2026-01-29, 19:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Kanske Meiji avsåg någon sorts uppdelning i normal och grov narkotikaberusning.
En sådan tanke (som jag inte vet om Meiji hade) skulle stämma rätt bra med normal och grov berusning vid framförande av motorfordon.

Ja, det var det, som jag undrade över. Enl. lagstiftningen är gränsen 0. Men det bör väl rimligen - analogt med alkohol - finnas koncentrationer av narkotika i blodet som åtalas för grovt rattfylleri medan lägre koncentrationer åtalas för rattfylleri.
Citera
2026-01-29, 19:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Du ska veta att det är faktiskt inte helt osannolikt med tanke på att jag också har arbetat i blåljusverksamheten så kan jag tala om för dig att jag har sett en hel del av vad de goda konstaplarna kan göra.

Nej jag borde i Sverige alltså i Skåne så vet jag vi hade någonting som kallas för vapenamnestin då kunde folk komma dit och lämna sina olagliga vapen utan att riskera någon påföljd och jag vet också om att det såldes en hel del av de där vapen just från polisens lilla förvaring..

Så därför ger jag inte mycket för den nya svenska polisen.

Den som tror att polisen är felfri skulle bara veta hur mycket jäkelskap det finns inom kåren.

Med tanke på att jag har själv rört mig i de här kretsarna när man använder lite tillväxthormon så vet jag också om att det har sålts en hel del till konstaplarna i Skåne.

Så några änglar är dem inte och att de skulle ha fått tag i spriten och ölen eller knarkigt och använt det själva eller sålt det skulle inte förvåna mig en sekund.

De enda som är vita som snö är SD:s ofelbara politiker.

Därför börjar jag misstänka att Katja inte är någon äkta Sverigedemokrat utan någon Sozzarna planterat där för att förstöra för SD inför valet.

Katja har bara lajvat att hon är Sverigedemokrat, men är i själva verket en mullvad.
Citera
2026-01-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Om hon skulle ha narkotikaklassad medicin på recept är det också helt obegripligt att hon inte berättat det för Transportstyrelsen i samband med att körkortet återkallades. Så det känns milt sagt som en osannolik förklaring.

Det var väl först efter 2021 som man fick komma in på polisutbildningen med ADHD? Sen blir man ju inte hög på ADHD-medicin. Isf har man för hög dos. Kombo med alkohol kan dock göra att det blir snurrigt.

Men som sagt. Har hon medicin är det ju bara att visa receptet.
Citera
2026-01-29, 19:12
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Folk sitter i andra trådar och försvarar att folk mördas på öppen gata för att de stödjer fel parti, så det kan jag tro på.

Har aldrig besökt Riks kommentarsfält, vill inte skada min hjärna så hårt. Det räcker med Youtube och Twitter om jag hatar mig själv extra mycket den dagen.

Riks kommentarsfält består till 90% misslyckade svenska ”pojkar” som aldrig kommer betraktas som män av någon annan än de själva. Sen bögar de på helgerna i olika Aktivklubbar.
Citera
2026-01-29, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Är det någon som frågar sig hur Katja Nyberg mår?

Varför tog hon till alkohol och droger?

Var det för att det var för stora krav på henne i riksdagen och hon kände att hon inte räckte till som politiker och mamma till sina barn?

Ge henne stöd och rehabilitering istället.

Samhället har blivit för hårt och kallt.

Ge Katja en kram och hjälp henne och erbjud vård.

Tveka aldrig att sträcka ut en hand till en medmänniska.

Visa lite medmänsklighet.
Jag ger en kram någon som är ledsen eller ångerfull. Hon är respektlös som förnekar och inte lämnar sin plats i riksdagen "kommer att fullfölja det förtroende som väljarna har gett mig genom att fortsätta som riksdagsledamot". Vem vill ha henne i riksdagen efter att ha kört bil påverkad. Hon kunde ha skadat någons barn....."ska stå upp för rättssäkerhet" ... suck. Om man har problem söker man vård, det gör normalfuntad person.
Citera
2026-01-29, 19:14
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Man kan inte avsätta en folkvald.

