2026-01-30, 22:04
Medlem
scoremaxs avatar
Mycket trevligt.
Helt okej.
Jag tycker vi kan höja skatten 30% TILL på arbete så att dom väljarna som tycker Natointrädet var en så bra idé kan hinna att betala kalaset, och inte framtida, som inte ens har rösträtt ännu.

Bara upp med lädret, det är ju värt vad fan som helst.
Senast redigerad av scoremax 2026-01-30 kl. 22:17.
Citera
2026-01-30, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag tycker det låter som melodi för mina öron och jag står helt och hållet för att det här låter väldigt bra.
Om man har så pass bra lön som 40.000 i månaden så ska man kunna betala 50 % utöver det.

Ja innan du börjar kalla mig för kommunist så stämmer det att jag röstar på Vänsterpartiet för jag har jävligt trött på högern och Tidö.

Jag älskar att tjäna 55000kr utan att betala en krona i statlig skatt. Och ni vänsterdårar får gärna gå till val med att beskatta folk mer, det är så ni inte blir valda.
Citera
2026-01-30, 22:07
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Du har helt rätt i att medelklassen inte är förmögen.
Det är just därför det är intressant att det är medelklassen som konsekvent får betala mer.

Om “rik” betyder 5 miljoner i nettoförmögenhet, varför är det då löntagare med bolån som gång på gång pekas ut som gruppen som ska bära nya skatter?

I teorin pratar politiker om förmögenhet.
I praktiken beskattar de inkomster.

Det är två helt olika saker.

Principen “skatt efter bärkraft” låter fin, men den bygger på att man faktiskt mäter bärkraft i förmögenhet och kapital.
Det gör man inte i Sverige.
Man mäter den i lön.

Resultatet blir att människor som inte är förmögna, utan bara skuldsatta löntagare, behandlas som om de vore rika.

Så nej, problemet är inte principen i sig.
Problemet är att den tillämpas på fel grupp.

Och att påstå att den principen “skulle lösa alla samhällsproblem” är mer ideologi än analys.
Om det vore så enkelt hade inget land i världen haft problem.

Det finns en verklighet, och det märks att du lever långt ifrån den!

Jag lever nog i verkligheten, även om den ser annorlunda ut än din. Du har mycket starka åsikter, men det känns inte som att de är helt grundade i fakta.

Att Sverige blivit dåliga på att beskatta kapital och något av ett skatteparadis beror på att vi har 20 års högermajoritet i riksdagen bakom oss. Förmögenhetsskatter och värnskatt har tagits bort under dessa år. Får vi vänstermajoritet efter nästa val kan du räkna med att den saken tar en annan riktning.

När det gäller skatt på arbete så är partierna på vänstersidan överens om att sänka den på normala inkomster. Inte minst Vänsterpartiet vill se en rättvis skattesänkning som täcker alla inkomstslag - på allt från lön till ersättningar som föräldrapenning och a-kassa.
Citera
2026-01-30, 22:09
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Ja jag känner också till det där med att alla betala olika skatter ger i kommunen men att det var vissa variationer i en eller två procent i enadera riktningen.

Men ni ska ju inte komma och inbilla er att jag tror på att det skiljer 10% mellan kommunen i Malmö eller kommunen i Arboga för att stämma nämligen inte man kan säga att skatten ligger ganska konstant mellan 31 och 32 %.

Sedan att du kommer in olika avdrag på grund att man har liten inkomst det tycker jag nog inte man kan blanda in för när det gäller skatten så är det i princip den samma upp till en hög nivå som rör väl de runt 60 tusen?

Men man kan fortfarande inte räkna in jobbskatteavdraget för det är fort det stämmer inte när man ska räkna på skatten.

Man kan inte hålla på å lägga in och blanda in olika subventioner från staten när vi talar om skatten.

Nä det lättaste är väl helt enkelt bara att diskutera skattefrågan på ett sätt du förstår, och skita i alla andra faktorer som du inte förstår.
Vad var det du sade:
Citat:
”Det finns alltså ingen som helst skäl till att en person som tjänar 20.000 i månaden ska betala lika mycket skatt som en som tjänar 40.000 men så är det just nu idag vilket är helt jävla vansinnigt.”

Briljant.
Citera
2026-01-30, 22:11
Medlem
löls avatar
Häxan hade faktiskt öppet mål men missade.

En hint om att börja jaga de kriminella välfärds-mongon som omsätter minst 350miljarder om året kunde ha blivit ett bra valfläsk.
Men å andra är det hennes väljarboskap som hade behövts vändas upp och ner på.
Så det är ett no go för sossarna.

