2026-01-29, 18:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Jag är inte i en utsatt situation av min kyrka så det stämmer inte riktigt heller.
Att kyrkan i omgångar har mjölkats av oseriösa aktörer (präster osv) är ju ett tecken på att kyrkan behövs däremot skulle jag ha svårt om jag var katolik att följa påven idag då jag anser att han är belsebubb som tillåter islam i kyrkan och homosexuella.
Vissa har för dem trivsamma församlingar där har något utbyte av varandra, men religion är religiösa dogmer som syftar till världslig makt. Jag är bara intresserad av Jesus och hans budskap. Och det är inte alls någon religion.

Det finns ateister som hatar tanken på Gud, det finns ateister som inte tror på högre makt och det finns ateister som med all rätt misstror religion.
Citera
2026-01-29, 18:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Men nu är inte DNA en datorkod. DNA kopieras med variation. Det är en falsk analogi helt enkelt.
Jag vet inte mycket om programmering, men nog fan programmeras existerande system till helt nya system genom små förändringar snarare än att man börjar om från noll varje gång?
Det är hur som helst irrelevant för DNA är inte en kod som någon sitter och programmerar.
DNA är väldigt likt datorkod, något som experterna inom biologi och kemi håller med om.

När du programmerar nya system måste du ha ett tydligt mål som du försöker åstakomma, att testa dig fram och ändra bokstäver och symboler här och där tills du får fram något som fungerar kan inte göras.

Allt måste planeras och vara genomtänkt, det är som att skriva en bok, du kan inte skriva en halv bok och förvänta dig att den kommer sälja bra, fast med programmering är detaljerna ännu viktigare.

En enda bokstav som är fel får hela programmet att krascha. Att lägga till en ny funktion kräver kanske tusentals bokstäver som alla fungerar med varann för att ge en struktur som inte kraschar.

Du kan inte börja med en bokstav, och sen om det fungerar lägger du till en till, det går inte. Du lägger till hela funktionen på en gång, eller ingenting.

Inom DNA analogin skulle funktionen kunna vara en vinge, hår, naglar eller något. Att ändra storleken, färgen på dessa m.m. kan enkelt ändras med en enda bokstav, så där kan små förändringar göras, men själva funktionen som bestämmer formen och hur delen fungerar består av tusentals, kanske tiotusentals eller hundratusentals bokstäver där allt måste vara perfekt för att det ska fungera och inte cancer eller missbildning uppstår istället.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-29 kl. 19:46.
Citera
2026-01-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vissa har för dem trivsamma församlingar där har något utbyte av varandra, men religion är religiösa dogmer som syftar till världslig makt. Jag är bara intresserad av Jesus och hans budskap. Och det är inte alls någon religion.

Det finns ateister som hatar tanken på Gud, det finns ateister som inte tror på högre makt och det finns ateister som med all rätt misstror religion.

Absolut är det gemenskap inblandat människor är ju flockdjur i grunden.

Ateister tror inte på något det är det som innebär att vara ateist så det är någon psykisk sjukdom att man som "ateist" hatar gud eller säger att gud inte finns.
Citera
2026-01-29, 18:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Absolut är det gemenskap inblandat människor är ju flockdjur i grunden.

Ateister tror inte på något det är det som innebär att vara ateist så det är någon psykisk sjukdom att man som "ateist" hatar gud eller säger att gud inte finns.
Vi som bryr oss om vad Jesus sa vet att det snart blir den värsta katastrof som mänskligheten någonsin har upplevt och Gud vill att hans budskap ska spridas ut bland alla folk innan.
Citera
2026-01-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi som bryr oss om vad Jesus sa vet att det snart blir den värsta katastrof som mänskligheten någonsin har upplevt och Gud vill att hans budskap ska spridas ut bland alla folk innan.

Du vet vad jag alltid säger. Sodom och Gomorra
Citera
2026-01-29, 19:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du vet vad jag alltid säger. Sodom och Gomorra
Nej!

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22

Alla kommer att drabbas, troende, rättfärdiga, barn,... Alla!
Citera
2026-01-29, 19:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Nu är det en debatt mellan ateister och kristna, och kristna kan inte tro på evolution om de verkligen vill kalla sig kristna då bibeln lär ut helt andra saker. Eller så får de hitta på sin egen religion lik ateisterna. De får gärna kalla dig kristateisterna eller något sånt.
Detta håller jag inte med om. Inte för att jag har något emot kristna som tror att man måste avfärda evolution för att vara kristen, men enligt mig säger evolution och kristendom inte emot varandra på något sätt.

