2026-01-14, 01:25
Medlem
Kapuffs avatar
Sluta använda Facebook?
Citera
2026-01-14, 08:23
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Sluta använda Facebook?

Du kanske har missat att även om rubriken för denna tråd specifikt nämner Facebook så är detta ett växande problem som omfattar alla sociala plattformar, oavsett vad dom heter.
Citera
2026-01-29, 20:36
Medlem
zoombos avatar
Nu är detta inte direkt scam men det är ändå Facebook och deras tveksamma annonsering. Som man givetvis tjänar pengar på.
Idag är IPTV brottsligt. Att erbjuda den typen av tjänster är det och snart även att göra det. Ändå dräller det av såna annonser i flödet. Helt öppet. Varför reagerar ingen?

TV4 är rätt utsatt och nu har man även en programserie som tar upp ämnet. Hoppas bara att det händer nåt.
Citera
2026-01-30, 00:36
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Varför reagerar ingen?

För att de betalar stora summor till FB för att visa det
Citera
2026-01-30, 07:47
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
För att de betalar stora summor till FB för att visa det

Visst, men är det lagligt? Att annonsera alkohol och tobak är inte tillåtet enligt lag - och heller inget som FB tillåter - men här uppmanar man ju till rena lagbrott, kan det vara tillåtet?
Citera
2026-01-30, 08:24
Medlem
Jag har ingen reklam alls. Jag kör Facebook på datorn där jag har ett antal filter som tar bort all reklam. Jag använder inte Facebook när jag lämnar hemmet - jag har inget behov. En telefon är en telefon och en dator är en dator och på datorn kör jag applikationer. Jag vet, jag är old school. Livet är viktigare att leva än att ständigt glo ner i en 2x3'' skärm. Jag slipper också gamnacke.
Citera
2026-01-30, 08:27
Medlem
Här är en prqktiskt lösning.
Ta bort era facebook konton...
Citera
2026-01-30, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Här är en prqktiskt lösning.
Ta bort era facebook konton...

givetvis redan gjort, men detta är helt offtopic. Tråden berör även Google och andra stora annonsnät, och hur den praktiska ansvarsfriheten för dessa, så långt, ställer till det.
Citera
2026-01-30, 08:52
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag har ingen reklam alls. Jag kör Facebook på datorn där jag har ett antal filter som tar bort all reklam. Jag använder inte Facebook när jag lämnar hemmet - jag har inget behov. En telefon är en telefon och en dator är en dator och på datorn kör jag applikationer. Jag vet, jag är old school. Livet är viktigare att leva än att ständigt glo ner i en 2x3'' skärm. Jag slipper också gamnacke.

Nu menar jag inte reklam som dyker upp som banners eller liknande utan någon typ av inlägg som finns i flödet som kommer som en typ av förslag - givetvis baserat på sökhistorik och liknande.
Jag la upp ett helt nytt fejkat konto på prov på en dator som aldrig varit ute på nätet tidigare och sökte där efter "Mobiltelefontillbehör" - inget annat - och plötsligt så rasade det in inlägg från s k företag eller personer som föreslog olika saker man kunde köpa eller skaffa inom detta område. Algoritmstyrt, sa Bill. Jag har svårt att tro att detta går att filtrera bort. FB är snabb på att skapa sig en profil på var du surfar och vad du söker efter och styr sen om dessa taggade kategorier direkt till dig i flödet och det är nog svårt att stoppa.
Citera
2026-01-30, 09:53
Medlem
Citat:
Nu menar jag inte reklam som dyker upp som banners eller liknande utan någon typ av inlägg som finns i flödet som kommer som en typ av förslag - givetvis baserat på sökhistorik och liknande.
Jag la upp ett helt nytt fejkat konto på prov på en dator som aldrig varit ute på nätet tidigare och sökte där efter "Mobiltelefontillbehör" - inget annat - och plötsligt så rasade det in inlägg från s k företag eller personer som föreslog olika saker man kunde köpa eller skaffa inom detta område. Algoritmstyrt, sa Bill. Jag har svårt att tro att detta går att filtrera bort. FB är snabb på att skapa sig en profil på var du surfar och vad du söker efter och styr sen om dessa taggade kategorier direkt till dig i flödet och det är nog svårt att stoppa.
Mm, jag förstår det. Med Facebook på datorn har jag alltid noll reklam. Jag använder nästan aldrig Facebook på mobilen. Jag tror inte att vi som tillhör gruppen baby boomers egentligen använder telefonen utomhus annat än ringa med - i stort sett. Är jag utomhus ligger då telefonen ständigt kvar i fickan - om det inte är någon som ringer förstås.
Citera
2026-01-30, 10:14
Medlem
zoombos avatar
Ny approach. Nu dyker det upp i flödet en slags artikel där man påstår att kändisar - t ex Max Martin - har utformat sitt testamente så att det utesluter att barnen ska få några pengar från hans musikaliska inkomster. Ett rätt långt "reportage" som ser seriöst ut där han då förklarar varför han gjort så men längre ner så berättar han också att det ligger 60 Mkr på ett helt annat konto som tillfaller barnen...och sen kommer den vanliga scammen om att han satte in några tusenlappar på ett konto för kryptovaluta som sedan har växt till gigantiska proportioner över tid och man ska klicka på en länk om man också vill bli miljonär på ett så enkelt sätt...bla-bla-bla.

Ännu en Bitcoinbluff alltså men här utformad som ett halvintressant reportage - där givetvis inte ett ord är sant.
Citera
2026-01-30, 10:21
Medlem
Citat:
Du kanske har missat att även om rubriken för denna tråd specifikt nämner Facebook så är detta ett växande problem som omfattar alla sociala plattformar, oavsett vad dom heter.

Sluta använd sociala medier över huvud taget så är man av med de problem som TS upplever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in