2026-01-31, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Att någonting "talar för" guds existens tenderar inte i vetenskapliga sammanhang att betraktas tillräckligt.

Copernicus bok "de revolutionibus orbium coelestium", som presenterade den heliocentriska modellen, förbjöds av den katolska kyrkan 1616 och placerades på "index librorum prohibitorum" (listan över förbjudna böcker) eftersom den ansågs heretisk. Boken förblev förbjuden fram till 1758.

Giordano Bruno, som utvidgade den heliocentriska modellen till en idé om ett oändligt universum med flera världar, vilket inkluderade stöd för Copernicus idéer, åtalades av inkvisitionen för kätteri, inklusive förnekelse av centrala katolska doktriner som treenigheten och evig fördömelse, men även hans kosmologiska åsikter (som jordens rörelse och pluralitet av världar) spelade en roll. Efter att ha vägrat att avsvära sig dömdes han 1600 och brändes på bål i Rom, ett tydligt exempel på våldsamt förtryck skulle jag säga.

Det är nog mer ett du problem och inte ett dom problem.

Det beror inte på sekulärismen, och det beror inte på avsaknaden utav tro heller. Det beror på att människor i allmänhet inte besitter förståelse för inre processer och saknar verktyg för att hantera dem effektivt. Orsaken är alltså okunnighet.

Okej.

Å andra sidan finns det mycket som vetenskapen tycker "talar för" abiogenes. Utan att veta alls hur det gick till. Ändå kallar man det just "vetenskap" och lär dessutom ut det.
Citera
2026-01-31, 04:30
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Så här säger chatGPT om copernicus bok: "Copernicus’s book was restricted and edited, not burned or erased — censored for framing heliocentrism as reality rather than hypothesis"

Samma som när ateister nu försöker framföra darwinistisk evolution som absolut sanning som inte får ifrågasättas. Det är attityden som räknas, inte innehållet.

Säg att det bara är en teori så är det lugnt. Folk gillar inte att bli attackerade om de inte håller med.
I strikt mening är det en teori och bör behandlas utifrån det och givetvis får den ifrågasättas, eller snarare, den bör ifrågasättas. Att ifrågasätta vetenskapliga teorier är en viktig del i vetenskapliga metoden. Men det kanske är klokt att applicera kontextuell relevans? Jag menar, om jag skulle göra ett seriöst försök att ifrågasätta evolutionsteorin skulle jag inte göra det på ett internetforum.
Citat:
Det var inte för något vetenskapligt som detta hände, utan för treenighetsgrejen och kätteri. Vetenskapsgrejer var helt irrelevant.
Oavsett inte särskilt vetenskapligt eller kristet tillvägagångssätt.
Citat:
Jag var likadan en gång, men nu kan jag se klart.
Och nu vill du att andra ska "se klart"?
Citat:
När sekulära samhällen går mot hemskheter så är det inte på grund av sekularismen utan "människans natur" men när kristna samhällen får problem av betydligt mindre proportioner så är kristendomen ansvarig.
Nej!
Jag tolkade "hemskheter" som att vi har problem med utbrett lidande i form utav depression.

Vad menade du med hemskheter i tidigare inlägg? I Sverige har vi ju haft fred i 200 år, och fortfarande har.
Citera
2026-01-31, 04:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och nu vill du att andra ska "se klart"?
Om jag lyckas övertyga en enda person så är det värt mer än hela mitt liv på den här jorden.
Himlen och oändligheten är på riktigt och om du inte tror på jesus eller gud så kommer din själ förloras.
Citat:
Jag tolkade "hemskheter" som att vi har problem med utbrett lidande i form utav depression.

Vad menade du med hemskheter i tidigare inlägg? I Sverige har vi ju haft fred i 200 år, och fortfarande har.
Jag tror inte många mår bra i dagens europa, sverige inkluderat. Allt möjligt är fel, folk är vilsna och har tappat mening och hopp i en värld som bara blir galnare för varje dag.
Citera
2026-01-31, 04:47
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Om jag lyckas övertyga en enda person så är det värt mer än hela mitt liv på den här jorden.
Himlen och oändligheten på riktigt och om du inte tror på jesus eller gud så kommer din själ förloras.
Jag förstår engagemanget och det finns väl en beundransvärd "helighet" i det, men du kan i praktiken inte rädda någon och alla vill inte bli räddande, inte av dig eller någon annan. Mitt tips är att istället beakta när någon istället frågar efter hjälp och då agera, istället för att "tvinga" din räddning på andra.
Citat:
Jag tror inte många mår bra i dagens europa, sverige inkluderat. Allt möjligt är fel, folk är vilsna och har tappat mening och hopp i en värld som bara blir galnare för varje dag.
Ja, som jag skrev, har vi ett problem med lidande, särskilt i form av depression. Världen har dock varit galen under lång tid, åtminstone den mänskliga delen av den.

