2026-01-30, 18:46
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Jag litar inte ett dugg på Transportstyrelsen rörande detta. Det kanske låter som jag försvarar Katja här. Det gör jag inte. Jag visste inte ens vem hon var förrän det här blev en grej i media. Men skyldig eller inte så har media, polis, rättsväsendet och Transportstyrelsen bettet sig väldigt märkligt sen dag ett. Katja verkar också ha betett sig märkligt men om det skulle visa sig att hon är oskyldig (vilket min magkänsla säger att hon inte är) så förstår jag ändå henne till viss del. Jag skulle också hoppa av partiet i det fallet. Alla kort är inte på bordet än så det är för tidigt att döma henne även om det mesta pekar på att hon är skyldig men konstigare saker har hänt och just det där om det är metaboliter eller inte är väldigt intressant men har som jag skrivit flera gånger inte lagts fram till 100%
Du har fel. Alla urintester testar efter metaboliter och det bevisar narkotikabrott i Sverige.
Även om metaboliterna är lagliga.
Citera
2026-01-30, 18:47
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag tror inte att det finns någon i Sverige idag som faktiskt tycker synd om Katja det skulle i så fall enbart vara svansen från Sverigedemokraterna vi har läst om tidigare här inne.

Sverigevänner skiter nog i detta som allt annat trams som härrör från mediedrev. Vad har hon uträttat? Vad står hon för? Det är det viktiga, inte vad hon suger i sig på fest.
Citera
Medlem
Jag tror inte ens om det var O.J Simpsons advokat eller Boston/NY topp advokat byrån som slutar på " -stein" skulle rädda henne

Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Ja det är fruktansvärt.
Stackars Katja hade bara behövt stanna hemma den här kvällen och ger fan i bilen så hade hon inte behövt betala varken böter och låta det här gå ut över sina barn som hon grät över på de sociala medierna.

Enligt mig är hon fortfarande en patetisk pulverhäxa.Somnej bör ha barn eller vårdnaden om dem.

Det var ju ganska roligt att läsa advokatens skrivelse till Transportstyrelsen
Katja behöver körkortet för att kunna ta sig till sitt arbete som medför vissa säkerhet blablabla.

Jag tror att advokaten missade det där att Katja har inget arbete som polis längre hon är tjänstledig.

Jag hoppas verkligen att Katja har den här advokaten i rätten för han verkar lite halvt dum i huvudet även han.

Jag tror inte att det finns någon i Sverige idag som faktiskt tycker synd om Katja det skulle i så fall enbart vara svansen från Sverigedemokraterna vi har läst om tidigare här inne.
Citera
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Blodprovet var positivt på någon narkotika.

"Uppgifterna framkommer i ett beslut som Transportstyrelsen fattat om att dra in Nybergs körkort, vilket TV4 Nyheterna var först att berätta om.

I beslutet framgår det att körkortet dras in för att man hittat narkotika och alkohol i blodet.

”Polisen omhändertog ditt körkort den 28 december 2025, på grund av misstanke om rattfylleri med alkohol och/eller narkotika i blodet, samma dag. Analysbeskedet visar att det fanns narkotika i blodet. Du hade också 0,12 promille alkohol i blodet”, står det i Transportstyrelsens beslut som kanalen tagit del av."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7p5jdK/nyberg-hade-narkotika-i-blodet

Hon komner alltså åka på både narkotikabrott och rattfylla om hon inte lyckas komma med någon ursäkt som domstolen köper, t.ex. att någon lagt knark i drinken och i handväskan.
Svenska domstolar brukar inte ta hänsyn till såna ursäkter men hon är polis och politiker så hon kanske har större chans att lyckas?

Det verkar som att hon siktar på nåt sånt eftersom hon nekar.
Jo men citatet "I beslutet framgår det att körkortet dras in för att man hittat narkotika och alkohol i blodet"

Är ju lite luddigt. Vad för narkotika? Det kan ju fortfarande vara metaboliter TV4 fått uppgifter om men de skriver ut det enbart som "narkotika" för de är... Ja TV4. Dessutom är det konstigt att en del av beslutet från TS var att hon hade laglig mängd alkohol i blodet...
Citera
2026-01-30, 18:49
Medlem
Egentligen spelar det nog inte så stor roll att nivåerna är låga. Det spelar desto större roll att hon är polis och politiker vilket gör att folk förväntar sig en hög moral. Så fallet brukar bli större i sådana fall än om man är en skitstövel från början som t.ex Trump.
Citera
2026-01-30, 18:49
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Jo men citatet "I beslutet framgår det att körkortet dras in för att man hittat narkotika och alkohol i blodet"

Är ju lite luddigt. Vad för narkotika? Det kan ju fortfarande vara metaboliter TV4 fått uppgifter om men de skriver ut det enbart som "narkotika" för de är... Ja TV4. Dessutom är det konstigt att en del av beslutet från TS var att hon hade laglig mängd alkohol i blodet...
Urintest testar efter metaboliter.
Blodprov testar efter narkotika.
Det var blodprovet som var positivt, därför är det case closed för både narkotikabrott och rattfylla.
Citera
2026-01-30, 18:50
Medlem
Jag ställde den frågan och fick ett bra svar om just detta av bergakungen

"Här finns det en förklaringsbörda.