Jag tror på en slags hybrid mellan evolution och skapelse, där gud under miljoner år eller hur länge det nu var guidade evolutionen och hade en hand med i spelet under varje steg.

Old earth intelligent design, tror jag det heter tekniskt sett. New earth creationism tror jag det heter när man tror att gud skapade allt på en gång och jorden är 6000 år gammal, men jag har aldrig fått ihop hur det skulle fungera.
Tror inte ens jag behöver förklara varför jag tycker det låter galet. Har vi inte olivträd som är äldre än 6000 år gamla som fortfarande ger oliver liksom?
Citera
2026-01-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
DNA är väldigt likt dartorkod, något som experterna inom biologi och kemi håller med om.

När du programmerar nya system måste du ha ett tydligt mål som du försöker åstakomma, att testa dig fram och ändra bokstäver och symboler här och där tills du får fram något som fungerar kan inte göras.

Allt måste planeras och vara genomtänkt, det är som att skriva en bok, du kan inte skriva en halv bok och förvänta dig att den kommer sälja bra, fast med programmering är detaljerna ännu viktigare.

En enda bokstav som är fel får hela programmet att krascha. Att lägga till en ny funktion kräver kanske tusentals bokstäver som alla fungerar med varann för att ge en struktur som inte kraschar.

Du kan inte börja med en bokstav, och sen om det fungerar lägger du till en till, det går inte. Du lägger till hela funktionen på en gång, eller ingenting.

Inom DNA analogin skulle funktionen kunna vara en vinge, hår, naglar eller något. Att ändra storleken, färgen på dessa m.m. kan enkelt ändras med en enda bokstav, så där kan små förändringar göras, men själva funktionen som bestämmer formen och hur delen fungerar består av tusentals, kanske tiotusentals eller hundratusentals bokstäver där allt måste vara perfekt för att det ska fungera och inte cancer eller missbildning uppstår istället.

Citat:
DNA är väldigt likt dartorkod, något som experterna inom biologi och kemi håller med om.
Vad tror du experterna på området skulle säga om slutsatserna du drar av detta? Tror du att det är detta de menar när de liknar DNA med en kod?
Citera
2026-01-29, 19:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Vad tror du experterna på området skulle säga om slutsatserna du drar av detta? Tror du att det är detta de menar när de liknar DNA med en kod?
Jag tror att de kristna skulle säga att det betyder att gud hade en hand med i spelet, medans ateisterna säger att om vi bara forskar mer så kommer vi hitta lösningen.

Det här är exakt vad de menar och som jag förstått det ett aktuellt problem inom området.
Citera
2026-01-29, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Förekomsten av evolution utesluter inte att det finns en Gud som kan intervenera och pusha evolutionen i en eller annan riktning om den vill det.

Där får jag ge dig rätt. Dock visar evolutionen att det inte behövs någon intelligens som guidar den. Det finns heller inga som helst belägg för det.
Citera
2026-01-29, 19:35
Medlem
Citat:
Detta håller jag inte med om. Inte för att jag har något emot kristna som tror att man måste avfärda evolution för att vara kristen, men enligt mig säger evolution och kristendom inte emot varandra på något sätt.

Jag tror på en slags hybrid mellan evolution och skapelse, där gud under miljoner år eller hur länge det nu var guidade evolutionen och hade en hand med i spelet under varje steg.

Old earth intelligent design, tror jag det heter tekniskt sett. New earth creationism tror jag det heter när man tror att gud skapade allt på en gång och jorden är 6000 år gammal, men jag har aldrig fått ihop hur det skulle fungera.
Tror inte ens jag behöver förklara varför jag tycker det låter galet. Har vi inte olivträd som är äldre än 6000 år gamla som fortfarande ger oliver liksom?

Skapelsedagarna i bibeln är inte samma som dagar på jorden, utan är det Gud kallade för dagar. Inte förrän den sjätte dagen så började solen och månen utmärka dagar och nätter på jorden, 24 timmars dagar började alltså inte förrän den sjätte skapelsedagen.

Så jordens ålder kan vara så som man menar 4,5 miljarder år.
Citera
2026-01-29, 19:36
Medlem
Citat:
Jag tror att de kristna skulle säga att det betyder att gud hade en hand med i spelet, medans ateisterna säger att om vi bara forskar mer så kommer vi hitta lösningen.

Det här är exakt vad de menar och som jag förstått det ett aktuellt problem inom området.

Det var inte vad jag frågade. Vad tror du biologerna, dvs de som har expertis på området, skulle säga om dina påståenden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in