2026-01-30, 12:13
Avslutad
Detta fall är nästan värre än Elsas. Jag har läst länge på Flashback, faktiskt sen "LVU-kampanjen" och tänkte först tyvärr att Kurt-Sune verkade helt galen. Jag trodde inte det gick till såhär idag. Jag har läst om hur det gått till historiskt och fått lära mig att idag omhändertar man knappt barn längre, eftersom det visat sig vara så skadligt för dem. Jag har själv gjort orosanmälningar förr (fast i riktigt svåra fall, ingen "magkänsla" utan egna och andras vittnesmål om upprepat våld). Och eftersom de barnen inte omhändertogs gjorde jag misstaget att tro att det finns en logik hos myndigheten. Att om inte ens barn som säger själva att de blir slagna och när andra föräldrar vittnar att föräldern kör full och drogpåverkad, syskon och kompisar vittnar osv, då kan ju inte samma myndighet omhänderta barn för struntsaker, det måste vara en myt.
Jag har förstått nu att jag överskattat denna myndighet och dess tjänstemän, samt hela systemet, hur det rättsligt går till.

Kurt-Sune, jag vill bara tacka dig för att du orkat kämpa och informera här, trots alla personangrepp du möts av hela tiden. När jag mer och mer förstått hur verkligheten ser ut har jag tänkt på dina inlägg och tänkt att den där snubben på Flashback har ju haft rätt hela tiden. Det är skrämmande att myndigheten har haft sånt grundmurat förtroende hos politiker och folk i allmänhet att om en oskyldig person utsatts har antagligen majoriteten av all de mött behandlat dem med avsky och de har inte haft en chans att bli hörda, de här "glasögonen" man har på sig är fan farliga.

Malin är uppenbart en bättre mamma än många andra. Precis som Elsas föräldrar är sådana man hade önskat att man haft själv. Alla föräldrar älskar inte sina barn, eller engagerar sig för dem. Men dessa gör det.

Nån som vet vad socialsekreterarna i detta och Elsas fall heter? Jag hade gärna sett skvaller om deras egen föräldraförmåga, misstänker att de brister rätt så rejält själva med så låg IQ och empati.
Senast redigerad av MarianneFaithful 2026-01-30 kl. 12:29.
Citera
2026-01-30, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Fy fan vad hemskt.

Jag hoppas att hon eller han som skrev det i hennes jornal får sparken!

Nej och sen var det inga konstigheter heller. Nyförlösta mammor gråter ofta, speciellt förstagångsmammor. Har man en hjärna och är en vuxen människa borde man också förstå att hon var i en extremt stressfylld och skräckfylld situation när Soc kommit till BB och hotat att ta hennes nyfödda bebis.
Det är sinnessjukt att tycka att hon borde uppträtt glad och oberörd i den situationen, med utredare som granskade och noterade varje andetag. Ta bara situationen att hon lät personalen överta barnet vid skötbordet den gång hon var nära att svimma pga blodtrycksfall. Det är ju för helvete inget konstigt med det, tvärtom.
Citera
2026-01-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Blah blah blah.

Man kan inte tvångsseparera spädbarn från deras mödrar på 'känn och oro' som i det här fallet och kalla det barnets bästa.

Mentalt infantilt att tro nåt annat.
Redan innan nya barnet är fött har ju soc avviserat oro , hade de väntat med att skaffa nytt barn tills det blivit andra förhållande med sonen med ordentligt umgänge och inte bara några få timmar hade soc inte blandat sig i eftersom det då visat att det inte är problem i föräldraförmåga
Citera
2026-01-30, 12:23
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Redan innan nya barnet är fött har ju soc avviserat oro , hade de väntat med att skaffa nytt barn tills det blivit andra förhållande med sonen med ordentligt umgänge och inte bara några få timmar hade soc inte blandat sig i eftersom det då visat att det inte är problem i föräldraförmåga
Okej. Tack för informationen. Det är klart att SOC gör rätt i att stjäla det nu ofödda barnet ifrån henne baserat på absolut ingenting. Bra att du redogjorde det för oss.
Citera
2026-01-30, 12:23
Medlem
Citat:
Det finns tyvärr aldrig några garantier för ett sådant umgänge. Socialtjänstens agerande är många gånger långt bortom ett linjärt och logiskt händelseförlopp.
Citera
2026-01-30, 12:25
Avslutad
Citat:

