2026-01-30, 17:35
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
katja kan väl ha slickat på porslinet på Sverigedemokraternas toalett utan att veta att det fanns kokainrester där?

Sånt händer hela tiden?

Tror du det är bättre på vänster wc ?
Citera
2026-01-30, 17:38
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Beror väl på hur mycket det fanns i påsen? Läste någonstans 2g, vilket enligt en snabb googling inte räknas som ringa, utan normalgraden. Då finns det ju fängelse med på skalan. Även om jag inte tror utfallet landar där.

Nä för lyxpundare med statlig lön har väl andra regler

;-))
Citera
2026-01-30, 17:40
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PovelSvammels
Fanns Ekgonin i Katjas blod?

Det får vi veta när åklagaren får tummen ur rövven!
Citera
2026-01-30, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det får vi veta när åklagaren får tummen ur rövven!

Kokain antagligen
Citera
2026-01-30, 17:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Ja men det är självklart att det händer enligt vissa rykten så brukar ju själv Jimmie Åkesson den högsta ledaren vara en av dem som gärna slickar Ulf eller förlåt menade toaletten.
Det var där han råkade snubbla och få den där lilla skrapsåret i huvudet som det skrivits så mycket om.

Det är ju som någon annan klok person här inne skrev att det är upp till åklagaren att bevisa att det inte har hänt
Tok fan fattade inte att det räcker med att man ser att personer har narkotika på sig har narkotika i blodet och dessutom orsakaren olycka som får polisen att misstänka att personer är påverkad av något preparat det räcker fullgott till en fällande dom.

Det är inte alls åklagarna som ska motbevisa Katja att det har varit aliens eller något annat som har tryckt i Katja något mystiskt blod som inte hon vill kännas vid.

Det är väl vanligt i Mekka att kyssa en sten (Kaba)? Katja kanske blivit inspirerad av de kriminella araberna hon köpte knarket av och kysste "stengodset" på SD-toaletten?

(Toaletter är oftast gjorda av stengods, men kallas ofta lite slarvigt för porslin.)

Att det finns knark på stengodset på SDs toalett är redan konstaterat.

Konstigare saker har hänt.

Edit: När Katja synade "knarket" hon köpt insåg hon att hon blivit lurad då Zippåsen innehöll silicagel. Det finns det säkra källor på i tråden. Katja slängde då besviket ned Silicapåsen i pennfacket på sin pundarväska och vinglade ostadigt ned till bilen i Riksdagens garage. "Jag ska döda den svekfulla råttan som lurade mig på knarket" tänkte Katja hatiskt för sig själv när hon körde över Skurubron ut på Värmdölandet.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-01-30 kl. 18:04.
Citera
2026-01-30, 17:55
Medlem
https://www.tv4.se/artikel/1zWAKY90J6wb0wMcGQXPZ7/katja-nybergs-advokat-bevisningen-haller-inte?fbclid=IwY2xjawPpwQlleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFC QUNMb1VEW FJsekxWSjNOc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgA BHl0jH0UT_LIwM5F9sPZ_GS4npxz5EIr1K65NUhN90Ay0awvWr 6nqpfuzfq2__aem_Wc3l28pnWiU0Pfde1hHxUw

Citat: "Ombudet ifrågasätter om provsvaren räcker för att dra in körkortet.

”För ansvar för drograttfylleri krävs att föraren ska ha intagit narkotika i så stor mängd att det finns ett narkotiskt ämne i blodet under eller efter färden. Förekomsten av enbart metaboliter av narkotika kan inte ligga till grund för ansvar, eftersom metaboliter inte är narkotikaklassat”, står det i brevet."

metaboliter?
Har inte en aning om vad metaboliter är.
Nån som kan det här?
Citera
2026-01-30, 18:05
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
https://www.tv4.se/artikel/1zWAKY90J6wb0wMcGQXPZ7/katja-nybergs-advokat-bevisningen-haller-inte?fbclid=IwY2xjawPpwQlleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFC QUNMb1VEW FJsekxWSjNOc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgA BHl0jH0UT_LIwM5F9sPZ_GS4npxz5EIr1K65NUhN90Ay0awvWr 6nqpfuzfq2__aem_Wc3l28pnWiU0Pfde1hHxUw

”För ansvar för drograttfylleri krävs att föraren ska ha intagit narkotika i så stor mängd att det finns ett narkotiskt ämne i blodet under eller efter färden. Förekomsten av enbart metaboliter av narkotika kan inte ligga till grund för ansvar, eftersom metaboliter inte är narkotikaklassat”, står det i brevet."

metaboliter?
Nån som kan det här?

