2026-01-24, 09:03
Medlem
har ni hört historien om invandraren som jobbade på volvo ?

han tog med matlåda till jobbet nån på jobbet fick smaka
han gillade maten ock frågade om han kunde göra en portion till han med mot betalning
slutade med att 50-100 pers ville köpa matlåda av han tjänade kanske 10-15 kr per matlåda
han sa upp sig från jobbet tjänade så bra på att sälja matlådor till fd jobbkompisar
Citera
2026-01-24, 09:31
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin

han gillade maten ock frågade om han kunde göra en portion till han med mot betalning
slutade med att 50-100 pers ville köpa matlåda av han tjänade kanske 10-15 kr per matlåda
han sa upp sig från jobbet tjänade så bra på att sälja matlådor till fd jobbkompisar

Låter som en skröna..
Är det sant så tar jag gärna en källa på det.
Citera
2026-01-24, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Låter som en skröna..
Är det sant så tar jag gärna en källa på det.

kommer inte ihåg vart jag läste det men inte omöjligt det är sant
Citera
2026-01-24, 09:47
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Det kostar inte mycket tid med matlådor om du gör en dubbelt så stor middag och stoppar hälften i en låda

Jo för du kan spara maten till kvällen och laga kvällsmat hälften så ofta.
Citera
2026-01-24, 09:56
Medlem
Jahbrahs avatar
Nu har jag som tur är aldrig jobbat på kontor i Sverige, men i USA jobbade jag på en djurpark en gång. Där tog alla med sig en Turkey sandwich och en Dr. pepper samt chips till lunch. Varje dag. Vitt bröd, majonnäs, sallad, kalkon, ost. Tar nog hellre en låda stroganoff.
Citera
2026-01-24, 11:05
Medlem
idiamindadas avatar
Man sparar en massa pengar. Dessutom är det trevligt att äta lunch ihop med sina kollegor. När jag jobbade i Sudan hade bamsingarna med sig en plastpåse fisk som de brände på till lunch. Kanske en idé?
Citera
2026-01-24, 17:43
Medlem
Incendios avatar
Du har ett väldigt snävt perspektiv(både geografiskt och socioekonomiskt) om du tror att detta inte är vanligt världen över. Maken har så gott som alltid matlåda med sig, både på kontoret och på fältet. Jag lagar godast mat Dessutom är ju fördelen med matlåda just att man kan anpassa portionerna som man vill, så var du har fått "blir man ens mätt" ifrån fattar jag inte. Dessutom är det ju så enkelt, rester ifrån gårdagen som bara behöver läggas i en låda.
Citera
2026-01-26, 10:46
Medlem
blobben!!!s avatar
Ni som påstår att matlådor är vanliga utomlands kan ju berätta vilka alla dessa länder skulle vara. Åtminstone i anglosfären är det väldigt ovanligt. Oftast är det inte mer än en macka till lunch. Jag tror att de flesta glömmer hur sjukligt lång lunchrast många i Sverige har. I de flesta länder så är det inte mer än 15 minuter. Då hinner man knappt värma upp någon lunchlåda. Det enda undantaget är väl i södra Europa men även där börjar "siestalunchen" försvinna.
Citera
2026-01-26, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Ni som påstår att matlådor är vanliga utomlands kan ju berätta vilka alla dessa länder skulle vara. Åtminstone i anglosfären är det väldigt ovanligt. Oftast är det inte mer än en macka till lunch. Jag tror att de flesta glömmer hur sjukligt lång lunchrast många i Sverige har. I de flesta länder så är det inte mer än 15 minuter. Då hinner man knappt värma upp någon lunchlåda. Det enda undantaget är väl i södra Europa men även där börjar "siestalunchen" försvinna.
Det skiljer sig mellan olika kulturer:
Men "Matlåda" är nog ganska unikt om jag tittar på där jag jobbat. Förutom Tyskland där det var rätt vanligt.
Det är däremot ganska vanligt i många länder att ta med Lunchmacka: USA, Storbritannien, Norge, Danmark, Tjeckien.
I Spanien hade de en 1.5 timmes Lunch där de flesta åkte hem och åt.
I Italien där jag varit har man oftast personalmatsalar med subventionerad Lunch. Tror lunchen kostade mellan 1-2 Euro.

Men just lagad mat i låda, vet jag inte om jag sett utanför Sverige eller Tyskland.
Citera
2026-01-26, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin

Inte just på Volvo, och inte att någon sagt upp sig för det:
Men jag har haft kollegor med Asiatiska fruar som sålt matlådor på jobbet.
Så det är nog inte helt ovanligt.
Citera
2026-01-26, 12:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Inte just på Volvo, och inte att någon sagt upp sig för det:
Men jag har haft kollegor med Asiatiska fruar som sålt matlådor på jobbet.
Så det är nog inte helt ovanligt.

* Finns men kanske inte så många, som driver enskild firma med matlagning av luncher direkt ifrån deras egna hem. Dvs att de har ett tillräckligt stort och godkänt kök i sitt egna hem och säljer sin lunch därifrån till företags lunchpersonal till en viss andel tex 50 pers eller privatpersoner med förbeställningar

* Sen har du de vanliga att man besöker en stor Restaurang till lunch
* Eller ett lokalt kök inbyggt i ett förertag som lagar och serverar maten
* Eller en lokal köksavdelning med personal som bara serverar maten
* Eller att det finns diverse foodtrucks utanför företaget

Vilka företag som har minst utgifter med lägsta pris för lunchen, men mest inkomst till sig själv och ev nån anställd kan man ju diskutera
Citera
2026-01-26, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
* Finns men kanske inte så många, som driver enskild firma med matlagning av luncher direkt ifrån deras egna hem. Dvs att de har ett tillräckligt stort och godkänt kök i sitt egna hem och säljer sin lunch därifrån till företags lunchpersonal till en viss andel tex 50 pers eller privatpersoner med förbeställningar

* Sen har du de vanliga att man besöker en stor Restaurang till lunch
* Eller ett lokalt kök inbyggt i ett förertag som lagar och serverar maten
* Eller en lokal köksavdelning med personal som bara serverar maten
* Eller att det finns diverse foodtrucks utanför företaget

Vilka företag som har minst utgifter med lägsta pris för lunchen, men mest inkomst till sig själv och ev nån anställd kan man ju diskutera

Ärligt talat tror jag inte det handlade om företag: Mer att de tog"beställningar" och hade med sig matlådor till kollegorna dan efter. För en mindre slant.
Frugan lagade helt enkelt fler potioner att lägga i matlåder som de senare sålde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in