2026-01-26, 16:05
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ärligt talat tror jag inte det handlade om företag: Mer att de tog"beställningar" och hade med sig matlådor till kollegorna dan efter. För en mindre slant.
Frugan lagade helt enkelt fler potioner att lägga i matlåder som de senare sålde.

Ja precis, så kan upplägget ha varit ochså. Poängen är att dra in på utgifterna för det enskilda hushållet så att det tom betalar sig att äta sin egen mat eller går jämt ut. Samtidigt som kollegor får bra och näringsrik kost till en struntsumma med en redig lunch-portion relativt alternativen att göra mat själv (tar tid) eller köpa hel och halvfabrikat (nja inte så hälsosamt) eller gå ut på lunchrestaurang
bortkastade pengar iaf om man gör det systematiskt

Min poäng är det finns flera sätt att skapa ett bättre sparande som gynnar alla genom att vara företagssam. Företagssamhet är en bra egenskap hos folk överlag.
Citera
2026-01-26, 20:52
Medlem
I Norge äter de typ en ostmacka till lunch.. Man behöver inte typ en hel middag två gånger om dan, tror man det börjar man bli ett fetto med begynnande diabetes innan 50, oavsett springande på gym.. inte ens elitidrottare.

Sunkig lunchbuffe på restaurang, är ju skräp jämfört med närmast hemlagad gourmetmat man gjort själv, uppvärmd i riktig ugn alt. värmeskåp på jobbet.

Å för att koppla till icks som nyligt blev uppmärksammat, hon som såg det som en ick om dejten hade matlåda till jobbet. Hon måste älska mansbebisar som inte ens kan laga mat. Tro mig, en karl som är singel och har hemlagad matlåda, det är en karl som kan laga mat. Spana in innehållet.. kan vara så att han är i klass med Tareq Taylor.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-01-26 kl. 20:54. Anledning: Förtydligande
Citera
2026-01-30, 21:53
Medlem
Gagnefs avatar
.

Självklart tar man med sig matlåda till jobbet under veckorna.
Det bästa som finns är när kollegorna värmer lite fisk i mikrovågsugnarna så att det luktar härligt i byssjan efteråt
Senast redigerad av Gagnef 2026-01-30 kl. 21:54. Anledning: .
Citera
2026-01-30, 22:32
Medlem
Definitivt svensk fenomen i många länder är det mackor. Ett varmt mål om dagen räcker
Citera
2026-01-30, 22:38
Medlem
McCarthy01s avatar
Har denna tråd aktualiserats efter att influencern Hanna Friberg tyckte det var en "ick" med män som har matlåda med sig till jobbet?
Citera
2026-01-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Definitivt svensk fenomen i många länder är det mackor. Ett varmt mål om dagen räcker

Precis. I många länder väntar frugan hemma med en fet varm middag.
Men inte i Sverige.
Så då blir det låda som gäller.

Och kvinnsen gnäller iaf. 😐

Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Har denna tråd aktualiserats efter att influencern Hanna Friberg tyckte det var en "ick" med män som har matlåda med sig till jobbet?

Ja.
Citera
2026-01-30, 23:15
Medlem
mikaelss avatar
Ni verkar aldrig ha jobbat med indier. Alla jag sett på flera olika kontor har alltid haft en stapel runda behållare med sig som de värmer i mikron.
I Indien är distribution av lunchboxes en industri, det finns tom en spelfilm om det är rätt bra.

Företeelsen: https://en.wikipedia.org/wiki/Dabbawala#:~:text=A%20dabbawala%20(also%20spelled% 20dabbawalla,system%20for%20workers%20in%20Mumbai.

Filmen: https://sv.wikipedia.org/wiki/The_Lunchbox
Citera
2026-01-31, 14:38
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ni verkar aldrig ha jobbat med indier. Alla jag sett på flera olika kontor har alltid haft en stapel runda behållare med sig som de värmer i mikron.
I Indien är distribution av lunchboxes en industri, det finns tom en spelfilm om det är rätt bra.

Företeelsen: https://en.wikipedia.org/wiki/Dabbawala#:~:text=A%20dabbawala%20(also%20spelled% 20dabbawalla,system%20for%20workers%20in%20Mumbai.

Filmen: https://sv.wikipedia.org/wiki/The_Lunchbox

Ja, sverige var inte först med lunchbox.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lunchbox
Citera
2026-02-01, 09:14
Medlem
whoandmes avatar
Matlådor är ju awsome! Jag har jobbat med folk från många europeiska länder (här i Sverige) och de flesta av dem har med sig mat. Vet inte om det är ett svenskt fenomen som smittat av sig men många av dem är vana från sina hemländer där man med sig lunch hemifrån. Särskilt britter och norrmän verkar det som.

När jag är på kontoret så går vi ut och äter ibland, mitt i centrala Sthlm så det finns mycket att välja på, men ofta äter vi när alla andra ska äta och det blir stressigt och ofta är det skrikigt, stimmigt och dant. Sällan värt pengarna även om maten är bra. Bättre då att tajma in någon dag när man kan ta sen lunch, när lunchrushen lugnat ner sig och man kanske kan runda av dagen tidigt så man kan lyxa till det med ett glas vin.

Jag är ett fan av matlådor som man inte behöver värma. Pasta/potatissallader, pajer, crêpes och liknande. Matpakke är inte helt fel det heller. Rejält bröd och en god ost. Kanske någon liten sallad till. Hälsa och sparsamhet.
Citera
2026-02-01, 12:13
Avstängd
Man är rätt jävla dum i huvudet om man inte tar med matlåda till jobbet, förmodligen har man autism, är under 20 eller är kriminell.
Citera
2026-02-01, 13:18
Medlem
WhoreassEngdahls avatar
Det värsta är folk som ska vara märkvärdiga och lägger upp matlådan på en tallrik istället för att göra som en normal person och slafsa i sig med sked eller gaffel direkt ur lådan så att man kan sitta med mobilen i den andra handen eller sitta vid sin arbetsstation/dator och surfa och scrolla samtidigt som man äter
Citera
2026-02-01, 13:22
Medlem
BombaySaphires avatar
I USA och UK tar många med sig en dubbelmacka, så kallad sandwich, till jobbet.

I Japan är det bentolåda eller nudelsoppa/ramen som gäller. Den köper man ofta med sig på morgonen på väg till jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in