Något tuffe uffe borde ta tag i tänker jag
Citera
2026-01-30, 22:11
Medlem
Det är inte smartare att minska på en massa onödiga kostnader?

Vad sägs om att skrota biståndet och låta folk skänka sina egna pengar bäst dom vill? Bara där har vi massor miljarder.

Vad sägs om att lägga ned bekostandet av Harry Potter-kurser på universitetet, vad sägs om att sluta ge skattepengar till Bonnier-familjens medier etc.

Finns hur mycket skit som helst att spara in på.
Citera
2026-01-30, 22:13
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
De enorma satsningarna på försvaret måste ju betalas på något sätt. Den oseriösa högersidan väljer att blunda för det. De ska låna pengar för att de vägrar betala vad det kostar. Men det blir sämre på längre sikt och det riskerar att skapa en väldigt svår kris om vi blir för mycket skuldsatta. Socialdemokraterna håller sig till den bistra verkligheten, de gör det som behöver göras. Medans högern väljer stt befinna sig i sin absurda fantasivärld där allt är gratis. De är ansvarslösa, egoistiska och kortsiktiga.
Inte alltid jag håller med dig men det här är ett sådant fall. Ekonomin och skattesatser är politikens a och o. Det är oärligt att inte på riktigt redovisa hur det ska finansieras och det måste jag ge S trots att det inte är en valvinnare. Hoppas de verkligen kan påpeka att detta är vad det kostar även om jag hade tagit ännu mer från de som tjänar absolut mest. De har råd. Ökad skatt på kapital snarare än förvärvsarbete skulle också vara ytterst önskvärt om man behöver få in kapital utan att göra det värre för de som redan har det riktigt tufft.
Citera
2026-01-30, 22:14
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://marcusoscarsson.se/ny-skatt-pa-vag-om-s-vinner-valet/

– Om beredskapsskatten ska finansieras genom en höjd inkomstskatt, behöver gränsen för när man börjar betalar statlig inkomstskatt sänkas från dagens 48 500 kronor i månaden till 39 000 kronor i månaden. För att få in 35 miljarder kronor kommer alla med en lön över 39 000 kronor/mån få betala över 50 procent i skatt på en löneökning, skriver partiet på sin hemsida.

Vad säger ni om detta?
Ska ni fortfarande rösta på bidragspartiet som vill öppna gränserna igen eller tänker ni om nu?

Detta är mycket bra, vi höginkomsttagare har har fått så mycket skattelättnader under nuvarande regering vilket totalt är negativt för landet. Jag är 100% för detta även om jag själv kommer förlora ekonomiskt på det i viss mån.
Citera
2026-01-30, 22:14
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag lever nog i verkligheten, även om den ser annorlunda ut än din. Du har mycket starka åsikter, men det känns inte som att de är helt grundade i fakta.

Att Sverige blivit dåliga på att beskatta kapital och något av ett skatteparadis beror på att vi har 20 års högermajoritet i riksdagen bakom oss. Förmögenhetsskatter och värnskatt har tagits bort under dessa år. Får vi vänstermajoritet efter nästa val kan du räkna med att den saken tar en annan riktning.

När det gäller skatt på arbete så är partierna på vänstersidan överens om att sänka den på normala inkomster. Inte minst Vänsterpartiet vill se en rättvis skattesänkning som täcker alla inkomstslag - på allt från lön till ersättningar som föräldrapenning och a-kassa.
Jag håller med dig om att Sverige är dåliga på att beskatta kapital. Men att förklara det med “20 år av högerpolitik” är en förenkling.

Kapital beskattas lågt i nästan hela västvärlden, oavsett regering.
Det beror inte på ideologi, utan på att kapital är rörligt och arbete inte är det.

Det är därför politiker, både till höger och vänster, i praktiken beskattar arbete hårdare än kapital.

Så när du pratar om “skatt efter bärkraft” låter det bra i teorin. Men i praktiken betyder det nästan alltid “skatt på löntagare”, eftersom det är den grupp som är enklast att beskatta.

Du säger att vänstern vill sänka skatt på medianinkomster. Fine. Men då måste någon annan betala mer.

Vilka är det i verkligheten?

Inte kapitalägare.
Inte internationella koncerner.
Utan människor strax över medianen.

Alltså samma grupp som redan bär en oproportionerligt stor del av skattebördan.

Det är därför många i medelklassen upplever att systemet är orättvist, trots att de inte är förmögna.

Det är inte hat mot välfärd.
Det är en reaktion på att man förväntas finansiera allt, samtidigt som man själv inte räknas som rik. Det finns en aspekt i debatten som man nästan aldrig pratar om.

Medelklassen har kanske mer pengar än arbetslösa, men de har ingen tid.
De går upp tidigt, stressar till jobbet, stressar hem, hämtar barn, betalar räkningar, planerar livet.

