2026-01-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Några av de problem jag åsyftar:

- Sannolikheten för att celler skulle kunna bildas i de förhållanden som man beskriver under abiogenes är så astronomiskt små att de passerar gränsen för obefintliga. De är att jämföra med att man skulle skicka upp 50 bollar i luften och numrera dem från 1-50. Att sedan hoppas på att alla bollar skall landa med exakt samma avstånd till varann och även i rätt nummerordning med 1 längst fram och 50 längst bak. Ungefär så, fast mycket mycket mindre sannolikhet än detta exempel.

-Det faktum att människan inte själv klarar att tillverka ens den enklaste av celler. Ännu mindre att tillverka en levande varelse eller människa. Vetenskapen erkänner själva att detta med celler är ett stort mysterium. Det är lika svårt att förklara hur dessa blev till som att ta sig igenom en avancerad labyrint med förbundna ögon. Ändå hävdar man förmätet att man vet hur allt liv uppstod och utvecklades.

Tack för att du än en gång klargör med all tydlighet att din syn på evolutionen bygger på ren och skär okunskap.
Det är ju fullkomligt irrelevant om så den första självreplikerande cellen skapades genom att en intergalaktisk tomtenisse bajsade ut den. Det har inget med evolutionen att göra.

Citat:
-Slumpmässiga mutationer. Detta är ju i själva verket "olyckshändelser". Sedan när har något kunnat bli till av sig självt genom olyckor? Dessutom är de allra flesta mutationer neutrala och t.o.m skadliga. Det är bara ytterst sällan en mutation är gynnsam för det "naturliga urvalet". Och de är heller inga garantier för att någon revolutionerande förändring av organ skulle inträffa. Bara att dessa förändringar har större chans att överleva. Att bara en enda art skulle kunna utvecklas utifrån dessa kriterier vore minst sagt sensationell. Och nu har vi miljontals arter på jorden. Sannolikhet kring detta?
Då återstår bara att du bevisar dina påståenden. Att du inte förstår hur det fungerar bevisar ingenting.
Förklara varför evolutionen inte kan fungera om låt säga 1 på 100 000 mutationer kan klassas som gynnsamma. Jag ser inte hur detta skulle vara ett problem när vi talar om enorma populationer där det sker hundratals miljarder mutationer per generation och detta över enorma tidspann. Vad är problemet?

Citat:
-Fossilen. Med tanke på hur mycket fossil man grävt fram senaste 100 åren, så borde det finnas mängder som visar på hur olika varelser knallar omkring med halvfärdiga organ som är "under utveckling". T.ex tår, fötter, armar, ben osv. Dock gör inte fossilen detta utan de allra flesta fossil visar tecken på färdiga organ.
Det är inte så evolutionen fungerar. Det finns inget slutmål och ”färdiga” organ. Du vet inte vad du pratar om.

Citat:
-Den kambriska explosionen. Plötsligt dyker färdigutvecklade djur upp. Denna tidsperiod är så kort att den skulle utgöra bara en väldigt liten del av hela den "fotbollsplan" av tid, som man beräknar att utvecklingen av liv tagit. Under denna korta period sägs de flesta av dagens djurstammar ha uppstått.
Det är tiotals miljoner år vi pratar om.

Citat:
-Intelligent design kommer aldrig från icke intelligens. Av allt som människan tillverkat finns det alltid minst en intelligent tillverkare som ligger bakom. Det är allmänt vedertaget. Skulle man påstå något annat skulle man inte betraktas som frisk. Men när det gäller t.ex människokroppen, som är överlägsen allt som människan själva tillverkat i komplexitet, så tror man att detta kunnat skapa sig själv. För att lösa detta problem gömmer man sig bakom tid, genetik, mutationer, naturligt urval mm. Alltså rena spekulationer och önsketänkanden.
Falsk analogi. Du jämför mänskliga konstruktioner med självreplikerande biologiska organismer.

Att komplexitet bevisar design stämmer inte heller. Tvärtom så är simplicitet det man brukar eftersträva när man designar något.
Det finns många exempel på naturligt förekommande saker som inte är designade men oerhört komplexa. Snöflingor exempelvis.

Om vi och de andra djuren är designade så är den designern en fullkomlig jävla jubelidiot. Vilken designer skulle placera matstrupen och luftstrupen så som de sitter på oss?
Citera
2026-01-29, 16:12
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Först och främst finns det massvis med bevis. Bevis som oberoende av varandra visar att evolutionen stämmer. Mitt favoritpar är DNA, det finns två olika, oberoende DNA-bevis på att evolutionen är korrekt. Dels den "vanliga" där man ser hur nära släkt olika djur är, att vår närmaste släkting är dvärgchimpansen (har jag för mig det var) till exempel. Och dels där retrovirus har infogat DNA-strängar i arvsmassan hos olika djur. Dessa helt oberoende DNA-strängar stämmer exakt överens med hur nära släkt olika djur är, där man kan se var i evolutionsträdet strängen infördes och den DNA-strängen hänger då med i den efterföljande evolutionen, men finns inte med någon annanstans. Den kombinationen av bevis är helt omöjligt att bortse från utan grovt mentala kullerbyttor.

