2026-01-30, 22:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Fast jag trodde Gud eller var det Jesus som sa att männskligheten måste ha fri vilja? Om man inte vill någonting så är ju allt meningslöst. Det finns ju lagar för att förhindra att alla gör som de vill! Jag föröker inte dominera någon så det stämmer inte på mig!
Varje gång du gör något när du vet att du inte borde egentligen så går du emot guds vilja.
Även småsaker, som att välja en onyttig istället för en nyttig restaurang.

Detta livet är ett test för att se vilka som är beredda att göra guds vilja och vilka som vill göra sin egen vilja.
De som väljer guds vilja är värdiga att bli räddade och kommer få leva under guds vilja i himlen. Där kommer du inte längre ha något begär att göra något som är emot guds vilja.

Det betyder inte att om du misslyckas med att göra guds vilja så kan du inte komma till himlen, men du måste ha viljan i alla fall och visa det.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-30 kl. 22:24.
Citera
2026-01-30, 22:25
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Metoder som fungerar på hästar är inte alltid applicerbara på åsnor.
Och inte någon utav dem går att applicera på människor. En häst, en åsna och en människa är ganska olika.
Citera
2026-01-30, 22:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Och inte någon utav dem går att applicera på människor. En häst, en åsna och en människa är ganska olika.
Prisad vare vår herre jesus kristus som gav sitt liv för att rädda oss och kom tillbaka efter 3 dagar för att vittna om guds storhet och nåd.

Tack också för att du skapade åsnor och hästar så att particulum kunde förstå hur din plan förverkligas på jorden och förlåt honom för hans åsnelika envishet.
Citera
2026-01-30, 22:34
Medlem
Citat:
Varje gång du gör något när du vet att du inte borde egentligen så går du emot guds vilja.
Även småsaker, som att välja en onyttig istället för en nyttig restaurang.

Detta livet är ett test för att se vilka som är beredda att göra guds vilja och vilka som vill göra sin egen vilja.
De som väljer guds vilja är värdiga att bli räddade och kommer få leva under guds vilja i himlen. Där kommer du inte längre ha något begär att göra något som är emot guds vilja.

Det betyder inte att om du misslyckas med att göra guds vilja så kan du inte komma till himlen, men du måste ha viljan i alla fall och visa det.
Och du vet allt detta hur? Varför skulle en allsmäktig gud bry sig om jag äter onyttigt eller tittar på porr tex. Hur vet du att det du tror på är den sanna religionen och inte budhism tex.?
Citera
2026-01-30, 22:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Och du vet allt detta hur? Varför skulle en allsmäktig gud bry sig om jag äter onyttigt eller tittar på porr tex. Hur vet du att det du tror på är den sanna religionen och inte budhism tex.?
Bevis och logik. Gud bryr sig för att de saker du talar om leder till dåliga saker och hela livet är ett test för att träna upp din viljestyrka, rättfärdighet och lära dig om saker du inte skulle kunnat lära dig annars.
Citera
2026-01-30, 22:38
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Prisad vare vår herre jesus kristus som gav sitt liv för att rädda oss och kom tillbaka efter 3 dagar för att vittna om guds storhet och nåd.

Tack också för att du skapade åsnor och hästar så att particulum kunde förstå hur din plan förverkligas på jorden och förlåt honom för hans åsnelika envishet.

Jag trodde din grej var att leda hästen till vattnet, inte att sitta på den höga hästen?

Vad var kristendomens lära om högmod nu igen?
Citera
2026-01-30, 22:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag trodde din grej var att leda hästen till vattnet, inte att sitta på den höga hästen?

Vad var kristendomens lära om högmod nu igen?
Men kom igen, det var ett skämt.
Fast seriöst, enligt mig behövs det ödmjukhet för att bli kristen, till viss del. I all fall om du ska vara en sann kristen. Du måste följa bevisen oavsett vad trots hån och attacker. Det är en kamp för sanningen när världen älskar lögnen.
Citera
2026-01-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag är ingen expert på hur aminosyror bildas, men man har hittat spår av dem ute i rymden så helt omöjligt kan det inte vara. Sen har vi sådant som natt så är det just UV du oroar dig för kan du tänka dig att aminosyror bildas under åskväder på nätter och regnar ned innan de hinner brytas sönder. Jag vet inte och givet din demonstrerade okunskap om evolution är jag övertygad om att det gör inte du heller.

Jag tjatar om okunskap från din sida för att du bevisligen är okunnig även om du nu helt duckat från frågan om evolution för att gå tillbaka till abiogenesis där osäkerheten är större. Likafullt finns inga bra argument för att livet inte kan uppstått naturligt. Dina argument är mest av typen "jag förstår inte hur det kan gått till och därför är det omöjligt."

När Stanley Miller gjorde sitt experiment, så var han tvungen att "rädda" aminosyrorna från gnistan han sänt. Detta för att de inte skulle förstöras av samma energikälla som skapat dem. Och en blixt är väl också en ganska rejäl gnista? Men vad vet jag, aminosyrorna kanske "hoppat ur" blixten och landat på några regndroppar och klarat sig.

Oavsett vilket. Med tanke på hur "möjligt" du anser det vara med abiogenes, så tycker jag du skall börja med att tillverka en cell. Så vi får se att det verkligen är möjligt. Och gärna en levande varelse också, när du ändå håller på. Allra helst en människa såklart.

Bra om du berättar också i vilken ordning alla dessa komplicerade kemiska reaktioner skall utföras, för att tillverka en cell, som vetenskapen ännu är helt ovetande om. För du vill väl inte både äta kakan och sedan behålla den? Alltså att säga att något är möjligt utan att veta hur?

