2026-01-29, 16:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Evolutionen är logiskt sammanhängende först efter att den första fungernade cellen finns till. Ja det är någolunda rimligt att en elefant kom till sig från en bakterie efter en miljard år av förändringar det som är knepigare att förklara är hur bakterien eller något motsvarande encelligt kom till från icke-levande materia.
Och det är bara den biten som evolutionen handlar om. Hur livet startade är en helt annan sak, och det är nånting som vi idag inte vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Återigen vart är beviset att en djurart kan förvandlas till en annan djurart. Små förändringar inom samma art är ju knappast ett bevis på att en fisk kan förvandlas till en människa inom ett förlopp av hur många miljoner år som helst för att få denna fantasi låter rymligt.
Jag la ju precis fram ett (två) av bevisen. Retrovirus och deras infogande av DNA-sekvenser. Du vill verkligen inte lära dig nått ser jag..

Men problemet som du och många andra har är att ni tror att "art" är någon slags perfekt gränsdragning. "Art" är bara ett ord som vi människor har kommit på för att lättare beskriva olika djur. Alla djur, och det inkluderar människan, är bara en liten gren på ett gigantiskt släktträd och det finns inga exakta gränser för när en "art" övergår till en annan. När blir en varg en hund till exempel? När blir ett mufflonfår ett tamfår? Där har vi två exempel på där vi vet exakt hur evolutionen gått till och ingenstans fick en vargmamma helt plötsligt en chihuahua-valp, det är miljontals steg där emellan, massvis med små, små steg gör att man till slut står där med ett helt annat djur än man började med.

Att påstå att små förändringar inom samma "art" inte kan leda till en annan "art" är precis lika logiskt som att säga att man inte kan gå från Göteborg till Stockholm eftersom man aldrig helt plötsligt från att vara i Göteborg efter ett steg är i Stockholm.
Citera
2026-01-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag menar att jag föreslår saker vi inte förstår, att kalla det för magi håller jag inte med om.

Med samma logik kan man anta att om du levt förr i tiden och någon forskare spekulerade kring saker så som radiovågor eller bakterier hade du sagt "du tror väl inte på magi?" och känt dig stolt över hur icke-vidskeplig du var.
Konstig jämförelse. En mer korrekt jämförelse hade varit att forskaren upptäcker radiovågor, är oförmögen att hitta en förklaring på hur det fungerar och därför drar slutsatsen att det måste vara ett mirakel och att kristendomen är sann.
Citera
2026-01-29, 17:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus var en profet genom vilken Fadern talade.

Jesus svarade honom: »Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: 'Låt oss se Fadern'? Tror du icke att jag är i Fadern, och att Fadern är i mig? De ord jag talar till eder talar jag icke av mig själv. Och gärningarna, dem gör Fadern, som bor i mig; de äro hans verk. — Johannes 14:9-10

En profet lik mig skall Herren, din Gud, låta uppstå ur dina egna led, bland dina bröder. Honom skall ni lyssna till. Det var detta du bad Herren, din Gud, om vid Horeb, den dag ni var samlade där: ’Låt mig slippa höra Herren min Guds röst och se denna stora eld mer, annars dör jag.’ Då sade Herren till mig: ’De har rätt i vad de säger. Åt dem skall jag låta en profet lik dig träda fram ur deras egna led, bland deras bröder. Jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem helt enligt mina bud. Om någon inte lyssnar till de ord han talar i mitt namn, skall jag själv utkräva ansvar av den människan.’" — 5 Mos 18:15-19

Trodden I Moses, så skullen I ju tro mig, ty om mig har han skrivit. — Johannes 5:46
Profet, nej. Profet är när gud kontaktar någon. I Jesus fall enligt mig så direktstyrde fadern Jesus. Och ja, tekniskt sett är inte Jesus gud eftersom gud inte är en människa, men det var guds medvetande som styrde jesus kropp och handlingar, så som jag förstår det.
Citera
2026-01-29, 17:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Profet, nej. Profet är när gud kontaktar någon. I Jesus fall enligt mig så direktstyrde fadern Jesus. Och ja, tekniskt sett är inte Jesus gud eftersom gud inte är en människa, men det var guds medvetande som styrde jesus kropp och handlingar, så som jag förstår det.
Ja, kristna bryr sig inte om vad Jesus själv sa.
Citera
2026-01-29, 17:12
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, kristna bryr sig inte om vad Jesus själv sa.