Och sen sist men inte minst, det som väldigt många religiösa extremister har svårt att förstå, evolutionen har alltså inget med religion att göra, (mer än att det motbevisar extremisternas version). Extremt många religiösa har också insett att evolutionen är sann, den katolska kyrkan erkände för rätt länge sen att evolutionen är sann till exempel. Det är bara dom som verkligen gräver ner huvudet i sanden som fortfarande förnekar evolutionen.

Öhmmm... Du menar väl precis tvärtom. Med magi så omöjliggjorde han vetenskapliga bevis. Uselt PR-arbete av honom.

Så du menar alltså att du inte förstår ett dugg av hur vetenskap funkar? Nått av det absolut största man som vetenskapsman kan göra är att motbevisa en vetenskaplig teori. Den/dom som lyckades motbevisa evolutionen skulle anses tillhöra dom största vetenskapsmännen genom tiderna. Dom skulle bli rockstjärnor.

Återigen vart är beviset att en djurart kan förvandlas till en annan djurart. Små förändringar inom samma art är ju knappast ett bevis på att en fisk kan förvandlas till en människa inom ett förlopp av hur många miljoner år som helst för att få denna fantasi låter rymligt.
Citera
2026-01-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jesus påstod att han var gud själv. Hur mycket tid har du lagt på det här? Jag skulle inte rekommendera att börja den diskussionen med mig.

Som jag skrev finns det mängder med bevis, det är inte för att jag gillar jesus som jag säger att det är sanningen.

Nä det finns däremot massvis med bevis på att Jesus gör en distinktion mellan Gud fader och sig själv.

Jag skulle rekommendera dig att läsa på antikens historia och judendomens historia. Jesus var en bland hundratals messias-aspiranter under denna tiden.
Citera
2026-01-29, 16:14
Medlem
Citat:
Det är du som väljer att kalla allt vi som vi inte förstår för magi.

Nej sånt trams är ditt bord. Sen att du kanske kallar dina slutsatser för något annat förändrar inte att det är just magi som du smusslar in i allt som är oförklarat.
Citera
2026-01-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Tack för att du än en gång klargör med all tydlighet att din syn på evolutionen bygger på ren och skär okunskap.
Det är ju fullkomligt irrelevant om så den första självreplikerande cellen skapades genom att en intergalaktisk tomtenisse bajsade ut den. Det har inget med evolutionen att göra.

Då återstår bara att du bevisar dina påståenden. Att du inte förstår hur det fungerar bevisar ingenting.
Förklara varför evolutionen inte kan fungera om låt säga 1 på 100 000 mutationer kan klassas som gynnsamma. Jag ser inte hur detta skulle vara ett problem när vi talar om enorma populationer där det sker hundratals miljarder mutationer per generation och detta över enorma tidspann. Vad är problemet?

Det är inte så evolutionen fungerar. Det finns inget slutmål och ”färdiga” organ. Du vet inte vad du pratar om.

Det är tiotals miljoner år vi pratar om.

Falsk analogi. Du jämför mänskliga konstruktioner med självreplikerande biologiska organismer.

Att komplexitet bevisar design stämmer inte heller. Tvärtom så är simplicitet det man brukar eftersträva när man designar något.
Det finns många exempel på naturligt förekommande saker som inte är designade men oerhört komplexa. Snöflingor exempelvis.

Om vi och de andra djuren är designade så är den designern en fullkomlig jävla jubelidiot. Vilken designer skulle placera matstrupen och luftstrupen så som de sitter på oss?

Ja, som sagt. Detta var alltså de "bevis" du hade att komma med.
Citera
2026-01-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Det är kanske dags att du lämnar bubblan som du lever i och inser att evolution är bara en teori, och inte bevisat vetenskap. Utöver så finns det gott med vetenskapsmän som ifrågasätter evolutionsteorin.

Ni ateister beter er likadant som kyrkan betedde sig mot Galileo, alla som inte tror på er fantasi anses vara dårar eller extremister och ska hånas.

https://scienceandculture.com/2019/02/skepticism-about-darwinian-evolution-grows-as-1000-scientists-share-their-doubts/

”Bara en teori” ja. Så som gravitationsteorin, atomteorin och relativitetsteorin.
Citera
2026-01-29, 16:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nä det finns däremot massvis med bevis på att Jesus gör en distinktion mellan Gud fader och sig själv.

Jag skulle rekommendera dig att läsa på antikens historia och judendomens historia. Jesus var en bland hundratals messias-aspiranter under denna tiden.
Johannes 10:30
Jag och Fadern är ett.

Självklart fanns det fler messias-aspiranter, de hade ju läst och hört i århundraden att messias var påväg och skulle komma runt den tiden. Folk ville bli kända och tog möjligheten.

Därför behövdes ett sätt att verifiera den riktiga messias när han kom, det gjordes med profesior och mirakel.