Skillnaden i dag är snarare att vi, genom internet, har fått tillgång till och exponeras för all denna galenskap. Det bör dock inte tolkas som att mängden galenskap har ökat, utan snarare att vår insyn i den har gjort det.
Citera
2026-01-31, 04:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag förstår engagemanget och det finns väl en beundransvärd "helighet" i det, men du kan i praktiken inte rädda någon och alla vill inte bli räddande, inte av dig eller någon annan. Mitt tips är att istället beakta när någon istället frågar efter hjälp och då agera, istället för att "tvinga" din räddning på andra.

Ja, som jag skrev, har vi ett problem med lidande, särskilt i form av depression. Världen har dock varit galen under lång tid, åtminstone den mänskliga delen av den.

Skillnaden i dag är snarare att vi, genom internet, har fått tillgång till och exponeras för all denna galenskap. Det bör dock inte tolkas som att mängden galenskap har ökat, utan snarare att vår insyn i den har gjort det.
Jag blev övertygad av andra som använde bevis och logik. Det är bara rätt att jag ger tillbaka till världen på samma sätt.
Citera
2026-01-31, 04:59
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag blev övertygad av andra som använde bevis och logik. Det är bara rätt att jag ger tillbaka till världen på samma sätt.
För all del, fortsätt med ditt heliga korståg. Jag är klok nog att inte ställa mig i vägen, men när du når slutstationen av överväldigande frustration och besvikelse över återkommande misslyckande finns mitt råd fortfarande där och väntar.
Citera
2026-01-31, 05:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
För all del, fortsätt med ditt heliga korståg. Jag är klok nog att inte ställa mig i vägen, men när du når slutstationen av överväldigande frustration och besvikelse över återkommande misslyckande finns mitt råd fortfarande där och väntar.
Tack
Citera
2026-01-31, 05:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ibland om inte ord fungerar så kanske känsla behövs.
Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=6DjKbUQfe9U&list=RD6DjKbUQfe9U&start_radio =1
Citera
2026-01-31, 05:36
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Å andra sidan finns det mycket som vetenskapen tycker "talar för" abiogenes. Utan att veta alls hur det gick till. Ändå kallar man det just "vetenskap" och lär dessutom ut det.
Man kan i strikt mening aldrig helt separera vetenskapliga metoder från vetenskapsmannens kognitiva förutsättningar. Inte ens Einstein förmådde fullt ut acceptera kvantmekaniken, bland annat på grund av dess inneboende slumpmässighet.

Vetenskapsmän lyder således inte enbart under sin förståelse och förmåga att tillämpa metodologin, utan också under sina kognitiva begränsningar, subjektiva biaser och perceptuella ramar. Dessa faktorer kommer ofrånkomligen alltid att återspeglas i vetenskapens utveckling.

Jag anser att en klok åtanke för den som är vetenskapligt lagd är att aldrig betrakta vetenskapen som en auktoritär eller självständig entitet. Begreppet ”vetenskapen” används ofta som en form av auktoritet, nästan som om det hade ett eget liv. I verkligheten är det alltid människor, med alla sina styrkor, brister och misstag, som ligger bakom forskningen och dess resultat.

Men det gäller alla, även de som är troende. Att kunna studera och förstå verkligheten effektivt handlar minst lika mycket om att tillämpa rätt metoder som om att förstå sina egna kognitiva begränsningar. Är man förblindad av det man inte förstår eller inte kan förstå, leder det oundvikligen till analytiska problem.
Citera
2026-01-31, 05:41
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ibland om inte ord fungerar så kanske känsla behövs.
Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=6DjKbUQfe9U&list=RD6DjKbUQfe9U&start_radio =1

Jag förmedlar denna: Jesus Is My Friend by Sonseed
Citera
2026-01-31, 07:27
Avstängd
Citat:
Nej jag har inte "duckat" evolutionen. Jag skrev klart och tydligt att jag ville börja med de två första frågorna, som handlade om abiogenes.
Och jag tycker det är rimligare att tala om evolution vilken vi vet mer om, så där tog diskussionen stopp.
Citera
2026-01-31, 08:01
Medlem
Citat:
Citat:
Nej jag har inte "duckat" evolutionen. Jag skrev klart och tydligt att jag ville börja med de två första frågorna, som handlade om abiogenes.
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och jag tycker det är rimligare att tala om evolution vilken vi vet mer om, så där tog diskussionen stopp.

Så klart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in