Jodå visst går det . Det räcker rent tekniskt sett med att åklagaren väljer att väcka talan och begära fängelsestraff och att rätten yrkar bifall .

4 kapitlet 11 paragrafen i regeringsformen .
Huruvida man gör detta är en annan sak ( farligt prejudikat att sätta ) Många riksdagsledamöter har suttit med fingrarna i kakburken.
Citera
2026-01-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarzansFarsa
Om hon får en fällande dom (vilket hon kommer få) Så kan riksdagen rösta för att sparka ut henne ur riksdagen med 2/3 majoritet.

Dock kanske dom rödgröna väljer att inte göra det så tidöpartierna inte har majoritet i riksdagen fram tills valet. För åker hon ut ur riksdagen så kan SD plocka in en reserv som riksdagsledamot.

Och förhoppningsvis görs det ett exempel utav henne och att hon faktist får skaka galler

Nej, ditt påstående stämmer inte. En riksdagsledamot kan enbart avsättas av svenska folket i nästa val om denne inte avgår frivilligt.
Citera
2026-01-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagolsfisk
Har det kommit ut vilken typ av narkotika hon hade i blodet? Eller vad som fanns i påsen?

Nej, det är ännu inte kommunicerat vad Poliskommisarie Katja Nyberg knarkat. Blodanalysen ger säkert svar men åklagaren har inte väckt åtal så det enda alla vet är att Transportstyrelsen kommunicerat att hon kört påverkad av narkotika och därmed riskerar dömas för drograttfylla. Många anser ju att det är att likställa med mordförsök. Det är ju ett antal människor varje år som körs ihjäl av pundare och fyllon.
Citera
2026-01-29, 19:19
Medlem
TarzansFarsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Nej, ditt påstående stämmer inte. En riksdagsledamot kan enbart avsättas av svenska folket i nästa val om denne inte avgår frivilligt.

Läs på lite nästa gång…

Citat:
Ja, en riksdagsledamot kan avsättas, men det är en process med mycket höga krav. Enligt regeringsformen (4 kap. 11 §) kan en ledamot avsättas endast genom ett domstolsbeslut om personen har begått ett allvarligt brott som visar att denne är "uppenbart olämplig" att inneha uppdraget.
Viktiga detaljer:
Domstol krävs:
Grund för avsättning: Brottet ska vara grovt och utgöra ett missbruk av uppdraget.
Politiska skäl räcker inte: För att skydda det parlamentariska systemet kan ledamöter inte avsättas enbart för att andra tycker att de gör ett dåligt politiskt jobb.
Egen begäran: En ledamot kan också avsäga sig sitt uppdrag (avgå) frivilligt, vilket riksdagen då måste godkänna.
Det har hänt att riksdagsledamöter avsatts efter fällande dom, exempelvis 1996 och 2001.
Citera
2026-01-29, 19:19
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Man kan inte avsätta en folkvald.

Jo, om en domstol anser det.
Senast redigerad av pestloppan 2026-01-29 kl. 19:32.
Citera
2026-01-29, 19:23
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Sverigedemokraten Katja Nyberg lämnar partiet efter den senaste tidens turer med misstankar om rattfylla, enligt Epoch Times. Hon kommer dock att sitta kvar i riksdagen.

– Efter samtal med min partiledning har jag beslutat mig för att lämna Sverigedemokraterna. Jag står dock fast vid mitt uppdrag och kommer att fullfölja det förtroende som väljarna har gett mig genom att fortsätta som riksdagsledamot, säger hon till tidningen.
Det förtroendet som väljarna gav henne är nog helt bortblåst nu!
Hur många personkryss fick denna pundare i valet?
Synd att partierna inte kan kasta ut såna här typer från sina riksdagsplatser. En ändring på reglerna borde göras.
Citera
2026-01-29, 19:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Fast i slutänden krävs det väl också en riksdagsmajoritet för att formellt avsätta ledamoten? Eller är det talmannens beslut?

Varken riksdagen eller talmannen kan avsätta en riksdagsledamot. Inte heller partiet.

Det är enbart vid grova brott som en riksdagsledamot kan avsättas. Vid domen för själva brottet kan domstolen besluta att ledamoten ska fråntas sin riksdagsplats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in