2026-01-29, 22:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Religiösa personer tror på det dom hoppas på och personer som tror på vetenskap litar på det mest sannolika. Vi är ändå i samma lag så finns ingen anledning att bråka. Men den här "fighten" har ju pågått väldigt länge så den fortsätter nog ett bra tag framöver, troligen tills deltagarna dör 🤗
Hur passar kristna forskare in i den här världsbilden?
Citera
2026-01-29, 22:38
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur passar kristna forskare in i den här världsbilden?

Haha ja bra fråga. Min gissning är att dessa forskare hoppas på ett paradis även om deras forskning inte hittat något bevis för detta.
Citera
2026-01-29, 22:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha ja bra fråga. Min gissning är att dessa forskare hoppas på ett paradis även om deras forskning inte hittat något bevis för detta.
Jag tror du är helt utanför din nivå av kunskap här. Detta område är mer komplicerat än du inser och det finns mycket som jag tror det skulle vara hälsosamt att lära dig för att få en annan syn på dom här sakerna.
Citera
2026-01-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Okej kan du visa något från texten tänker den borde vara lätt att hitta för dig?

Vill tillägga att
Katoliker följer GT
Protestanter följer NT
Borde den sa ju att det var 40 år sedan!
Menar du verkligen att protestanter inte tror på Adam och Eva och skapelsen då för allt det är ju i gamla testamentet?

Inte för att jag direkt tror men jag har alltid sett det som att nya testamentet är en fortsättning på det gamla!
Citera
2026-01-30, 00:32
Medlem
Citat:
Jag tror du är helt utanför din nivå av kunskap här. Detta område är mer komplicerat än du inser och det finns mycket som jag tror det skulle vara hälsosamt att lära dig för att få en annan syn på dom här sakerna.

Ja det är komplicerat. Men inte efter man tillbringat x antal år till att grundligt undersöka verkligheten och framförallt följer vart trovärdig bevis leder och inte önsketänkande. Och såklart inte har bias för det man skulle vilja vore sant. Utan är skoningslöst intresserad av sanningen. Och så nära den absoluta sanningen vi nu kan komma så talar den övervägande för att medvetandet är hjärnans produkt och evolution genom naturligt urval är korrekt. Antingen klarar du ta till dig av detta eller så gör du det inte. Spelar egentligen ingen roll. Vill du leva i drömmarnas land tills du dör så är det inget som hindrar dig. För både dig och mig så raderas resan med döden oavsett.
Citera
2026-01-30, 01:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja det är komplicerat. Men inte efter man tillbringat x antal år till att grundligt undersöka verkligheten och framförallt följer vart trovärdig bevis leder och inte önsketänkande. Och såklart inte har bias för det man skulle vilja vore sant. Utan är skoningslöst intresserad av sanningen. Och så nära den absoluta sanningen vi nu kan komma så talar den övervägande för att medvetandet är hjärnans produkt och evolution genom naturligt urval är korrekt. Antingen klarar du ta till dig av detta eller så gör du det inte. Spelar egentligen ingen roll. Vill du leva i drömmarnas land tills du dör så är det inget som hindrar dig. För både dig och mig så raderas resan med döden oavsett.
När du ger en rimlig förklaring till det här kanske jag lyssnar:
https://www.youtube.com/watch?v=bo6UKQEC0T0
https://www.divinemysteries.info/our-lady-of-light-zeitoun-egypt-1968-1971/
Citera
2026-01-30, 02:01
Medlem
Citat:
När du ger en rimlig förklaring till det här kanske jag lyssnar:
https://www.youtube.com/watch?v=bo6UKQEC0T0
https://www.divinemysteries.info/our-lady-of-light-zeitoun-egypt-1968-1971/

