2026-01-29, 17:49
Medlem
Kalliss avatar
Utifrån gällande regelverk och etablerad praxis finns det starka skäl att anta att Katja Nyberg kan komma att sitta kvar som riksdagsledamot mandatperioden ut, trots att hon har lämnat Sverigedemokraterna och oavsett hur den rättsliga processen utvecklas – så länge inget formellt hinder uppstår för själva riksdagsuppdraget. Riksdagsmandatet är personligt och tillhör inte partiet, vilket innebär att hon fullt ut har rätt att kvarstå som politisk vilde.

Att hon väljer att sitta kvar innebär samtidigt att hon formellt fortsätter sitt uppdrag, vilket ger rätt till riksdagsarvode så länge regelverket inte aktivt tillämpas mot omfattande frånvaro. Det är dock viktigt att konstatera att detta inte automatiskt innebär rätt till framtida omställningsstöd.

Inte heller påverkas denna bedömning av vad som sker i relation till ledamotens tidigare arbetsgivare.

Även om riksdagsledamoten Katja Nyberg väljer att säga upp sig från den anställning hon varit tjänstledig från för att kunna fullgöra sitt riksdagsuppdrag, skapar detta ingen rätt till omställningsstöd.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/utredning-fran-riksdagsforvaltningen/omstallningsstod-for-riksdagsledamoter_h0a5urf1/html

Det är vidare fullt möjligt att Polismyndigheten låter henne behålla sin anställning efter mandatperioden.

Tjänstledighet för politiskt uppdrag är skyddad av arbetsrättsliga regler, och myndigheten har i praktiken små möjligheter att agera annorlunda än att följa gällande regelverk, oavsett den politiska eller mediala kontexten.
Senast redigerad av Kallis 2026-01-29 kl. 18:07.
Citera
2026-01-29, 17:49
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Har det faktiskt någonstans framkommit att hennes blodprov påvisade just kokain?
Jag kan bara hitta att provet visade positivt för narkotika.
Det kanske är därför hon fortfarande nekar, att hon har någon plan på att skylla på någon medicin på recept?
Men vad som är mer alarmerande än att en politiker beter sig på detta sätt, är att hon tidigare varit högt uppsatt inom polisen. Man kan faktiskt med fog börja fråga sig vad det är för människor som gömmer sig på den myndigheten...

Hon kommer nog dra valsen om att någon har planterat påsen med kokain i hennes handväska.

Angående blodprovet så drar hon den klassiska lögnen att någon måste ha spetsat hennes drink eller kaffekopp bakom hennes rygg.
Citera
2026-01-29, 17:50
Medlem
Varför blåste hon inte bara? Då skulle de väl inte tagit blodprov? 0.12 promille är ju tillåtet.
Citera
2026-01-29, 17:51
Bannlyst
Hon blev värvad till SD för hon är polis, som politiker är hon värdelös.
SD har fortsatt svårt att värva vettiga människor p.g.a samhällsklimatet i Sverige.
Citera
2026-01-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, precis. Hon lämnar SD, viket jag förstår är ömsesidigt, men hon lämnar inte riksdagen.

Jag kan tänka mig att de kom överrens. Avgå fr partiet, stanna i riksdagen och rösta som vi säger. SD kan inte tvinga iväg henne och det vet numera partiet. Mindre bråk så och katja kan få pengar och fortsätta knarka. Nu får vi väl betala mer taxi för henne.
Citera
2026-01-29, 17:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Efter längre missbruk....
Det skulle inte förvåna mig om hon förväntat sig rena prover, även från påsen...
Katja trodde väl att "silicagelet" skulle stanna i näsan och att blodet skulle vara rent?
Citera
2026-01-29, 17:55
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag kan tänka mig att de kom överrens. Avgå fr partiet, stanna i riksdagen och rösta som vi säger. SD kan inte tvinga iväg henne och det vet numera partiet. Mindre bråk så och katja kan få pengar och fortsätta knarka. Nu får vi väl betala mer taxi för henne.

Nej.

Beslutet har inte tagits emot väl av Sverigedemokraterna. I ett pressmeddelande säger partiets gruppledare Linda Lindberg att att de bett Katja Nyberg att lämna riksdagen helt.

”I vårt samtal har vi uppmanat henne att lämna sin riksdagsplats, vilket hon tyvärr inte har hörsammat. Istället har hon valt att lämna partiet.

Att hon agerar på detta sätt är beklagligt och det visar också att hon varken respekterar partiet eller våra väljare”, skriver Linda Lindberg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ExwBLa/efter-drogsvaret-om-nyberg-ar-fullt-kaos-i-sd?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera
2026-01-29, 17:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Trevligt för henne. Jag vågar misstänka att förnekandet tjänar ett syfte, och det syftet är att sitta kvar vid köttgrytorna i riksdagen som politisk vilde fram till valet.

Jag tror Katja nekar för att kunna stämma Aftonbladet på 10 miljoner.

Det blir svårt för Aftonbladet att krångla sig ur den stämningen.
Citera
2026-01-29, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis

Vidare är det sannolikt att hon inte förlorar sin ordinarie anställning hos Polismyndigheten. Tjänstledighet för politiskt uppdrag är etablerad praxis och skyddas av arbetsrättsliga regler.

Nja... Hon kommer visserligen inte förlora sitt arbete hos polisen varken till följd av hennes politiska uppdrag, tjänstledighet, beslut att stanna som vilde eller den mediala uppmärksamheten. Hon kommer däremot sannolikt förlora sin anställning hos polisen om hon blir dömd för brott (vilket i nuläget förefaller mycket sannolikt).
Citera
2026-01-29, 17:57
Medlem
De har från början varit motvilliga att ta in kvinnor i partiet och när de sen var tvungna valde de riktigt dåligt
I stället för riktiga trygga bra kvinnor tjejer har de tagit in blondiner som är narcisster

Skyll er själv SD
Citera
2026-01-29, 17:58
Medlem
BombaySaphires avatar
Borde man inte drogtesta alla riksdagsledamöter med jämna mellanrum?
Citera
2026-01-29, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Det kan hon anmäla Oisin Cantwell för.

Det SKA hon anmäla honom för.

Det vore groteskt cyniskt. Hon hade alkohol i blodet, hon hade narkotika i blodet. Hon misstänks för grovt rattfylleri, inte "bara" rattfylleri. Hon körde alltså bil i detta tillstånd! Och hon hade en påse kokain på sig. Jag tycker Oisins krönika var i försiktigaste laget, även om han inte prickade in promillehalten .
Senast redigerad av Hongka995 2026-01-29 kl. 18:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in