Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Om man bortser från styret av Kina (partidiktaturen) och konflikten med Taiwan, så är det inte så mycket kvar som man kan kritisera Kina för.
Det är ett stort land med över en miljard människor och de har gjort en fantastiskt imponerande resa bara under min livstid från att vara ett fattigt land till att bli världens andra, kanske snart första största ekonomi.
Detta utan att kriga.
TrumpUSA är jobbig nu som fan att samarbeta med, minsta lilla missnöje så hotar han med sina tullar och vete fan vad för skit han kräker ur sig. Det är inte så konstigt att världen i övrigt försöker kompensera genom att samarbeta bättre med varandra för att minska beroendet av ett ganska opålitiligt USA som uppför sig som en skenande elefant i ett glashus.
Kina i det perspektivet är en drömpartner. Pålitliga affärsmän, ser man till att inte göra dåliga förhandlingar så bllir det bra. Du får vad du betalar för. Vill du ha en skitprodukt så får du en skitprodukt som iallafall funkar men lätt går sönder. Billig som fan. Vill du ha något bättre så får du det, men du får betala lite mer. Alla blir glada.
Men det är också jävligt viktigt för Europa att bygga upp egen industri och minska beroendet till USA/Kina.
100% detta. Kina som land har varit rejält imponerande under min livstid och har gått från ett fattigt u-land till som du säger, en av världenst starkaste ekonomier.
En annan sak som gör Kina till en bättre partner än säg USA är att dom inte har några imperialistiska drömmar. Hade dom haft det så hade dom för länge sen tagit över flera andra stater. Visst vill dom ha Taiwan men det är ju inte för att dom vill ta över världen utan helt enkelt för att dom vill ha TSMC. Tibet är också en infekterad fråga. Men den har heller inget med imperialistiska drömmar att göra.
Jag tror även att med en så stor befolkning, så måste man syssla med massövervakning och en del andra rätt fascistiska och osköna saker. Jag ursäktar det inte på något sätt, men jag kan i alla fall se varför dom gör som dom gör. Ett samhälle behöver ett visst mått av 'ordning och reda' och ju större befolkning, desto mer 'ordning och reda' måste man ha.
Japp, något av det dummaste Europa gjorde var att göra sig beroende av USA (tech) och Kina (tillverkning).