Som sagt så är det inget som hindrar dig att leva i förnekelse och fantasier. Jag tror dock inte det tillfredsställer dom flesta i längden. Det krävs mer för att verkligen tro på något mera. Men om det räcker för dig så kör på, du kommer aldrig veta att du hade fel så why not.
Citera
2026-01-30, 02:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Som sagt så är det inget som hindrar dig att leva i förnekelse och fantasier. Jag tror dock inte det tillfredsställer dom flesta i längden. Det krävs mer för att verkligen tro på något mera. Men om det räcker för dig så kör på, du kommer aldrig veta att du hade fel så why not.
Varför kom du inte med någon förklaring till länkarna?
Citera
2026-01-30, 02:22
Medlem
Citat:
För att lära dig om kärlek och uppoffring, och testa dig.
Varför skulle det lära mig om kärlek att 1 miljon barn svälter långsamt ihjäl eller menar du att det är de svältande barnen som ska lära sig om uppofring?
Citera
2026-01-30, 02:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Varför skulle det lära mig om kärlek att 1 miljon barn svälter långsamt ihjäl eller menar du att det är de svältande barnen som ska lära sig om uppofring?
När du är på andra sidan kommer du förstå vad du inte kunde här.
Citera
2026-01-30, 03:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det behöver du inte, men tror du på jesus så är du kristen och religiös, och din ovilja att acceptera detta är bara någon typ av psykologisk låsning.
´
Det är nog du som är blockerad. Det är skillnad på tro och religion. Religion är en gemensam föreställning, ett "vi och dom". Jag tror inte på någon religion. Vissa kallar personlig tro för "privatreligion" men det är bara dumt och nedlåtande. Alla kan tro något utan att dela det med andra.

Om du var mer intresserad av Jesus skulle du veta att Satan är världens furste och han skulle inte ens tillåta människor att församlas kring annat än lögner.
Citera
2026-01-30, 08:20
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Tråden handlar om religion för att evolution ska ersätta föreställningen om godomligt skapat liv så måste man försklara hur det första livet uppstod inte bara att olika organismer sedan dess har evolverat ur detta liv.
Posten (posterna?) jag svarade på handlade om evolution, inte om livets uppkomst. Om folk vill diskutera livets uppkomst så är dom varmt välkomna att göra det, men om dom vill undvika att framstå som fullständiga idioter så ska dom då inte prata om evolution.

Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Hundar och vargar tillhör fortfarande samma art, canis lupus familjen. Du kan också blanda människor hur som helst, men du kommer fortfarande inte kunna skapa en ny art. Du kommer aldrig kunna få människan att andas under vatten, till skillnad från den där fisken som människan sägs ha avstammat från.
Och återigen verkar du göra allt i din makt för att inte förstå. Jag skulle uppskatta väldigt mycket om du åtminstone försökte förstå vad folk säger när dom förklarar vad evolutionen är. Och det skulle vara bättre för dig också, du skulle framstå som mycket mindre av en idiot om du förstod åtminstone lite av det du pratar om.
Om exemplet varg/chihuahua gör det väldigt svårt för dig så kan du ta häst/åsna istället. Där har vi ett bra exempel på att uppdelningen i "arter" inte riktigt funkar.

Och om du inte orkar leta upp mina inlägg så bjuder jag på dom igen här. Läs dom flera gånger om det behövs för att du ska förstå dom.

Citat:
Först och främst finns det massvis med bevis. Bevis som oberoende av varandra visar att evolutionen stämmer. Mitt favoritpar är DNA, det finns två olika, oberoende DNA-bevis på att evolutionen är korrekt. Dels den "vanliga" där man ser hur nära släkt olika djur är, att vår närmaste släkting är dvärgchimpansen (har jag för mig det var) till exempel. Och dels där retrovirus har infogat DNA-strängar i arvsmassan hos olika djur. Dessa helt oberoende DNA-strängar stämmer exakt överens med hur nära släkt olika djur är, där man kan se var i evolutionsträdet strängen infördes och den DNA-strängen hänger då med i den efterföljande evolutionen, men finns inte med någon annanstans. Den kombinationen av bevis är helt omöjligt att bortse från utan grovt mentala kullerbyttor.

Citat:
Jag la ju precis fram ett (två) av bevisen. Retrovirus och deras infogande av DNA-sekvenser. Du vill verkligen inte lära dig nått ser jag..

Men problemet som du och många andra har är att ni tror att "art" är någon slags perfekt gränsdragning. "Art" är bara ett ord som vi människor har kommit på för att lättare beskriva olika djur. Alla djur, och det inkluderar människan, är bara en liten gren på ett gigantiskt släktträd och det finns inga exakta gränser för när en "art" övergår till en annan. När blir en varg en hund till exempel? När blir ett mufflonfår ett tamfår? Där har vi två exempel på där vi vet exakt hur evolutionen gått till och ingenstans fick en vargmamma helt plötsligt en chihuahua-valp, det är miljontals steg där emellan, massvis med små, små steg gör att man till slut står där med ett helt annat djur än man började med.

Att påstå att små förändringar inom samma "art" inte kan leda till en annan "art" är precis lika logiskt som att säga att man inte kan gå från Göteborg till Stockholm eftersom man aldrig helt plötsligt från att vara i Göteborg efter ett steg är i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in