Utgångspunkten är att det bevisningen pekar på stämmer (är ju själva iden med bevisning, för eller emot). Har sedan den åtalade invändningar eller alternativa förklaringar får naturligtvis dessa framföras. Därefter tittar åklagaren/utredarna på invändningen och i de flesta fall finns det inget som styrker sådana undanflykter.

Hypotetiskt kan ju KN hävda "planterade droger" och "spetsad drink" men då skall detta göras troligt att så kan ha skett. Åklagaren behöver inte bevisa lögn, utan KN behöver göra det troligt och åklagaren kan då göra invändningar. Det betyder minimum att hon skall redovisa var och med vem hon druckit, visa en möjlighet att narkotikan planterats, och visa en möjlighet att någon smusslat narkotika av specifik sort i mat, dryck eller på annat sätt.

Det hela blir en trovärdighetsfråga: Kan man godta förklaringen? Rätten är inte skyldig att godta förklaringen, utan gör en bedömning."

Citat:

Hon komner alltså åka på både narkotikabrott och rattfylla om hon inte lyckas komma med någon ursäkt som domstolen köper, t.ex. att någon lagt knark i drinken och i handväskan.
Svenska domstolar brukar inte ta hänsyn till såna ursäkter men hon är polis och politiker så hon kanske har större chans att lyckas?

Det verkar som att hon siktar på nåt sånt eftersom hon nekar.
Citera
2026-01-30, 18:51
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Du har fel. Alla urintester testar efter metaboliter och det bevisar narkotikabrott i Sverige.
Även om metaboliterna är lagliga.
Fast de tog ju blodprov också. Det stämmer absolut inte att det bevisar narkotikabrott, var har du fått det ifrån?

Citat:
Urintest testar efter metaboliter.
Blodprov testar efter narkotika.
Det var blodprovet som var positivt, därför är det case closed för både narkotikabrott och rattfylla.
Jag vet. Fast återigen: vad visade blodprovet exakt? Narkotika eller metaboliter?
Citera
2026-01-30, 18:53
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Fast de tog ju blodprov också. Det stämmer absolut inte att det bevisar narkotikabrott, var har du fått det ifrån?

Fast återigen: vad visade blodprovet exakt? Narkotika eller metaboliter?
Det är så i Sverige.

Varför tror du polisen drogtestar tiotusentals om inte ett positivt prov håller i rätten?

Blodprov visar aktiv påverkan, alltså narkotika i blodet.
Citera
2026-01-30, 18:55
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Egentligen spelar det nog inte så stor roll att nivåerna är låga. Det spelar desto större roll att hon är polis och politiker vilket gör att folk förväntar sig en hög moral. Så fallet brukar bli större i sådana fall än om man är en skitstövel från början som t.ex Trump.

Det hör kanske kommer som en chock för dig, men Trump är också politiker....
Citera
2026-01-30, 18:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinBidag
Hon säger till sin försvarare och gruppledare i SD att hon tagit BD (butandiol / samma familj som GHB). Det är inte narkotikaklassat eftersom det används i industrin som lösningsmedel och kan lämna metaboliter i kroppen som ger utslag på polisens tester som kokain.

https://sv.wikipedia.org/wiki/1%2C4-Butandiol
Kroniska skador
1,4-butandiol och GHB orsakar kroniska hjärnskador hos försöksdjur när de används över en kortare period. Försök på råttor visar mätbar försämrad kognitiv förmåga efter 5 dagars användning.

1,4-butandiol verkar vara något som är vanligt att konsumera inom Sverigedemokraterna.

Inte konstigt att Katjas hjärna som troligen lider av kroniska hjärnskador på grund av 1,4-butandiol "såg råttor".

Katja hade således druckit alkohol och lösningsmedlet 1,4-butandiol enligt henne själv.

Jag som tyckte det lät helt sinnessjukt att äta silicagel och så visar det sig att Katja dricker industriellt lösningsmedel (1,4-butandiol) utan att varken försvararsadvokaten eller gruppledaren i Sverigedemokraterna så mycket som höjer på ögonbrynet.

Katjas tomma blick blev plötsligt mer innehållsrik....

Edit: Är inte GHB en sån där våldtäktsdrog, något offret Katja kanske tar för att stå ut med att ha sex med Linus Bylund?
Senast redigerad av ursprungligen 2026-01-30 kl. 19:02.
Citera
2026-01-30, 18:57
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Det är så i Sverige.

Varför tror du polisen drogtestar tiotusentals om inte ett positivt prov håller i rätten?
Nej det är inte så i Sverige att metaboliter från en olaglig narkotika räcker för att fälla någon för narkotikabrott.

I svensk lag och rättspraxis krävs normalt att den aktiva narkotikan finns i blodet för att kunna döma för drograttfylleri. Endast metabolit i blodet har prövats i rättsfall och lett till att domar ogiltigförklarats (resning), eftersom metaboliten inte är narkotikaklassad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in