2026-01-30, 23:06
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag tycker du har fel. På båda punkterna. Kristendom handlar om sanning i filosofisk, vetenskaplig och logisk bemärkelse.

Det handlar inte i första hand om att vara god eller vänlig, utan att acceptera verkligheten och bevis med ödmjukhet.

Sanningen måste alltid slåss för, det är lögnen som ofta dominerar och det här ser du ofta i historien med saker så som kommunistiska soviet, nazityskland m.m.

Det är för att folk tycker om att höra bekväma lögner istället för obekväm sanning.
Många är så fast i sin bekvämlighet och värderar den högre än sanningen att de faktiskt blir arga och går till attack om du hotar deras bekvämlighet/lögn.

Det här är vad jag tycker mig uppleva med många ateister. Du kan känna av den arga defensiva energin när du kommer med bevis. Atmosfären blir tung och attacker kommer som pilar mot dig.

Ju mer du tränger in dom i ett hörn och de får svårare och svårare att förneka bevisen desto argare blir dom.
Vad är sant trycker aldrig in någon i ett hörn, utan tvärtom. Du vet... "sanningen ska göra er fria".
Citera
2026-01-30, 23:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det finns teorier om att alla andra religioners många gudar egentligen är demoner och olika typer av saker som gud har skapat.

Om du läser på lite om religionsteori så inser du att gud inte är som zeus eller dom där. Filosofin skiljer sig gigantiskt.
Håller förstås med om att Zeus inte är som Yahwe (Jove), men vi kan se spår från Bibeln inom grekisk mytologi och romersk mytologi. Jupiter (fornhistoriskt namn på Jupiter var Jove, även om också senare "slang" på latin för Iuppiter blev Jove).

Religionen som spreds från Kaukasus och med migration till Mesopotamien där den blev historisk har ett och samma ursprung. Sedan blev det förstås som Paulus skrev:
Trots att de känt Gud bytte de ut honom mot tillbedjan av andra gudar och djur. "Andra gudar" kan syfta på människor, ungefär som att mycket tyder på att asatron handlar om legender om förfäder som blandats med spår av den ursprungliga religionen från Mesopotamien.
Citera
2026-01-30, 23:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Vad är sant trycker aldrig in någon i ett hörn, utan tvärtom. Du vet... "sanningen ska göra er fria".
Se perfekt exempel på vad jag menar:
(FB) Ateister vs kristna debatt
Citera
2026-01-30, 23:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det tryckte definitivt in judarna i ett hörn. Citat bör aldrig lösryckas.

"Till de judar som trodde på honom sade Jesus: »Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.
(-----)
Varför fattar ni inte vad jag säger? Därför att ni inte står ut med att höra på mitt ord. Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom.
(-------)
tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus försvann och lämnade templet"
(Johannes 8, långa stycken av denna interaktion mellan Jesus och judar har jag klippt ut då kapitlet är långt)

Versen du citerade understryker bakelsenjesus poäng, inte din.
Citera
2026-01-30, 23:21
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Se perfekt exempel på vad jag menar:
(FB) Ateister vs kristna debatt
Du kanske ska prova att inte använda auktoritetsargument?
Citera
2026-01-30, 23:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du kanske ska prova att inte använda auktoritetsargument?
Jag länkar till studier och forskare som säger saker. Om det är auktoritetsargument så är jag besegrad.
Det var han som började slänga ur sig hur de är tokstollar och allt det där.
Citera
2026-01-30, 23:24
Medlem
Citat:
Vi har också avverkat tusentals vetenskapliga teorier, men ändå tror du på dagens vetenskap. Varför?
Skillnaden är att vetenskapen söker sanningen, medan religionen inbillar sig att den redan hittat den.
Att byta ut en teori mot en bättre kallas framsteg. Att hålla fast vid gamla sagor trots motbevis kallas dumhet. Att du ser vetenskapens förmåga att korrigera sig själv som ett problem visar bara att du inte förstår skillnaden på fakta och fantasi.
Citera
2026-01-30, 23:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Skillnaden är att vetenskapen söker sanningen, medan religionen inbillar sig att den redan hittat den.
Att byta ut en teori mot en bättre kallas framsteg. Att hålla fast vid gamla sagor trots motbevis kallas dumhet. Att du ser vetenskapens förmåga att korrigera sig själv som ett problem visar bara att du inte förstår skillnaden på fakta och fantasi.
I det här fallet har ju "vetenskapen" (vetenskap är inte en entitet, men men) kommit fram till att
bilden inte kan ha uppkommit med nu kända metoder.
Citera
2026-01-30, 23:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Religion har att göra med vad som finns utanför vårt universum, vetenskap har att göra med vad som finns innanför. Jag ser inte hur de konflikterar på något sätt.
Att du säger att religion inte söker sanning eller inbillar sig saker är inte snällt. Trots motbevis? Vad jag vet så finns inga motbevis mot kristendom, förutom mot extremt ovanliga fundementalistiska tolkningar.
Citera
2026-01-30, 23:29
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det tryckte definitivt in judarna i ett hörn. Citat bör aldrig lösryckas.

"Till de judar som trodde på honom sade Jesus: »Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.
(-----)
Varför fattar ni inte vad jag säger? Därför att ni inte står ut med att höra på mitt ord. Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom.
(-------)
tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus försvann och lämnade templet"
(Johannes 8, långa stycken av denna interaktion mellan Jesus och judar har jag klippt ut då kapitlet är långt)

Versen du citerade understryker bakelsenjesus poäng, inte din.
Jesus kanske inte alltid talade sanning, eller åtminstone inte visste hur han skulle uttrycka den.

Dessutom att proklamera att andra har djävulen till fader bara för att de inte förstår vad man själv säger är dessutom ganska arroganta anklagelser och visar på undermålig självinsikt i sin kapacitet att uttrycka det man vill förmedla.
Citera
2026-01-30, 23:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jesus kanske inte alltid talade sanning, eller åtminstone inte visste hur han skulle uttrycka den.

Dessutom att proklamera att andra har djävulen till fader bara för att de inte förstår vad man själv säger är dessutom ganska arroganta anklagelser och visar på undermålig självinsikt i sin kapacitet att uttrycka det man vill förmedla.
Antingen så var jesus en bluff, eller så var han inte en bluff.
Det finns inget scenario där en del av det han säger är falskt, men det mesta stämmer.
Citera
2026-01-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
I det här fallet har ju "vetenskapen" (vetenskap är inte en entitet, men men) kommit fram till att
bilden inte kan ha uppkommit med nu kända metoder.
Lika korkat resonemang som att påstå att flygande tefat finns för enstaka bilder inte kan motbevisas (frklaras).. Du har för låga beviskrav helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in