Du upprepar det där med "magi" kring skapelsen hela tiden. Men nejdå, inte när det gäller abiogenes. Du fortsätter också med det löjliga uttrycket "jag förstår inte hur det gått till och därför är det omöjligt". Jag kan vända på detta och säga att du förstår inte hur en osynlig intelligens kan existera och åstadkomma liv. Därför tycker du det är omöjligt.

Nej jag har inte "duckat" evolutionen. Jag skrev klart och tydligt att jag ville börja med de två första frågorna, som handlade om abiogenes.
Senast redigerad av JohnFitzgerald99 2026-01-30 kl. 23:12.
Citera
2026-01-30, 22:48
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Men kom igen, det var ett skämt.
Fast seriöst, enligt mig behövs det ödmjukhet för att bli kristen, till viss del. I all fall om du ska vara en sann kristen. Du måste följa bevisen oavsett vad trots hån och attacker. Det är en kamp för sanningen när världen älskar lögnen.
Jag tror inte att kristendomen i första hand handlar om sanning i filosofisk bemärkelse, utan snarare om att vara en godhjärtad och vänlig människa.

Sanningen behöver aldrig slåss eller kämpas för, den försvarar alltid sig själv. Det är lögnen som måste slåss och kämpas för.

Om man befinner sig i en situation där man måste slåss för sanningen, är det inte sanningen man försvarar, utan en lögn.
Citera
2026-01-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Just precis, många tror inte att det finns en skapare men de tror också att det är "vetenskapligt" att tro så. Du utgår ifrån att skaparen är påhittad och tror att det är "vetenskapligt". Men ni är inte vetenskapliga utan kritiska och tvivlande, oftast personligen men ibland i organiserad religiös form.

Man kan tycka att tro och religion är samma sak men det är inte religion att tro på en människa eller dennes budskap. Einstein är mycket betrodd och förde bl.a fram budskapet om fotoelektriska effekten och massa-energiekvivalensen utan att vara en religion. Det mest framträdande med religion är en attityd av "vi och dom".

Skaparen är inte osynlig i betydelsen genomskinlig utan i betydelsen ej närvarande i denna skapade värld. Att inte misstro Jesus är ingen religion och hans budskap är att skaparen vill att människor ska vara barmhärtiga. Vi är en problem-art och kommer att utrota oss själva och därför har skaparen sänt budbärare till oss för att människor ska kunna få evigt liv i en annan värld.

Många säger Jesus, Jesus men ytterst få vill leva efter hans budskap eller ens hålla reda på vilket budskapet är. Jesus är inte ett "vi eller dom" utan välkomnar alla som vill vända sig bort från världen och börja gå rätt väg.

Rappakalja är en benämning det du skriver. Jag skiter i om du tror att "skaparen" har "designat" ditt anus.. Du får "tro" det.. Det som stör mig är när alla religiösa UFOn ska pracka på sin vidskeplighet på andra.
Citera
2026-01-30, 22:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag tror inte att kristendomen i första hand handlar om sanning i filosofisk bemärkelse, utan snarare om att vara en godhjärtad och vänlig människa.

Sanningen behöver aldrig slåss eller kämpas för, den försvarar alltid sig själv. Det är lögnen som måste slåss och kämpas för.

Om man befinner sig i en situation där man måste slåss för sanningen, är det inte sanningen man försvarar, utan en lögn.
Jag tycker du har fel. På båda punkterna. Kristendom handlar om sanning i filosofisk, vetenskaplig och logisk bemärkelse.

Det handlar inte i första hand om att vara god eller vänlig, utan om att acceptera verkligheten och bevis med ödmjukhet.

Sanningen måste alltid slåss för, det är lögnen som ofta dominerar och det här ser du ofta i historien med saker så som kommunistiska soviet, nazityskland m.m.

Det är för att folk tycker om att höra bekväma lögner istället för obekväm sanning.
Många är så fast i sin bekvämlighet och värderar den högre än sanningen att de faktiskt blir arga och går till attack om du hotar deras bekvämlighet/lögn.

Det här är vad jag tycker mig uppleva med många ateister. Du kan känna av den arga defensiva energin när du kommer med bevis. Atmosfären blir tung och attacker kommer som pilar mot dig.

Ju mer du tränger in dom i ett hörn och de får svårare och svårare att förneka bevisen desto argare blir dom.
Här har du ett perfekt exempel: (FB) Ateister vs kristna debatt

Det var precis det här som ledde till att fariseerna korsfäste jesus när de inte längre kunde förneka de mirakel han gjorde och vägrade acceptera honom som kung. Exakt samma psykologi.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-30 kl. 23:06.
Citera
2026-01-30, 23:05
Medlem
Citat:
Det var du som började med att attackera dom som tokstollar eller vad det nu var.
Om man är kärnfysiker och på allvar tror att man undersöker ett skynke som har fått en avbildning av Jesus genom magisk strålning (som aldrig har dokumenterats eller observerats), då har vi att göra med en tokstolle. Det kan inte sägas på ett snällare sätt.

Jag vet inte hur många kärnfysiker det finns i världen, men säkert några tusen. Att några av dessa kan ha en skruv lös innebär en promille. Det ligger inom statistisk möjlighet eftersom någon procent av befolkningen är psykopater och upp emot 5% är narcissister. De syndromen botas inte med en teknisk utbildning. Rent statistiskt bör det finnas några kärnfysiker i världen som är tokstollar. Grattis, du hittade dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in