Det finns ju inget beslut eller tecken på att det ska ändras. Malin har för helvete mänskliga rättigheter, antar att det ämnet inte ingår på Socionomprogrammet. Det finns inget skäl att ha "oro", utan de sa i samtalet själva att de gör en anmälan bara pga det andra parets placering, trots att det motbevisats att hon skulle vara olämplig.
Jag har verkligen insett hur inkompetent din yrkesgrupp är. Ni kan verkligen inte analysera verkligheten utifrån proportioner, kontext och konsekvenser, det verkar mest vara en lekstuga för folk som gillar att ha makt och inte vill delta i demokratiska spelregler.
Citera
2026-01-30, 12:27
Avslutad
Ingen annan som äcklas av att Socialtjänsten och politiker vägrar svara på frågor i media men sitter och baktalar mammor i enskilda fall på Flashback?
Har aldrig sett poliser göra samma sak, det ser oerhört oproffessionellt, oseriöst och fegt ut.
Citera
2026-01-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussi1066
Så skulle det givetvis kunna vara. Men det är ingenting utifrån det som uppdrag granskning presenterar som tyder på någon annan berättelse.

De har fattat beslut på information från mödravården som i efterhand har tagits tillbaka och t.o.m. renderat i ursäkt till Malin. Att vården ställt till det har rapporterats till socialtjänsten, men de verkar stå fast ändå.

Socialnämnden Örebro Kommun: https://orebro.tromanpublik.se/organisation/0e92618a-c53e-4dfc-a226-0b676dc4dcbd

Socialnämndens ordförande spelas in i slutet av reportaget. Han vill inledningsvis möta UG utan att spela in. Mycket märkligt i egenskap av förtroendevald.

Om det nu är så illa som presenteras hoppas jag Malin får tillbaka sitt barn och att ansvariga får stå till svars.
Det handlar tyvärr om att det är svårt att erkänna att man haft fel och inte vågar stå för det. Istället så framhärdar man i att man minsann har rätt.
Citera
2026-01-30, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarianneFaithful
Detta fall är nästan värre än Elsas. Jag har läst länge på Flashback, faktiskt sen "LVU-kampanjen" och tänkte först tyvärr att Kurt-Sune verkade helt galen. Jag trodde inte det gick till såhär idag. Jag har läst om hur det gått till historiskt och fått lära mig att idag omhändertar man knappt barn längre, eftersom det visat sig vara så skadligt för dem. Jag har själv gjort orosanmälningar förr (fast i riktigt svåra fall, ingen "magkänsla" utan egna och andras vittnesmål om upprepat våld). Och eftersom de barnen inte omhändertogs gjorde jag misstaget att tro att det finns en logik hos myndigheten. Att om inte ens barn som säger själva att de blir slagna och när andra föräldrar vittnar att föräldern kör full och drogpåverkad, syskon och kompisar vittnar osv, då kan ju inte samma myndighet omhänderta barn för struntsaker, det måste vara en myt.
Jag har förstått nu att jag överskattat denna myndighet och dess tjänstemän, samt hela systemet, hur det rättsligt går till.

Kurt-Sune, jag vill bara tacka dig för att du orkat kämpa och informera här, trots alla personangrepp du möts av hela tiden. När jag mer och mer förstått hur verkligheten ser ut har jag tänkt på dina inlägg och tänkt att den där snubben på Flashback har ju haft rätt hela tiden. Det är skrämmande att myndigheten har haft sånt grundmurat förtroende hos politiker och folk i allmänhet att om en oskyldig person utsatts har antagligen majoriteten av all de mött behandlat dem med avsky och de har inte haft en chans att bli hörda, de här "glasögonen" man har på sig är fan farliga.

Malin är uppenbart en bättre mamma än många andra. Precis som Elsas föräldrar är sådana man hade önskat att man haft själv. Alla föräldrar älskar inte sina barn, eller engagerar sig för dem. Men dessa gör det.

Nån som vet vad socislsekreterarna i detta och Elsas fall heter? Jag hade gärna sett skvaller om deras egen föräldraförmåga, misstänker att de brister rätt så rejält själva med så låg IQ och empati.
Jag kan bara instämma. Har personligen haft väldigt stor behållning av K-S inlägg. Hoppas att han engagerar sig i dessa frågor även utanför forumet, för med en sådan vass penna finns det alla förutsättningar i världen att kunna göra verklig skillnad.

