Citat:
Ursprungligen postat av
nikson
Jag har ingen reklam alls. Jag kör Facebook på datorn där jag har ett antal filter som tar bort all reklam. Jag använder inte Facebook när jag lämnar hemmet - jag har inget behov. En telefon är en telefon och en dator är en dator och på datorn kör jag applikationer. Jag vet, jag är old school. Livet är viktigare att leva än att ständigt glo ner i en 2x3'' skärm. Jag slipper också gamnacke.
Nu menar jag inte reklam som dyker upp som banners eller liknande utan någon typ av inlägg som finns i flödet som kommer som en typ av förslag - givetvis baserat på sökhistorik och liknande.
Jag la upp ett helt nytt fejkat konto på prov på en dator som aldrig varit ute på nätet tidigare och sökte där efter "Mobiltelefontillbehör" - inget annat - och plötsligt så rasade det in inlägg från s k företag eller personer som föreslog olika saker man kunde köpa eller skaffa inom detta område. Algoritmstyrt, sa Bill. Jag har svårt att tro att detta går att filtrera bort. FB är snabb på att skapa sig en profil på var du surfar och vad du söker efter och styr sen om dessa taggade kategorier direkt till dig i flödet och det är nog svårt att stoppa.