2026-01-30, 21:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
En sak verkar åtminstone säker, det är inte guds vilja att du ska lyckas med att övertyga någon ateist med dina argument.
Det är inte mitt jobb, det är den heliga andens jobb att övertyga folk.
Det enda jag gör är att ge den heliga anden möjlighet att göra det.
Citera
2026-01-30, 21:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Han måste vara mäktigare än kungar och presidenter enligt Luk 4:5-6.
Ändå så kan den lägsta av oss besegra honom med lite viljestyrka.

Fast om jag ska vara ärlig så har hela satangrejen alltid känts lite skum enligt mig.
Gud låter filosofiskt nödvändigt och rimligt enligt mig, men jag har aldrig förstått det här med satan riktigt.
Citera
2026-01-30, 21:49
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det är inte mitt jobb, det är den heliga andens jobb att övertyga folk.
Det enda jag gör är att ge den heliga anden möjlighet att göra det.
Och vad innebär att göra det? Vad är premisserna?
Citera
2026-01-30, 21:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och vad innebär att göra det? Vad är premisserna?
Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka.
Citera
2026-01-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fuck off.

Jag tror inte att du mår så bra.
Citera
2026-01-30, 22:08
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka.
Är att leda en häst till vatten att argumentera för att kristendomen är sanningen?
Citera
2026-01-30, 22:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Är att leda en häst till vatten att argumentera för att kristendomen är sanningen?
Ja det stämmer.
Citera
2026-01-30, 22:10
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ja det stämmer.
I så fall har du ju inte ens lyckats att få ut någon häst hur stallet
Citera
2026-01-30, 22:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ändå så kan den lägsta av oss besegra honom med lite viljestyrka.

Fast om jag ska vara ärlig så har hela satangrejen alltid känts lite skum enligt mig.
Gud låter filosofiskt nödvändigt och rimligt enligt mig, men jag har aldrig förstått det här med satan riktigt.
Varför inte utgå från Jesus istället för från dig själv?

Simon, Simon! Se, Satan har begärt att få eder i sitt våld, för att kunna sålla eder såsom vete; men jag har bett för dig, att din tro icke må bliva om intet. Och när du en gång har omvänt dig, så styrk dina bröder.» — Lukas 22:31-32

Men han vände sig om, och när han då såg sina lärjungar, talade han strängt till Petrus och sade: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Markus 8:33

Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda. — Johannes 7:7

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44
Citera
Medlem
Citat:
Det handlar om att lämna över din vilja och förståelse till någon annan.
När alla har sin egen vilja och sätt att se saker på så blir det kaos, 8 miljarder viljor som alla kämpar för dominans.
Det är vad detta livet handlar om, de som överger sin egen vilja och förståelse kan fungera i den perfekta världen utan konflikt.
Fast jag trodde Gud eller var det Jesus som sa att männskligheten måste ha fri vilja? Om man inte vill någonting så är ju allt meningslöst. Det finns ju lagar för att förhindra att alla gör som de vill! Jag föröker inte dominera någon så det stämmer inte på mig!
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
I så fall har du ju inte ens lyckats att få ut någon häst hur stallet
Metoder som fungerar på hästar är inte alltid applicerbara på åsnor.
Citera
2026-01-30, 22:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför inte utgå från Jesus istället för från dig själv?

Simon, Simon! Se, Satan har begärt att få eder i sitt våld, för att kunna sålla eder såsom vete; men jag har bett för dig, att din tro icke må bliva om intet. Och när du en gång har omvänt dig, så styrk dina bröder.» — Lukas 22:31-32

Men han vände sig om, och när han då såg sina lärjungar, talade han strängt till Petrus och sade: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Markus 8:33

Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda. — Johannes 7:7

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44
Jo, men att förstå något kunskapsmässigt sätt och att lägga till det i sin världsbild är inte samma sak.
Jag förstår vad jesus sa och vad teologin säger om djävulen, men jag har svårt att greppa vad det innebär på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in