2026-01-30, 23:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Lika korkat resonemang som att påstå att flygande tefat finns för enstaka bilder inte kan motbevisas (frklaras).. Du har för låga beviskrav helt enkelt.
Jag har lagt över 100 timmar på det här, du vet antagligen inte ens namnet på föremålet vi pratar om. Var lite ödmjuk.
Citera
2026-01-30, 23:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jesus kanske inte alltid talade sanning, eller åtminstone inte visste hur han skulle uttrycka den.

Dessutom att proklamera att andra har djävulen till fader bara för att de inte förstår vad man själv säger är dessutom ganska arroganta anklagelser och visar på undermålig självinsikt i sin kapacitet att uttrycka det man vill förmedla.
Snyggt försök att skifta fokus.

Du rycker citat vilka inte säger det du försökte påskina. Så jäkla tröttsamt med icke- kristna som ska balla sig och tror att de har något ur Bibeln att styra kristna med.
Citera
2026-01-30, 23:37
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag länkar till studier och forskare som säger saker. Om det är auktoritetsargument så är jag besegrad.
Det var han som började slänga ur sig hur de är tokstollar och allt det där.
Det är alltid ett auktoritetsargument när man åberopar andra för att stärka sin egen argumentation. Om du förstår det du vill argumentera för tillräckligt behöver du inte andra för att stärka ditt argument.
Citera
2026-01-30, 23:37
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Snyggt försök att skifta fokus.

Du rycker citat vilka inte säger det du försökte påskina. Så jäkla tröttsamt med icke- kristna som ska balla sig och tror att de har något ur Bibeln att styra kristna med.

Men du kan inte säga att jag har fel?
Citera
2026-01-30, 23:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är alltid ett auktoritetsargument när man åberopar andra för att stärka sin egen argumentation. Om du förstår det du vill argumentera för tillräckligt behöver du inte andra för att stärka ditt argument.
Så när jag lägger fram argument själv så klagas det på att jag inte har källor. När jag länkar källor så är det auktoritetsargument.

Det är det här jag pratade om förut med ateister, de hatar sanning.
Citera
2026-01-30, 23:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Lika korkat resonemang som att påstå att flygande tefat finns för enstaka bilder inte kan motbevisas (frklaras).. Du har för låga beviskrav helt enkelt.
Jag? Jag har inte sagt att jag är överbevisad om tygets äkthet. Däremot intellektuellt ohederligt att yra om att "vetenskapen" är i motsats till religion, och dessutom att det är "vetenskapen" som vet saker om man samtidigt helt ignorerar vetenskapliga evidens.
Citera
2026-01-30, 23:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du försöker leda off topic.

Det är inte så att folk accepterar sanning hur som helst. Tvärtom har människor confirmation bias.
Citera
2026-01-30, 23:42
Medlem
Citat:
Religion har att göra med vad som finns utanför vårt universum, vetenskap har att göra med vad som finns innanför. Jag ser inte hur de konflikterar på något sätt.

Skitsnack. Det där är en feg efterhandskonstruktion. Religionen har i alla tider gjort anspråk på att styra denna värld. När ni brände häxor på bål eller fängslade astronomer så var det för att ni ansåg er ha rätt om verkligheten här och nu. Att ni nu, när vetenskapen överbevisat er, flyr till "utanför universum" är bara en strategisk reträtt för att slippa erkänna att ni haft fel i 2000 år.

Citat:
Att du säger att religion inte söker sanning eller inbillar sig saker är inte snällt. Trots motbevis? Vad jag vet så finns inga motbevis mot kristendom, förutom mot extremt ovanliga fundementalistiska tolkningar.

Ditt resonemang om "motbevis" är så lågbegåvat att man häpnar. Om jag påstår att jag är Gud, skaparen av universum, och kräver att du ska dyrka mig, kan du motbevisa det? Nej. Betyder det att det är sant? Nej.

Bevisbördan ligger på den som kommer med det absurda påståendet. Tills annat letts i bevis måste religion betraktas som ren inbillning med skygglappar mot logik.
Citera
2026-01-30, 23:42
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du försöker leda off topic.
Du bestämmer inte parametrarna i ämnet. Lämna över det till moderatorerna.
Citat:
Det är inte så att folk accepterar sanning hur som helst. Tvärtom har människor confirmation bias.
Och det gäller inte dig, exempelvis i relation till kristendom? Att kristendomen skulle vara sanningen?
Citera
2026-01-30, 23:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du har faktiskt fel. Igen.
Citera
2026-01-30, 23:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Skitsnack. Det där är en feg efterhandskonstruktion. Religionen har i alla tider gjort anspråk på att styra denna värld. När ni brände häxor på bål eller fängslade astronomer så var det för att ni ansåg er ha rätt om verkligheten här och nu. Att ni nu, när vetenskapen överbevisat er, flyr till "utanför universum" är bara en strategisk reträtt för att slippa erkänna att ni haft fel i 2000 år.

Ditt resonemang om "motbevis" är så lågbegåvat att man häpnar. Om jag påstår att jag är Gud, skaparen av universum, och kräver att du ska dyrka mig, kan du motbevisa det? Nej. Betyder det att det är sant? Nej.

Bevisbördan ligger på den som kommer med det absurda påståendet. Tills annat letts i bevis måste religion betraktas som ren inbillning med skygglappar mot logik.
Jag har mängder med bevis till vem som helst som är villig att lyssna.
Jag undrar, om du levde för 2000 år sen hade du viljat korsfästa jesus för att "stoppa vidskeplighet"?
Det låter lite så.
Citera
2026-01-30, 23:45
Medlem
Citat:
Jag har lagt över 100 timmar på det här, du vet antagligen inte ens namnet på föremålet vi pratar om. Var lite ödmjuk.
Varför då? Du är ju så långt ifrån ödmjuk man kan vara, när du påstår dig ha svaren på saker både du och jag inte VET.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in