2026-01-30, 18:33
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinBidag
Hon säger till sin försvarare och gruppledare i SD att hon tagit BD (butandiol / samma familj som GHB). Det är inte narkotikaklassat eftersom det används i industrin som lösningsmedel och kan lämna metaboliter i kroppen som ger utslag på polisens tester som kokain.
Fast det stämmer inte.

Bensoylekgonin är metaboliten för kokain. Den ploppar inte upp om man tagit butandinol som har GHB och annat som metaboliter men inte Bensoylekgonin.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det advokaten talar om snabbtestet som togs på polisstationen.

Man tog också blodprov. Blodprovets labbresultat väger tyngre än snabbtestet. Transportstyrelsen skrev igår att blodprovet innehöll narkotika = rattfylleri. Det var därför Katja lämnade SD och blev politisk vilde.
Jag förstår men vi vet ju inte vad blodprovet sa exakt mer än att media skriver att det innehöll "narkotika" Det kan ju fortfarande vara media som klantar till det här och att det även på blodprovet var metaboliter. Men som jag skrev ovan funkar ju inte hennes egna förklaring.
Citera
2026-01-30, 18:34
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Jo men fanns det narkotika i provet eller metaboliter från narkotika? Det framkommer ju inte. Det om metaboliter är något som advokaten sa igår, skulle ju vara konstigt om han nämnde det om det var mer än metaboliter de hittat.

Vad som fanns i snabbtestet har inget värde för åtalet. Det är vad blodproven visar som avgör om det leder till åtal. Och blodproven visar på att hon hade narkotika i blodet = rattfylleri.

Advokaten skrev om snabbtestet att det påvisade kokain. Så blodprovet gör nog det också.
Citera
2026-01-30, 18:35
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Hmm då har jag dålig koll. Har det framkommit idag då att blodprovet visade att det fanns kokain i blodet? Eftersom personen jag citerade länkade från ett uttalande från igår kväll. Är det så att man hittat kokain i blodprovet är det en annan situation.

Ingen aning. Se mitt svar ovan. Jag citerade en person som länkade vad advokaten sa igår. Ett positivt urin eller blodprov på kokain är en sak, ett positivt prov på metaboliter av kokain en annan.
Advokaten har väl bara kommenterat snabbtestet?
Snabbtester saknar bevisvärde men verifierade analyser (blod eller urin) räknas som bevis för narkotikabrott i svenska domstolar.

I praktiken praktiseras omvänd bevisbörda eftersom domstolen utgår från att narkotikan intagits i Sverige och att intaget skett friviligt.
Citera
2026-01-30, 18:37
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Vad som fanns i snabbtestet har inget värde för åtalet. Det är vad blodproven visar som avgör om det leder till åtal. Och blodproven visar på att hon hade narkotika i blodet = rattfylleri.

Advokaten skrev om snabbtestet att det påvisade kokain. Så blodprovet gör nog det också.
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Advokaten har väl bara kommenterat snabbtestet?
Snabbtester saknar bevisvärde men verifierade analyser (blod eller urin) räknas som bevis för narkotikabrott i svenska domstolar.

I praktiken praktiseras omvänd bevisbörda eftersom domstolen utgår från att narkotikan intagits i Sverige och att intaget skett friviligt.

Jag vet. Men vad visade blodprovet då? Det är ju det vi inte fått svar på mer än att media skriver att det innehöll narkotika. Men man vet ju inte med media. De uppgifterna de har ang. blodprovet kanske fortfarande är metaboliter som det gäller men media skriver bara "narkotika" eller "kokain"
Citera
2026-01-30, 18:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det advokaten talar om snabbtestet som togs på polisstationen.

Man tog också blodprov. Blodprovets labbresultat väger tyngre än snabbtestet. Transportstyrelsen skrev igår att blodprovet innehöll narkotika = rattfylleri. Det var därför Katja lämnade SD och blev politisk vilde.

TS svar kom inte snabbt,nså jag lutar åt att det var ett riktigt blodprov de fått analysresultatet från.
TS har sannolikt inte slarvat här och advokaten har fel, men är dyr ändå.
Citera
2026-01-30, 18:39
Medlem
Citat:
Jag tycker inte utspelet är desperat, låter snarare rimligt. Att bli av med körkortet för man har metaboliter av narkotika i ett prov är ungefär att likställa med de korkade PETH-testerna för alkohol. Hade hon varit påverkad vid själva bilkörningen hade det varit betydligt mer än några små metaboliter. Även svårt att döma någon för narkotikabrott för man hittat metaboliter i ett urin eller blodprov. Det är inget bevis för att man snortat en lina någon dag tidgare även om det såklart är en möjlighet. Men rättsligt bör det inte hålla.
Som jag skrev, detta bör de som beslutar om körkortet veta. M a o, jag tror inte bara att provet visade på metaboliter. Och om jag har rätt, så är detta utspel galet och desperat, precis som hennes tidigare utspel har varit.