Nedbrytningsämnen enkelt uttryckt.
Metaboliter bildas av allt som bryts ner av kroppen.
Citera
2026-01-30, 18:08
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:

metaboliter?
Nån som kan det här?
Metaboliter är restprodukter av ett ämne som bildas när kroppens ämnesomsättning bryter ner produkten kan man säga enkelt förklarat.

Jag har själv varit med om att ha haft cannabis-metaboliter i urinen trots att jag inte hade intagit cannabis. När provet skickades på analys fanns det inte några metaboliter kvar. Så teoretiskt sett är det väl möjligt att hon fått i sig en liten mängd kokain på något annat sätt än att hon tagit det själv. Exempelvis att hon andats in små mängder på en toalett där någon annan har tagit kokain. Kan ju också vara så att hon tagit kokain fast långt innan bilfärden eller att hon hade i typ handväskan och andades in det. Så jag håller med advokaten här. Hade hon tagit kokain låt säga 5min innan snuten stoppade henne hade det varit betydligt mer i kroppen än några små metaboliter. Hela grejen är ju väldigt dåligt skött från polisens och medias sida. Tror jag hon är helt oskyldig? Förmodligen inte men som jag skrev innan håller jag med advokaten om att bevisningen inte håller.
Citera
2026-01-30, 18:09
Medlem
Citat:

metaboliter?
Nån som kan det här?
Som nova68 skrev.

Jag tänker att man nu försöker påstå att jo då, hon har snortat en lina eller två (troligtvis för att prova och för första gången i sitt liv) men det var för så länge sedan att hon när hon var ute och körde, inte var påverkad. Dvs att hon gjort sig skyldig till att brukat narkotika men att hon inte är skyldig till drograttfylla och då inte ska bli av med lappen.

Det här bör ju de som beslutar om att dra in ett körkort ha koll på. Så gissningsvis är detta ett lika desperat utspel som när hon först kommenterade det hela och inte alls fattade varför man skrev i pressen att hon misstänktes för brott.
Citera
2026-01-30, 18:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

metaboliter?
Nån som kan det här?
Advokaten har frågat Katja när hon knarkade senast innan själva dikeskörningen och Katja har ljugit för sin advokat som på grund av lögnen dragit felaktiga slutsatser om kokainnivån i Katjas blod.

Katja kan inte ens vara sanningsenlig när hon pratar med sin advokat och advokaten framstår nu som en pajas.
Citera
2026-01-30, 18:11
Medlem
AI
Citat:
Metaboliter (nedbrytningsprodukter) från knark/narkotika kan spåras i blodprov under en relativt kort period, oftast timmar till ett par dygn efter intag. Blodprov används främst för att påvisa akut påverkan, särskilt vid rattfylleri eller akuta förgiftningstillstånd, där metaboliter som bensoylecgonin (från kokain) eller THC-syra (från cannabis) kan mätas.

Som jag tidigare sagt så handlar det om försvarets hårklyverier. Det kommer snart visa sig vad åklagaren har tänkt att göra i detta ärende.
Senast redigerad av Browser 2026-01-30 kl. 18:18.
Citera
2026-01-30, 18:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Metaboliter är restprodukter av ett ämne som bildas när kroppens ämnesomsättning bryter ner produkten kan man säga enkelt förklarat.

Jag har själv varit med om att ha haft cannabis-metaboliter i urinen trots att jag inte hade intagit cannabis. När provet skickades på analys fanns det inte några metaboliter kvar. Så teoretiskt sett är det väl möjligt att hon fått i sig en liten mängd kokain på något annat sätt än att hon tagit det själv. Exempelvis att hon andats in små mängder på en toalett där någon annan har tagit kokain. Kan ju också vara så att hon tagit kokain fast långt innan bilfärden eller att hon hade i typ handväskan och andades in det. Så jag håller med advokaten här. Hade hon tagit kokain låt säga 5min innan snuten stoppade henne hade det varit betydligt mer i kroppen än några små metaboliter. Hela grejen är ju väldigt dåligt skött från polisens och medias sida. Tror jag hon är helt oskyldig? Förmodligen inte men som jag skrev innan håller jag med advokaten om att bevisningen inte håller.
Snabbtestet visade på metaboliter, men blodprovet visade att det fanns kokain i Katjas blod när hon framförde bilen mot stolpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in