2026-01-31, 16:37
Medlem
ReijoHervonens avatar
Vingar till vindkraftverk går av hela tiden. Det är inget ovanligt. Sen ligger hela parken nere och producerar inget innan det är fixat. Ytterligare en orsak till att inte bygga vindkraft.
Citera
2026-01-31, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Jag blir lite sugen att fråga på fysik forumet hur långt ett propellerblad skulle flyga horisontellt om det lossnade vid max hastighet under en storm...

Det har var ju en liten pjäs. Man har på flera ställen, där jag anekdotiskt tror att Tyskland gått längst, börjat installera verk som är 300m+ höga med proportionell storlek på propellerbladen. När de blader flyger kan de orsaka enorm förstörelse, och göra mark otjänlig för jordbruk en hyffsad tid framöver pga alla mindre trevliga substanser i propellerbladen.
Citera
2026-01-31, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vingar till vindkraftverk går av hela tiden. Det är inget ovanligt. Sen ligger hela parken nere och producerar inget innan det är fixat. Ytterligare en orsak till att inte bygga vindkraft.

Källa?

För mitt citat tidigare i diskussionen här motbevisar ditt påstående. De går nästan aldrig sönder.

Vindkraft är fantastiskt bra. I motsats till dig kan jag nämligen förklara varför, för jag i motsats till dig har nämligen rätt. Vind tar aldrig slut, det behöver inte pumpas upp ur marken eller raffineras, det tillverkas lokalt, det skapar inget radioaktivt avfall som måste lagras i tusentals år i djupa bergrum, och det gynnar inte diktatorer som Putin eller Saudiarabien.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2026-01-31 kl. 18:09.
Citera
2026-01-31, 17:55
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Källa?

För mitt citat tidigare i diskussionen här motbevisar ditt påstående. De går nästan aldrig sönder.

Vindkraft är fantastiskt bra. I motsats till dig kan jag nämligen förklara varför, för jag i motsats till dig har nämligen rätt. Vind tar aldrig slut, det behöver inte pumpas upp ur marken eller raffineras, det tillverkas lokalt, och det gynnar inte diktatorer som Putin eller Saudiarabien.
Hade du varit insatt i vindkraft så hade du vetat om att vingbrott är vanliga och händer flera gånger varenda år.
Här är t.ex en artikel som handlar om Gävleborgs län publicerad i juni 2025:
"Sedan 2020 har sju vindkraftshaverier med vingbrott rapporterats i länet, enligt Magnus Westberg på Länsstyrelsen. Det senaste inträffade i Jädraås."
https://www.sverigesradio.se/artikel/vindkraftsvingar-gar-av-sju-haverier-pa-fem-ar

Sju vingbrott på fem år, endast i ett län.
Nationellt så sker det 5-10 haverier i året.
Citera
2026-01-31, 18:07
Medlem
Citat:
Hade du varit insatt i vindkraft så hade du vetat om att vingbrott är vanliga och händer flera gånger varenda år.
Här är t.ex en artikel som handlar om Gävleborgs län publicerad i juni 2025:
"Sedan 2020 har sju vindkraftshaverier med vingbrott rapporterats i länet, enligt Magnus Westberg på Länsstyrelsen. Det senaste inträffade i Jädraås."
https://www.sverigesradio.se/artikel/vindkraftsvingar-gar-av-sju-haverier-pa-fem-ar

Sju vingbrott på fem år, endast i ett län.
Nationellt så sker det 5-10 haverier i året.

Du orkade inte ens lyssna på de första 5 sekunderna av radioinalaget du själv länkar till? Där motsägs nämligen vad du felaktigt påstår, att vingbrott skulle vara vanliga. Du motbevisar alltså dig själv med din egen länk.

Programmet är från Gävleborg, och där finns 341 vindkraftverk, som snurrar åter runt. Och enligt dina siffror går alltså mindre än en propeller per år sönder. För oss som lever i verkligheten så är det EXTREMT SÄLLAN.

Som anledning nämns på länken blixtnedslag.
Citera
2026-01-31, 18:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Du orkade inte ens lyssna på de första 5 sekunderna av radioinalaget du själv länkar till? Där motsägs nämligen vad du felaktigt påstår, att vingbrott skulle vara vanliga. Du motbevisar alltså dig själv med din egen länk.

Programmet är från Gävleborg, och där finns 341 vindkraftverk, som snurrar åter runt. Och enligt dina siffror går alltså mindre än en propeller per år sönder. För oss som lever i verkligheten så är det EXTREMT SÄLLAN.

Som anledning nämns på länken blixtnedslag.
7 haverier på 5 år är inte mindre än ett i året. 7 > 5.

Du verkar ha en annan uppfattning vad som är vanligt och inte vanligt. 7 haverier bland 341 vindkraftverk är en usel siffra enligt mig. Har dom 25 max 30år livslängd så betyder det att ca 10-12,5% av samtliga vindkraftverk kommer att drabbas av brutna vingar under sin livscykel. Det är inte okej, hur fan kan du tycka att det är okej? När ett kraftverk havererar tvingas dessutom hela parken stänga ner och producerar ingenting alls.
Citera
2026-01-31, 19:05
Moderator
Tystnads avatar
I programmet "Högspänning" på 3an var dom en gång uppe i ett verk och gjorde kontroller , bla gick dom upp på taket (om jag ej minns fel ) och öppnade dom en lucka i varje vinge och kröp in för leta efter fel typ sprickor.
Kan ju mycket väl var liknande som hänt här dvs sprickor och till slut materialbrott
Citera
2026-01-31, 19:51
Medlem
Facades avatar
Citat:

Nej de går inte av hela tiden.
”Hela parken ligger nere” är så urbota löjligt påstående så det ej finns.

Jag tänkte inte ens argumentera med några så löjliga argument mot vindkraftverk och jag är inte ens för dom.
Men det är skämmigt att folk som du skall yttra dig emot något som du inte ens vet någonting om.
Citera
2026-01-31, 19:54
Medlem
sonicguides avatar
Rotordiameter: 100-150 meter
Rotorspetsfart: 60-80 m/s dvs 220-290 km/h
Teoretiskt max: I extrema fall, om ett helt blad lossnar i “rätt” vinkel, kan det nå upp mot 1 km kanske mer, men det är ovanligt och mer ett worst‑case‑scenario i beräkningar än något som händer ofta i verkligheten.

Praktisk riskzon: Några hundra meter.
Citera
2026-01-31, 20:07
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Sedan 2001 har ca 40 haverier inträffat. Det är 1,6 haverier per år, utspritt på 5500 vindkraftverk. Eller om vi räknar per samlad drifttid så är det 0,001 haverier per driftår eller 0,0000001 haverier per drifttimme.

Tycker du att det är mycket?
Citera
2026-01-31, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Sedan 2001 har ca 40 haverier inträffat. Det är 1,6 haverier per år, utspritt på 5500 vindkraftverk. Eller om vi räknar per samlad drifttid så är det 0,001 haverier per driftår eller 0,0000001 haverier per drifttimme.

Tycker du att det är mycket?

2001 fanns inga större vindsnurror och inte så många heller, utanför Blekinge hörde jag att de planeras för 420 meters verk.
Citera
2026-01-31, 23:19
Medlem
Running_mans avatar
Troligtvis GRU som testar vår beredskap samt förmåga att utreda explosioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in