2026-01-30, 23:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Att ignorera vetenskapliga evidens är inte vetenskapligt.. Vidskeplighet, tro på övernaturligt.. tillbe magiska stenar, offra getter till gudarna är främst okunskap. Religion är ett sympom på okunskap och ovilja att acceptera att man inte har alla svar.
Källa på det fetade! Eller spekulerar du?
Citera
2026-01-30, 23:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Där försvarade du din bias.
Citat:
Att ignorera vetenskapliga evidens är inte vetenskapligt.. Vidskeplighet, tro på övernaturligt.. tillbe magiska stenar, offra getter till gudarna är främst okunskap. Religion är ett sympom på okunskap och ovilja att acceptera att man inte har alla svar.
Enligt mig själv så behövs bara två bevis för att bevisa kristendom. Dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=bo6UKQEC0T0
https://www.youtube.com/watch?v=TWcqpRWONdI

När ni sett på båda dessa kommer det vara jävligt svårt att förneka att kristendom är sant och bara en dåre skulle ens försöka.

Ändå så finns det säkert över 1000 andra bevis också bara för att göra det extra tydligt.
Citera
2026-01-30, 23:58
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Trams

Du får helt enkelt komma med ett argument jag själv inte redan mött och prövat. Att jag ska hålla monolog med för mig kända argument och motargument blir en trist tråd, även om den passar lata flashbackare som bara vill ha trams i tråden.

Adjö!
Det var inte jag som stolt proklamerade att jag inte var omedveten om min egen bias. Det viktigaste är inte att vi prövar vår kunskap mot varandra, utan att vi först prövat vår egen kunskap mot oss själva.
Senast redigerad av particulum1 2026-01-31 kl. 00:20.
Citera
2026-01-30, 23:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det var inte jag som stolt proklamerade att jag var omedveten om min egen bias. Det viktigaste är inte att vi prövar vår kunskap mot varandra, utan att vi först prövat vår egen kunskap mot oss själva.
Jag är mer vetenskapligt lagd än du helt enkelt.
Citera
2026-01-31, 00:00
Medlem
Citat:
Källa på det fetade! Eller spekulerar du?
Jag spekulerar inte.. Ingen av de 4000 religionerna kan presentera ett bevis som bevisar att just deras religion är den "rätta".
Citera
2026-01-31, 00:01
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag är mer vetenskapligt lagd än du helt enkelt.
Visa det då genom att ifrågasätta din egen övertygelse.
Citera
2026-01-31, 00:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag spekulerar inte.. Ingen av de 4000 religionerna kan presentera ett bevis som bevisar att just deras religion är den "rätta".
(FB) Ateister vs kristna debatt
Citera
2026-01-31, 00:03
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Enligt mig själv så behövs bara två bevis för att bevisa kristendom. Dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=bo6UKQEC0T0
https://www.youtube.com/watch?v=TWcqpRWONdI

När ni sett på båda dessa kommer det vara jävligt svårt att förneka att kristendom är sant och bara en dåre skulle ens försöka.

Ändå så finns det säkert över 1000 andra bevis också bara för att göra det extra tydligt.
Var det dessa två videoklipp som orsakade att du blev kristen?
Citera
2026-01-31, 00:03
Medlem
Citat:
Jag är inte ödmjuk, för att jag påstår att jag vet saker som du inte vet?
Exakt.så.. Du är inte ödmjuk om du påstår att du vet saker som inte jag vet.. Du vet inte ens att jag inte är den GUD du tillber som skriver här via en av ig besatt flashback-användare!

Citat:
Så alla som säger att de vet saker som du inte vet kan inte vara ödmjuka.
Det låter som om du säger att det inte finns någon på jorden som vet saker som du inte vet.
För att påstå att du vet saker jag inte vet så måste du veta vad jag vet.. eller hur? är vi överrens om det? Vet inte GUD allt du vet, enligt din tro?
Citera
2026-01-31, 00:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Var det dessa två videoklipp som orsakade att du blev kristen?
Nej. Men jag skulle säga att dessa 2 sakerna är en stor anledning till att jag tror.
Citera
2026-01-31, 00:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Exakt.så.. Du är inte ödmjuk om du påstår att du vet saker som inte jag vet.. Du vet inte ens att jag inte är den GUD du tillber som skriver här via en av ig besatt flashback-användare!

För att påstå att du vet saker jag inte vet så måste du veta vad jag vet.. eller hur? är vi överrens om det? Vet inte GUD allt du vet, enligt din tro?
Okej förlåt
Citera
2026-01-31, 00:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Handlar egentligen inte om det.

Att vilja ha svar på frågor är en grundläggande mänsklig egenskap. En färdig formulering av återkommande frågor, som religiösa berättelser, gynnade gruppen då energi kunde läggas på annat. Ungefär så.

Vi fortsätter på samma vis med eller utan religion. Vi vill ha svar på frågor.

Religion innebär inte heller att ha alla svar, men religion är att söka svar: ja

Vet ingen religiös som anser sig ha alla svar och inte kan acceptera okunskap, som du skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in