Den mest lyckade av de falska messiorna uppfyllde 9 profesior. Jesus uppfyllde över 300. Jesus gjorde även massor med mirakel och återuppstod!
Om han inte återuppstått hade hans rörelse dött precis så som hände med de falska messiornas.

Jesus är verifierad, det är hela poängen.
Citera
2026-01-29, 16:24
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Ja men det finns djur som är både land och vattenlevande tex. krokodiler så det är inte uteslutet att vissa fiskar skulle utvekla möjligheter att vistas på land under miljoner år det finns väl vetenskapliga bevis för att livet började i havet finns väl även fossiler på dessa halvfiskar om jag inte minns fel.Kattdjur har ju utveklas till att jag olika bytesdjur,det fanns Neanderthalare som är nästan som apor i utseendet det om något talar väl för att människorna var apor innan!
Återigen, vart är beviset att en djurart kan utvecklas till en annan djurart med tiden, det är inget fenomen du kan observera i naturen eller som människan har observerat under hela sin tillvaro. Tror du att krokodilerna kommer stå upprätt och prata som en människa om 500 miljoner år? Ni hånar folk som törs tro på Gud, men samtidigt har ni fått för er att en fisk kan förvandlas till en apa under rätt förhållanden, det ni tror på är ju inte ett dug bättre än vad barn tror på som till exempel jultomten.
Citera
2026-01-29, 16:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej sånt trams är ditt bord. Sen att du kanske kallar dina slutsatser för något annat förändrar inte att det är just magi som du smusslar in i allt som är oförklarat.
Jag menar att jag föreslår saker vi inte förstår, att kalla det för magi håller jag inte med om.

Med samma logik kan man anta att om du levt förr i tiden och någon forskare spekulerade kring saker så som radiovågor eller bakterier hade du sagt "du tror väl inte på magi?" och känt dig stolt över hur icke-vidskeplig du var.
Citera
2026-01-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Återigen, vart är beviset att en djurart kan utvecklas till en annan djurart med tiden, det är inget fenomen du kan observera i naturen eller som människan har observerat under hela sin tillvaro. Tror du att krokodilerna kommer stå upprätt och prata som en människa om 500 miljoner år? Ni hånar folk som törs tro på Gud, men samtidigt har ni fått för er att en fisk kan förvandlas till en apa under rätt förhållanden, det ni tror på är ju inte ett dug bättre än vad barn tror på som till exempel jultomten.

Så du accepterar att små förändringar sker, men du kan inte föreställa dig att en enorm mängd små förändringar som sker över ett enormt tidspann, ackumulerat blir stora förändringar?

Om du vill påstå att det finns någon magisk spärr som gör att förändringarna slutar att ske när de är så stora att en ny art är på väg att bildas, så har du hela bevisbördan.
Det strider nämligen t.o.m mot grundläggande logik.
Citera
2026-01-29, 16:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så du accepterar att små förändringar sker, men du kan inte föreställa dig att en enorm mängd små förändringar som sker över ett enormt tidspann, ackumulerat blir stora förändringar?

Om du vill påstå att det finns någon magisk spärr som gör att förändringarna slutar att ske när de är så stora att en ny art är på väg att bildas, så har du hela bevisbördan.
Det strider nämligen t.o.m mot grundläggande logik.
Kan du någonting om programmering?
Tänk dig att DNA är som datorkod. Du kan göra små förändringar här och där, få koden att köra snabbare, skippa en funktion, ändra en variabel eller vad det nu är.

Men att ändra grundlogiken och lägga till en helt ny avancerad funktion, det går inte att göra gradvis med små förändringar.

Programmet kommer alltid fylla samma syfte så länge du begränsar dig gradvis till små förändringar.

Låter det begripligt?
Citera
2026-01-29, 16:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jesus påstod att han var gud själv. Hur mycket tid har du lagt på det här? Jag skulle inte rekommendera att börja den diskussionen med mig.

Som jag skrev finns det mängder med bevis, det är inte för att jag gillar jesus som jag säger att det är sanningen.
Jesus var en profet genom vilken Fadern talade.

Jesus svarade honom: »Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: 'Låt oss se Fadern'? Tror du icke att jag är i Fadern, och att Fadern är i mig? De ord jag talar till eder talar jag icke av mig själv. Och gärningarna, dem gör Fadern, som bor i mig; de äro hans verk. — Johannes 14:9-10

En profet lik mig skall Herren, din Gud, låta uppstå ur dina egna led, bland dina bröder. Honom skall ni lyssna till. Det var detta du bad Herren, din Gud, om vid Horeb, den dag ni var samlade där: ’Låt mig slippa höra Herren min Guds röst och se denna stora eld mer, annars dör jag.’ Då sade Herren till mig: ’De har rätt i vad de säger. Åt dem skall jag låta en profet lik dig träda fram ur deras egna led, bland deras bröder. Jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem helt enligt mina bud. Om någon inte lyssnar till de ord han talar i mitt namn, skall jag själv utkräva ansvar av den människan.’" — 5 Mos 18:15-19

Trodden I Moses, så skullen I ju tro mig, ty om mig har han skrivit. — Johannes 5:46
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in