Men men, jag kan såklart ha fel.
Citera
2026-01-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag tror inte att det finns någon i Sverige idag som faktiskt tycker synd om Katja det skulle i så fall enbart vara svansen från Sverigedemokraterna vi har läst om tidigare här inne.

Stackars Katja. Inte tillräckligt med alkohol för att vara rattfull, och svaga spår av festknark från något party för någon dag sen.
Citera
2026-01-30, 18:43
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Jag vet. Men vad visade blodprovet då? Det är ju det vi inte fått svar på mer än att media skriver att det innehöll narkotika. Men man vet ju inte med media. De uppgifterna de har ang. blodprovet kanske fortfarande är metaboliter som det gäller men media skriver bara "narkotika" eller "kokain"
Blodprovet var positivt på någon narkotika.

"Uppgifterna framkommer i ett beslut som Transportstyrelsen fattat om att dra in Nybergs körkort, vilket TV4 Nyheterna var först att berätta om.

I beslutet framgår det att körkortet dras in för att man hittat narkotika och alkohol i blodet.

”Polisen omhändertog ditt körkort den 28 december 2025, på grund av misstanke om rattfylleri med alkohol och/eller narkotika i blodet, samma dag. Analysbeskedet visar att det fanns narkotika i blodet. Du hade också 0,12 promille alkohol i blodet”, står det i Transportstyrelsens beslut som kanalen tagit del av."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7p5jdK/nyberg-hade-narkotika-i-blodet

Hon komner alltså åka på både narkotikabrott och rattfylla om hon inte lyckas komma med någon ursäkt som domstolen köper, t.ex. att någon lagt knark i drinken och i handväskan.
Svenska domstolar brukar inte ta hänsyn till såna ursäkter men hon är polis och politiker så hon kanske har större chans att lyckas?

Det verkar som att hon siktar på nåt sånt eftersom hon nekar.
Citera
2026-01-30, 18:44
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Som jag skrev, detta bör de som beslutar om körkortet veta. M a o, jag tror inte bara att provet visade på metaboliter. Och om jag har rätt, så är detta utspel galet och desperat, precis som hennes tidigare utspel har varit.

Men men, jag kan såklart ha fel.
Jag litar inte ett dugg på Transportstyrelsen rörande detta. Det kanske låter som jag försvarar Katja här. Det gör jag inte. Jag visste inte ens vem hon var förrän det här blev en grej i media. Men skyldig eller inte så har media, polis, rättsväsendet och Transportstyrelsen bettet sig väldigt märkligt sen dag ett. Katja verkar också ha betett sig märkligt men om det skulle visa sig att hon är oskyldig (vilket min magkänsla säger att hon inte är) så förstår jag ändå henne till viss del. Jag skulle också hoppa av partiet i det fallet. Alla kort är inte på bordet än så det är för tidigt att döma henne även om det mesta pekar på att hon är skyldig men konstigare saker har hänt och just det där om det är metaboliter eller inte är väldigt intressant men har som jag skrivit flera gånger inte lagts fram till 100%
Citera
2026-01-30, 18:45
Medlem
Citat:
Jag litar inte ett dugg på Transportstyrelsen rörande detta. Det kanske låter som jag försvarar Katja här. Det gör jag inte. Jag visste inte ens vem hon var förrän det här blev en grej i media. Men skyldig eller inte så har media, polis, rättsväsendet och Transportstyrelsen bettet sig väldigt märkligt sen dag ett. Katja verkar också ha betett sig märkligt men om det skulle visa sig att hon är oskyldig (vilket min magkänsla säger att hon inte är) så förstår jag ändå henne till viss del. Jag skulle också hoppa av partiet i det fallet. Alla kort är inte på bordet än så det är för tidigt att döma henne även om det mesta pekar på att hon är skyldig men konstigare saker har hänt och just det där om det är metaboliter eller inte är väldigt intressant men har som jag skrivit flera gånger inte lagts fram till 100%
Nej, lita blint på myndigheter ska man inte göra. Men som sagt, vi får se.
Citera
2026-01-30, 18:46
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Stackars Katja. Inte tillräckligt med alkohol för att vara rattfull, och svaga spår av festknark från något party för någon dag sen.
Nej inte någon dag sedan,intag senaste timmarna innan den stora "viltolyckan" enligt analysen av blodprov
Citera
2026-01-30, 18:46
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Spelar ingen roll det finns tydliga riktlinjer från rättsmedicinalverket när det gäller metaboliter och drogprover (kokain) via urin och blod. Advokaten gör allt för att få till rimligt tvivel. Allt är tillåtet att beväpna sig med även det mest otroliga.

Jag gjorde också en slagning på nätet och det räcker enligt regelverket att man har metaboliter för en narkotikaklassad substans för att fällas för ratt och nykterhet eller drog rattfylla.

Advokaten försöker nu med allt mer desperata metoder för att förändra situationen med Katja och Transportstyrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in