Apropå socialsekreterarnas egna föräldraförmåga; det skulle inte förvåna mig om de faktiskt är barnlösa. Hade själv insyn i ett ärende nyligen där personen som ansvarade för beslut om att omhänderta andras barn inte hade några egna. Egna barn borde nästan vara ett krav för att få jobba på Familjeenheten överhuvudtaget.
Senast redigerad av qnostalgi 2026-01-30 kl. 12:33.
Citera
2026-01-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qnostalgi
I Esmeralda-fallet rörde det sig dock om föräldrar med ett pågående missbruk. Det blir en oerhört haltande jämförelse med en familj där det inte föreligger sådana problem. Dessutom tar M's fall resurser från familjer som verkligen behöver. Hemskt olyckligt när det blir så. Samtidigt förstår man nånstans att "lätta" familjer – typ de som svarar i telefon, öppnar dörren och går att kommunicera med hellre utreds än att soc ska tvingas vistas i miljöer med missbruk och kriminalitet (p.g.a. arbetsmiljöfråga).
Jo, det var inte heller min mening att jämföra de bägge fallen. Min poäng är att om myndigheterna missar att se att föräldrar inte är lämpliga, så kan konsekvensen bli att barnet far väldigt illa, t o m dör.

Och jag är inte helt säker på att Malin och de andra inblandade i detta fall, tar resurser från andra som behöver dem bättre. Det är svårt att avgöra hur mycket substans det finns i myndigheternas oro över Malins förmågor, utan att vara mer insatt i frågan än att ha sett ett program på TV där man vad jag kunde se, hade bestämt sig för att myndigheterna gjort fel.

Ta en liten detalj. Malin har vad jag kan förstå oskyddat sex med en man straxt innan hon träffar sin nuvarande pojkvän, vilket leder till att hon blir gravid. När det kosntateras att hon är gravid tror hon och hennes pojkvän att det är pojkvännen som är fadern. Fostret är då 25 veckor och när detta kommer fram förstår man att han inte kan vara pappa eftersom Malin och han inte hade träffats vid den tiden. Så kanske var deras förhållande 20 veckor vid denna tidpunkt och eftersom de trodde att det var pojkvännen som var pappa borde de rimligtvis haft oskyddat sex väldigt tidigt i sitt förhållande.

Hon har alltså haft oskyddat sex med två män hon knappast kan ha känt väl, inom en kort tidsrymd. Det är inte olagligt och sex får man ha hur mycket man vill och med vem man vill. Men att utsätta sig för risken/möjligheten att bli gravid med någon man knappt känner samt risken att få en könssjukdom, kanske vittnar om att man inte har ett risktänkande som man kanske skulle må bra av.
Citera
2026-01-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ingen annan som äcklas av att Socialtjänsten och politiker vägrar svara på frågor i media men sitter och baktalar mammor i enskilda fall på Flashback?
Har aldrig sett poliser göra samma sak, det ser oerhört oproffessionellt, oseriöst och fegt ut.
Låter totalt olagligt att göra detta. Tystnadsplikt och sekretess kan man inte strunta i bara för att man är på Flashback.

Jag har inte lusläst tråden så om någon kan peka på dessa inlägg vore det toppen.
Citera
2026-01-30, 12:42
Medlem
Citat:
Det finns ju inget beslut eller tecken på att det ska ändras. Malin har för helvete mänskliga rättigheter, antar att det ämnet inte ingår på Socionomprogrammet. Det finns inget skäl att ha "oro", utan de sa i samtalet själva att de gör en anmälan bara pga det andra parets placering, trots att det motbevisats att hon skulle vara olämplig.
Jag har verkligen insett hur inkompetent din yrkesgrupp är. Ni kan verkligen inte analysera verkligheten utifrån proportioner, kontext och konsekvenser, det verkar mest vara en lekstuga för folk som gillar att ha makt och inte vill delta i demokratiska spelregler.
Det har inte visats någon lämplighet med tanke på att det fortfarande efter 2 år bara är några få timmars umgänge per vecka , umgänget borde radikalt utökats med barnets ålder och varit över hela dagar sedan länge med tanke på att det varit regelbundet så länge .

Jag jobbar inte inom soc eller något angränsande till.detta och har aldrig gjort , har inte ens varit inne på ett socialkontor eller ens pratat med en tjänsteman på någon myndighet någon gång vad jag vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in