hastighet under en storm...
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2026-01-31 kl. 14:58.
Citera
2026-01-31, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

Ett 40 tal liknande olyckor har skett i Sverige, man har passerat gränsen hur stora verk man kan bygga och haverier kommer öka.
Citera
2026-01-31, 14:52
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Det händer antagligen kommer extremt sällan pga ingenjörer och konstruktörer bygger bra grejor nuförtiden. Det är ju extrema krafter i rörelse i dessa maskiner.

Jag blir lite sugen att fråga på fysik forumet hur långt ett propellerblad skulle flyga horisontellt om det lossnade vid max hastighet under en storm...
Tänkte samma. Borde bli som spjutkastning, 30-35 graders vinkel, dvs snett uppåt för maximal färd. Fast ganska snabbt lär väl stormen ta bladet med sig.
Citera
2026-01-31, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ett 40 tal liknande olyckor har skett i Sverige, man har passerat gränsen hur stora verk man kan bygga och haverier kommer öka.

Det var en spännande kommentar, som verkade självsäker, så jag googlade och fann detta :

Citat:
År 2023 fanns det ca 5 500 vindkraftverk i Sverige. De har tillsammans gått över 40 000 s.k. driftår, dvs. hur många år som alla dessa vindkraftverk sammanlagt har varit i drift, sedan 2001.

Sedan 2001 har det inträffat drygt 40 haverier kopplade till vindkraftverk i Sverige, exempelvis att ett rotorblad har ramlat av eller att verket brunnit upp. Svensk Vindenergi känner inte till något rapporterat fall av att en människa har skadats i samband med ett haveri, och haverierna har heller inte resulterat i någon nämnvärd driftstörning på elnätet.

Citera
2026-01-31, 15:16
Medlem
Riksreptilens avatar
"Ice Ice Baby" är min killgissning.

Den kan knäcka berghällar om den får tillräcklig med tid.
Så första frågan är hur länge detta vindkraftverk kämpat mot påfrestningarna på Västgötaslätten ?
Citera
2026-01-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
"Ice Ice Baby" är min killgissning.

Den kan knäcka berghällar om den får tillräcklig med tid.
Så första frågan är hur länge detta vindkraftverk kämpat mot påfrestningarna på Västgötaslätten ?

Menar du att vatten trängt in i materialet som propellern är gjord av, kanske in i mikroskopiska sprickor, som sedan med tiden försvagat materialet som sedan BAM spricker rakt itur? Bra teori.

Jag undrar om dessa 40 tal tidigare olyckor alla ägt rum under vintern....
Citera
2026-01-31, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Tänkte samma. Borde bli som spjutkastning, 30-35 graders vinkel, dvs snett uppåt för maximal färd. Fast ganska snabbt lär väl stormen ta bladet med sig.

Vingarna är lite jävla tunga, minns inte på rak arm nu.

Generator ”huset” vägde 48 ton ca på, de jag har varit med och lossat

Vingarna var runt 20 ton om inte minns helt fel.

Vikterna varierar ju oerhört beroende på storlek förstås.

Känner en som förlovade sig när han flickvännen, står på utsidan, högst upp på ett vindkraftverk
Citera
2026-01-31, 15:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur vanligt är den typen? Verkar vara ett trebladigt. Borde inte den här nyheten göra sig bra filmat av drönare - ingen journalist som är nykter eller drönarpilot som kan ta sig dit?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/explosion-vid-vindkraftverk
https://www.sverigesradio.se/artikel/explosion-pa-vindkraftverk-vinge-har-flugit-av
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-01-31 kl. 15:59.
Citera
2026-01-31, 16:02
Medlem
Citat:
Polisen åker inte ut eftersom det inte är ett polisiärt ärende. Räddningstjänsten har spärrat av området, och kommer att stanna kvar tills att ägaren till vindkraftverket tar sig till platsen.
Borde det inte startas en utredning av miljöbrott?
Citera
2026-01-31, 16:32
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Borde det inte startas en utredning av miljöbrott?
Om uppgiften om explosion stämmer före vingen lossnade helt så kan växellådan fått en rejäl skada och börjat läka olja.

https://ecol.eu/sv/teknologier-och-tjanster/smorjningstjanster/diagnostik-och-oljebyten-i-vindkraftverk/

" Mängden olja i ett vindkraftverk beror på dess storlek och effekt. Ett genomsnittligt vindkraftverk på 2 MW har cirka 600 liter olja i växellådan och hydraulsystemet."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in