Arbetslösa har mindre pengar, absolut.
Men de har något som blivit extremt dyrt i dagens samhälle: tid.

Tid att laga mat.
Tid att vila.
Tid att slippa pendling.
Tid att slippa konstant stress.

Det betyder inte att arbetslöshet är ett lyxliv.
Men det betyder att livet för den arbetande medelklassen inte heller är det lyxliv som politiker gärna beskriver.

När politiker pratar om “de privilegierade” menar de ofta människor som knappt hinner leva sina liv.

Det är den paradoxen som folk är trötta på.
Citera
2026-01-30, 22:24
Medlem
esprit21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
De enorma satsningarna på försvaret måste ju betalas på något sätt. Den oseriösa högersidan väljer att blunda för det. De ska låna pengar för att de vägrar betala vad det kostar. Men det blir sämre på längre sikt och det riskerar att skapa en väldigt svår kris om vi blir för mycket skuldsatta. Socialdemokraterna håller sig till den bistra verkligheten, de gör det som behöver göras. Medans högern väljer stt befinna sig i sin absurda fantasivärld där allt är gratis. De är ansvarslösa, egoistiska och kortsiktiga.

Man kan börja med att stoppa importen av tredje världen och alla bidragen därtill. Resten ordnar sig.
Citera
2026-01-30, 22:27
Medlem
AndersPersson99s avatar
Vilket trams. Halvera arbetsförmedlingen, så är problemet löst. Ta bort andra halvan och släng in jämställdhetsmyndigheten så har vi även en rejäl skattesänkning att åtnjuta.
Citera
2026-01-30, 22:28
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Jag håller med dig om att Sverige är dåliga på att beskatta kapital. Men att förklara det med “20 år av högerpolitik” är en förenkling.

Kapital beskattas lågt i nästan hela västvärlden, oavsett regering.
Det beror inte på ideologi, utan på att kapital är rörligt och arbete inte är det.

Det är därför politiker, både till höger och vänster, i praktiken beskattar arbete hårdare än kapital.

Så när du pratar om “skatt efter bärkraft” låter det bra i teorin. Men i praktiken betyder det nästan alltid “skatt på löntagare”, eftersom det är den grupp som är enklast att beskatta.

Du säger att vänstern vill sänka skatt på medianinkomster. Fine. Men då måste någon annan betala mer.

Vilka är det i verkligheten?

Inte kapitalägare.
Inte internationella koncerner.
Utan människor strax över medianen.

Alltså samma grupp som redan bär en oproportionerligt stor del av skattebördan.

Det är därför många i medelklassen upplever att systemet är orättvist, trots att de inte är förmögna.

Det är inte hat mot välfärd.
Det är en reaktion på att man förväntas finansiera allt, samtidigt som man själv inte räknas som rik. Det finns en aspekt i debatten som man nästan aldrig pratar om.

Medelklassen har kanske mer pengar än arbetslösa, men de har ingen tid.
De går upp tidigt, stressar till jobbet, stressar hem, hämtar barn, betalar räkningar, planerar livet.

Arbetslösa har mindre pengar, absolut.
Men de har något som blivit extremt dyrt i dagens samhälle: tid.

Tid att laga mat.
Tid att vila.
Tid att slippa pendling.
Tid att slippa konstant stress.

Det betyder inte att arbetslöshet är ett lyxliv.
Men det betyder att livet för den arbetande medelklassen inte heller är det lyxliv som politiker gärna beskriver.

När politiker pratar om “de privilegierade” menar de ofta människor som knappt hinner leva sina liv.

Det är den paradoxen som folk är trötta på.

Återigen, med skatt efter bärkraft är det ingen som får en oproportionerlig börda. Bärkraften reglerar den saken helt organiskt. Ja, "någon annan" måste betala mer och både S och V är glasklara med vilka dessa någon annan är - de med de allra högsta inkomsterna och förmögenheterna i landet. En miljardärsskatt ligger i pipelinen om de vinner valet.

Jag förstår att du har det jobbigt med ditt livspussel och kanske du egentligen är i mest behov av mer fritid än mindre skatt och att ompröva vad som är viktigast i livet.

Nej, arbetslöshet är verkligen inget lyxliv. Jag är tacksam för att inte behöva väckas av en klocka varje morgon, stressa hela dagarna och frigöra en massa kortisol som ökar risken för demens när jag blir äldre. Jag är tacksam för att kunna träna, se tv mitt på dan och ha tid hjälpa mina gamla föräldrar med sånt de inte orkar längre. Men jag saknar ändå att jobba och känna att man bidrar till något större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in