Citat:
Ursprungligen postat av
qnostalgi
I Esmeralda-fallet rörde det sig dock om föräldrar med ett pågående missbruk. Det blir en oerhört haltande jämförelse med en familj där det inte föreligger sådana problem. Dessutom tar M's fall resurser från familjer som verkligen behöver. Hemskt olyckligt när det blir så. Samtidigt förstår man nånstans att "lätta" familjer – typ de som svarar i telefon, öppnar dörren och går att kommunicera med hellre utreds än att soc ska tvingas vistas i miljöer med missbruk och kriminalitet (p.g.a. arbetsmiljöfråga).
Jo, det var inte heller min mening att jämföra de bägge fallen. Min poäng är att om myndigheterna missar att se att föräldrar inte är lämpliga, så kan konsekvensen bli att barnet far väldigt illa, t o m dör.
Och jag är inte helt säker på att Malin och de andra inblandade i detta fall, tar resurser från andra som behöver dem bättre. Det är svårt att avgöra hur mycket substans det finns i myndigheternas oro över Malins förmågor, utan att vara mer insatt i frågan än att ha sett ett program på TV där man vad jag kunde se, hade bestämt sig för att myndigheterna gjort fel.
Ta en liten detalj. Malin har vad jag kan förstå oskyddat sex med en man straxt innan hon träffar sin nuvarande pojkvän, vilket leder till att hon blir gravid. När det kosntateras att hon är gravid tror hon och hennes pojkvän att det är pojkvännen som är fadern. Fostret är då 25 veckor och när detta kommer fram förstår man att han inte kan vara pappa eftersom Malin och han inte hade träffats vid den tiden. Så kanske var deras förhållande 20 veckor vid denna tidpunkt och eftersom de trodde att det var pojkvännen som var pappa borde de rimligtvis haft oskyddat sex väldigt tidigt i sitt förhållande.
Hon har alltså haft oskyddat sex med två män hon knappast kan ha känt väl, inom en kort tidsrymd. Det är inte olagligt och sex får man ha hur mycket man vill och med vem man vill. Men att utsätta sig för risken/möjligheten att bli gravid med någon man knappt känner samt risken att få en könssjukdom, kanske vittnar om att man inte har ett risktänkande som man kanske skulle må bra av.