Den som håller nära på hans ord, älskar honom på riktigt utav människosläktet.
Citera
2026-01-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och det är bara den biten som evolutionen handlar om. Hur livet startade är en helt annan sak, och det är nånting som vi idag inte vet.

Tråden handlar om religion för att evolution ska ersätta föreställningen om godomligt skapat liv så måste man försklara hur det första livet uppstod inte bara att olika organismer sedan dess har evolverat ur detta liv.
Citera
2026-01-29, 17:30
Medlem
Citat:
Kan du någonting om programmering?
Tänk dig att DNA är som datorkod. Du kan göra små förändringar här och där, få koden att köra snabbare, skippa en funktion, ändra en variabel eller vad det nu är.

Men att ändra grundlogiken och lägga till en helt ny avancerad funktion, det går inte att göra gradvis med små förändringar.

Programmet kommer alltid fylla samma syfte så länge du begränsar dig gradvis till små förändringar.

Låter det begripligt?

Men nu är inte DNA en datorkod. DNA kopieras med variation. Det är en falsk analogi helt enkelt.
Jag vet inte mycket om programmering, men nog fan programmeras existerande system till helt nya system genom små förändringar snarare än att man börjar om från noll varje gång?
Det är hur som helst irrelevant för DNA är inte en kod som någon sitter och programmerar.
Citera
2026-01-29, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Tråden handlar om religion för att evolution ska ersätta föreställningen om godomligt skapat liv så måste man försklara hur det första livet uppstod inte bara att olika organismer sedan dess har evolverat ur detta liv.

Vem har sagt att evolutionen ska ersätta tron på att en gud har skapat det första livet? Det går att acceptera evolutionen samtidigt som man tror att en gud skapade det första livet.
Vad evolutionen däremot visar är att vi inte är designade.
Citera
2026-01-29, 17:36
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Så du accepterar att små förändringar sker, men du kan inte föreställa dig att en enorm mängd små förändringar som sker över ett enormt tidspann, ackumulerat blir stora förändringar?

Om du vill påstå att det finns någon magisk spärr som gör att förändringarna slutar att ske när de är så stora att en ny art är på väg att bildas, så har du hela bevisbördan.
Det strider nämligen t.o.m mot grundläggande logik.
Om du vill att jag ska tro på din teori, så måste du även kunna bevisa den, och det inkluderar även observationer, ingenstans i människans historia har vi kunnat observera en djurart utvecklas till en annan djurart.
Citera
2026-01-29, 17:37
Medlem
Citat:
Jag tycker det låter väldigt rimligt att gud går in i sin egen skapelse för att lära oss om kärlek och visa hur mycket han älskar oss genom sin uppoffring.
Samtidigt ser han vilka som vill följa honom och som älskar honom tillbaks, och kan ta med sig dessa in i oändligheten.
Det är inte som att det inte finns bevis, det finns mängder. Gud förväntar sig inte att du ska tro på det här "för att han säger så".

Läs gärna min diskussion med en kärnforskare angående kanske ett av de starkaste bevisen här över dig i tråden.

Jesus förehavanden under hans livtid var ganska modesta för att uttrycka det milt, för att vara universums skapare. Alexander den store som också blev gudaförklarad och hade en religion baserad runt dyrkan av sig själv åstakom åtminstånne relativt stora saker.
Citera
2026-01-29, 17:40
Medlem
Älskar när ateister säger att dom inte tror på gud... Det är väldigt motsägelsefullt då ateister inte erkänner religioner eller gud eller himmel eller helvete.

För mig är det väldigt tydligt i samhället med alla feta transungar och psykisk ohälsa att det behövs en stark kyrka däremot verkar det som om kyrkan måste rensa ordentligt bland sina präster.

I min kyrka är det inte okej att präster viger homosexuella eller ens har en prideflagga och det är inte jag som bestämt utan det står väldigt tydligt i bibeln.
Citera
2026-01-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Återigen, vart är beviset att en djurart kan utvecklas till en annan djurart med tiden, det är inget fenomen du kan observera i naturen eller som människan har observerat under hela sin tillvaro. Tror du att krokodilerna kommer stå upprätt och prata som en människa om 500 miljoner år? Ni hånar folk som törs tro på Gud, men samtidigt har ni fått för er att en fisk kan förvandlas till en apa under rätt förhållanden, det ni tror på är ju inte ett dug bättre än vad barn tror på som till exempel jultomten.
Ja fast skillnaden är ju att det finns avancerad forskning om det här,vad tror du då att det helt plötsligt poppade upp en dinosaur och sedan 100 miljoner senare en människa,ett lejon en häst osv.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in