Citat:
Det är lite av ett intellektuellt haveri att påstå att "vetenskapens uppfattning är en religion". Det är ett klassiskt halmstrå som troende griper efter när argumenten tryter.
Jag håller med eftersom alla religioner är människors verk men den moderna människans och vetenskapens uppfattning om vad som inte finns är också en religion.
Nu tror jag att det finns en skapare plus ohyggligt många fler makter som nog faktisk haft kontakt med människor genom historien och av människor fått olika namn.
Jag har ingen anledning att ansluta mig till någon modern religion som på en höft rationaliserar bort praktiskt taget allt som finns.
Nu tror jag att det finns en skapare plus ohyggligt många fler makter som nog faktisk haft kontakt med människor genom historien och av människor fått olika namn.
Jag har ingen anledning att ansluta mig till någon modern religion som på en höft rationaliserar bort praktiskt taget allt som finns.
Är det en "religion" att inte tro på Jultomten? Är det en "religion" att inte tro på att det bor ett spagettimonster under sängen? Nej. Vetenskapen påstår inte dogmatiskt att saker inte finns, den kräver evidens av den som påstår att något finns.
Läs på om Russells tekanna (Russell's Teapot) så kanske polletten trillar ner. Jag kan inte motbevisa att det cirkulerar en tekanna runt Mars, men det är idiotiskt att tro på det utan bevis. https://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot
Inom vetenskapen skiljer man på tro och hypotes. Problemet med religion är när vi låter "tro" trumfa verkligheten. Vetenskapen är i grunden agnostisk, den avfärdar inte allt kategoriskt, men vi behandlar religioner som det de tills motbevisas måste betraktas som: obekräftade hjärnspöken och mänskliga påhitt för att döva rädslan för det okända. Att likställa blind tro med den vetenskapliga metoden är bara pinsamt.
Bara det faktum att det finns 4000 olika erkända religioner, samt tiotuseentals, sekter, stam-traditioner och ockultism borde väl säga till och med de mest religiösa någonting? Att relgion och etnicitet och geografi är sammanflätade talar också starkt emot att de skulle vara en av dessa religioner som är mer "sann" än de andra.