2026-01-30, 16:14
Avstängd
Jag vill komma igång med att läsa en bok och vet inte vilken hemsida som är bäst. Jag väljer mellan BookBeat gratis i 45 dagar, Storytel eller nextory?

Alla tre har liknande funktioner. Är det skillnad mellan dessa tre?
Citera
2026-01-30, 16:28
Medlem
om man inte har konto sen tidigare brukar man kunna hoppa på ett erbjudande på dom flesta sidor o prova gratis ex antal timmar / dagar , jag använder bokus play jag tror dom är billigast men har väldigt mycket böcker av det jag tycker om att lyssna på det går såklart att läsa på den appen med om man vill . prova alla gratis om du har möjlighet men kom ihåg att säga upp kontot bara innan gratis perioden är över
Citera
2026-01-30, 16:54
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Jag tycker de tre är likvärdiga. Problemet med dessa, är att det bara ingår typ 20 timmar lyssning av ljudböcker, eller om det är fyrtio? Sedan lär man pynta in en rejäl kludd till för att få lyssna vidare, och när man förbrukat de timmar, pynta in mer. Tänk om Spotify gjort lika, 169 spänn för 20 timmars lyssning, sedan får du pynta 49 spänn till om du vill lyssna ytterligare 20 timmar, osv. Helt vansinne. EN genomsnittlig ljudbok ligger på 10 timmar, några ett par timmar kortare, andra fler. Det är VÄLDIGT dyrt att lyssna på ljudböcker via dessa tre svin-firmor. Du kan köpa ljudboken för samma peng på Bokus likagärna.

Givetvis vet jag att det kostar att läsa in en bok, redigera och trycka en bok, förlagen ska ha sitt, men...Detta gör att iaf jag laddar ner ljudböckerna gratis från TorrentLeech.

Sedan finns det inget logik, att dessa tre firmor kostar som de gör även om bara läser böckerna. Med tanke på hur mycket mer en konsument nyttjar Spotify än att läsa/lyssna via bok-streamarna, är det alldeles för dyrt. Folk borde bojkotta och göra upprop mot dessa firmor.
Citera
2026-01-30, 17:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Jag tycker de tre är likvärdiga. Problemet med dessa, är att det bara ingår typ 20 timmar lyssning av ljudböcker, eller om det är fyrtio? Sedan lär man pynta in en rejäl kludd till för att få lyssna vidare, och när man förbrukat de timmar, pynta in mer. Tänk om Spotify gjort lika, 169 spänn för 20 timmars lyssning, sedan får du pynta 49 spänn till om du vill lyssna ytterligare 20 timmar, osv. Helt vansinne. EN genomsnittlig ljudbok ligger på 10 timmar, några ett par timmar kortare, andra fler. Det är VÄLDIGT dyrt att lyssna på ljudböcker via dessa tre svin-firmor. Du kan köpa ljudboken för samma peng på Bokus likagärna.

Givetvis vet jag att det kostar att läsa in en bok, redigera och trycka en bok, förlagen ska ha sitt, men...Detta gör att iaf jag laddar ner ljudböckerna gratis från TorrentLeech.

Sedan finns det inget logik, att dessa tre firmor kostar som de gör även om bara läser böckerna. Med tanke på hur mycket mer en konsument nyttjar Spotify än att läsa/lyssna via bok-streamarna, är det alldeles för dyrt. Folk borde bojkotta och göra upprop mot dessa firmor.

Det finns ju också Unlimited då man får lyssna hur mycket man vill. Men det kostar ju så klart.
Citera
2026-01-30, 17:35
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
kr)
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det finns ju också Unlimited då man får lyssna hur mycket man vill. Men det kostar ju så klart.

Det är sant. Dock anser jag att det är alldeles för dyrt med vad man får för pengarna. Det bör inte kosta mer än vad Spotify gör reklamfritt (129), eller vad Netflix kostar exempelvis. En läsupplevelse på bok-strömmarna går (enligt mig) inte att jämföra om du läser på en Iphone, det är en undermålig upplevelse mot att läsa fysisk inbunden bok. Att lyssna på FLAC med Spotify är en upplevelse fullt jämförbar med en cd eller vinyl om du har bra utrustning.

Jag bojkottar som sagt bok-strömmarna, läser fysiska köpe-böcker och laddar ner ljudböcker. Vill bokjättarna komma in i matchen på allvar, får de vackert hålla sig till samma priser som Spotify eller Netflix (för obegränsad lyssning), allt annat blir oseriöst, tycker jag.
Citera
2026-01-30, 18:23
Medlem
Loreias avatar
Varför just dom tre? Enligt mig är Audible mycket bättre när det gäller appen, utbudet osv.
Citera
2026-01-30, 19:39
Medlem
klengass avatar
Mitt förslag är biblio. Bibliotekets app. Den är gratis. Vill du lyssna/läsa fler böcker än du får låna per månad, är det bara att skaffa lånekort på fler bibliotek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in