2026-01-29, 21:21
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!
Om Gud är allsmäktig och god, varför skapade han överhuvudtaget en värld där han visste att fri vilja skulle leda till ofattbart lidande för oskyldiga?
Citera
2026-01-29, 21:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
DNA är inte programmerat. Det finns i alla levande celler. Hur det först har uppkommit kan jag inte svara på men förmodligen fanns det väl något förstadie till DNA. Kanske självreplikerande bakterier som i något stadie utvecklade en förmåga att två organismer kunde replikera sig till en ny organism och detta barn fick då egenskaper från båda föräldrarna. Nu finns möjligheten till evolution genom att barnet till föräldrarna blir en kombination av de två organismerna med små variationer i kopieringen (mutationer). Ge evolutionen en miljard år och DNA, eller något DNA-liknande koncept utvecklas automatiskt eftersom de bättre mutationerna överlever längre än de sämre mutationerna. Inkl mutationen att lagra instruktionen för egenskaper som ärvs till barnen, dvs DNA.

Varför skapade Gud bakterier och virus inkl sjukdomar?

Varför skapade Gud ens DNA? Det går ju bra enligt er tro att skapa människor med magi dvs DNA är helt onödigt?
Dina gissningar säger emot forskningens aktuella tillstånd.
Citera
2026-01-29, 21:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Om Gud är allsmäktig och god, varför skapade han överhuvudtaget en värld där han visste att fri vilja skulle leda till ofattbart lidande för oskyldiga?
För att lära dig om kärlek och uppoffring, och testa dig.
Citera
2026-01-29, 21:30
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
För att lära dig om kärlek och uppoffring, och testa dig.
Källa?
Citera
2026-01-29, 21:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Källa?
Tiggaren utanför ica
Citera
2026-01-29, 21:34
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Tiggaren utanför ica
Vilket bra motargument. Du vann! Snyggt.
Citera
2026-01-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast jag pratade om abiogenesis. Hur uppstod DNA och hela cellen genom vindar, vatten, blixtar och vulkaner?
Hur kan vi ta reda på hur det hände? Vi kan inte det. Men vi kan skapa teorier om hur evolution av t.ex. virus skulle kunna vara en delförklaring till hur väldigt enkelt liv kan ha skapat mer avancerat liv. Och att det är troligt att det är så evolutionen fungerar. Så som vi kan observera den just nu.

Detta ska förstås som en kontrast till "skapelse"-berättelsen som inte har någon förklaring alls.

Det är den bästa teorin som gäller. Den bästa teorin måste inte förklara alla detaljer, den behöver bara vara bättre än konkurrerande teorier.
Citera
2026-01-29, 21:44
Medlem
Citat:
Inte rakt av, det är en metafor. Jag tror att gud skapade allt, men jag avstår från att säga exakt hur, då det i så fall skulle handla mer om att gissa.
Jag föredrar vetenskap som testar teorier med konkreta fynd och observationer. Är inte det mer logiskt och korrekt?
Citera
2026-01-29, 21:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hur kan vi ta reda på hur det hände? Vi kan inte det. Men vi kan skapa teorier om hur evolution av t.ex. virus skulle kunna vara en delförklaring till hur väldigt enkelt liv kan ha skapat mer avancerat liv. Och att det är troligt att det är så evolutionen fungerar. Så som vi kan observera den just nu.

Detta ska förstås som en kontrast till "skapelse"-berättelsen som inte har någon förklaring alls.

Det är den bästa teorin som gäller. Den bästa teorin måste inte förklara alla detaljer, den behöver bara vara bättre än konkurrerande teorier.
Det vi kan avgöra är att chansen att en cell skapas av en slump från död materia är så liten att inom matematiska termer räknas den som omöjlig. Inte extremt osannolik, utan omöjlig. Det är ungefär samma chanser som att en asteroid slår ner på ett berg och skapar en attackhelikopter, eller kanske en storstad för driva hem punkten ännu mer.
Citera
2026-01-29, 21:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag föredrar vetenskap som testar teorier med konkreta fynd och observationer. Är inte det mer logiskt och korrekt?
Det här baseras på att kristna inte gör det. Just nu låter det som att vetenskapen talar för kristendom inom dessa ämnen så då blir det ju du som inte föredrar vetenskap som testar teorier med konkreta fynd och observationer.
Citera
2026-01-29, 22:04
Medlem
Citat:

Bara för att en teori ser ut att vara bäst, betyder det inte nödvändigtvis att den är sann.

ex.
BIBELN - Jorden är rund Jesaja 40:22 och Jorden hänger fritt i rymden Job 26:7,
Vetenskap förr - Jorden är platt och Jorden står på ett stort djur,
Vetenskap nu- Jorden är rund och Jorden hänger fritt i rymden

Kan liv existera i andra former än de vi känner till på jorden ?
ex i "mörk materia eller mörk energi", eller i något annat för oss okänt ?
Citera
2026-01-29, 22:10
Medlem
Link04s avatar
Citat:

Religiösa personer tror på det dom hoppas på och personer som tror på vetenskap litar på det mest sannolika. Vi är ändå i samma lag så finns ingen anledning att bråka. Men den här "fighten" har ju pågått väldigt länge så den fortsätter nog ett bra tag framöver, troligen tills deltagarna dör 🤗
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in