2026-01-29, 17:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det framstår som märkligt (för mig), att gränsen för narkotika i blodet är 0 - till skillnad från alkohol. Men så ser lagstiftningen ut.

Du verkar vara välinformerad, när det gäller vilken alkoholkoncentration i blodet som är att betrakta som obetydlig resp. råfull.

Hur ser det ut för narkotika? Vilken koncentration är obetydlig - hög - mycket hög?

Alla. Detta beror på att narkotikabruk alltid är är kriminaliserat. Skillnaden är att alkoholberusning (bruk av alkohol) inte är straffbart i sig, acceptabelt upp till 0,19 i trafiken och bara ett socialt/individproblem i andra sammanhang.

Det finns kanske bättre trådar att diskutera narkotikakriminalitet och drogrusinverkan ?
Citera
2026-01-29, 17:05
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Det här citatet är ännu värre:
"Jag står dock fast vid mitt uppdrag och kommer att fullfölja det förtroende som väljarna har gett mig genom att fortsätta som riksdagsledamot."

Hon tänker inte att att köra drogpåverkad ändrat det?

Politiska vildar måste få ett slut. Vilken dåre.

Hon verkar faktiskt vara extremt korkad. Hon ser ju även helt nollställd ut på alla foton. En riktig idiot.

Hur lyckas SD skaka fram så här många idioter om och om igen? Ofattbart.
Citera
2026-01-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Hon fick sparken omedelbart, hon hånas öppet av SDs ledning med "knark i blodet", vad mer kan du begära.

Finns en sannolik koppling mellan alla usla SD-damer och att SD har tvingats kvotera in kvinnor så partiet inte bara leds av män.

Kommenterade token Bengt-Erik. Inte SDs agerande som ju är bra och oundvikligt.
Citera
2026-01-29, 17:06
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Alla. Detta beror på att narkotikabruk alltid är är kriminaliserat. Skillnaden är att alkoholberusning (bruk av alkohol) inte är straffbart i sig, acceptabelt upp till 0,19 i trafiken och bara ett socialt/individproblem i andra sammanhang.

Det finns kanske bättre trådar att diskutera narkotikakriminalitet och drogrusinverkan ?
Om vi haft samma historiska milda syn på knark som på vin så hade naturligtvis Nyberg klarat sig.

En politiker som tar ETT bloss cannabis och fastnar på bild är körd i Sverige. Men de kan sitta med en hel vinflaska framför sig utan problem.
Citera
2026-01-29, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Hon ser fram emot korridoren reserverad för de f d två vänsterpartisterna och övriga vildarna.

Hon har suttit i riksdagen sedan 2018 och är född 1971 så. ... 🤑🎉

https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamoternas-arvoden-och-villkor/pensioner-och-avgangsformaner-efter-uppdraget-som-ledamot/

" För ledamöter som slutar i riksdagen efter sammanlagt sex år eller mer, varav tre år sammanhängande, beror garantitidens längd på ledamotens ålder när hen slutar:

Två år om personen inte har fyllt 40 år.

Fem år om personen har fyllt 40 men ännu inte 50 år.

Till och med månaden innan personen fyller 66 år, om hen har fyllt 50 år. "

Mja, hon går nog på det nya avtalet. Du hänvisar till det gamla avtalet som gäller för är invalda före 2014. Den gruppen börjar nog vara liten nu och "självdör" givetvis ganska snart.

Citat:
Ekonomiskt omställningsstöd gäller för de ledamöter som valdes in i riksdagen vid valet 2014 eller senare. Det nya systemet ska göra det lättare för den som lämnat uppdraget som riksdagsledamot att bli yrkesverksam.

För att kunna få stödet ska ledamoten ha haft sitt riksdagsuppdrag under en sammanhängande tid på minst ett år. Hur lång tid ledamoten kan få stödet beror på hur länge hen har haft sitt uppdrag, men det kan betalas ut under högst två år.

https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamoternas-arvoden-och-villkor/pensioner-och-avgangsformaner-efter-uppdraget-som-ledamot/
Citera
2026-01-29, 17:09
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimmbo2
Nämen titta här. En puckad SDare som har fel, shit va ovanligt.

Saxat från en artikel.

"Sverigedemokraterna (SD) har överlägset flest politiska vildar (ledamöter som lämnat sitt parti men sitter kvar) i Sveriges kommuner och regioner. En granskning från 2024 visade att SD hade 82 av totalt 162 vildar i kommunerna, samt samtliga elva vildar i regionerna. Överrepresentationen är särskilt tydlig i lokala och regionala församlingar"
SD har som nyaste parti i riksdagen naturligtvis störst variation bland sina folkvalda. Det tror jag ingen förnekar,. Det som gäller är vad SD gör när de hittar någon som inte accepteras av allmänheten, och där är de stenhårda och kan inte vara något annat.
Citera
2026-01-29, 17:10
Medlem
Fullständig idiot! Ytterligare en anledning till att man inte kan lita på snuthoror!
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Reglerna borde göras om. Döms man för brott av lite allvarligare grad borde man bli av med förtroendeuppdraget och arvodet omedelbart. Ingen fallskärm eller liknande och nästa man på listan för partiet tar över platsen.

Instämmer helt. Det borde vara självklart.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
OH nej, hon väljer att bli vilde alltså. Förstår hon inte att hon förstör för sitt parti - och under ett VALÅR också! Det ser ju hemskt illa ut.

Vidare: det borde inte vara tillåtet att bli vilde. Detta är något som måste ändras i lagen. Platsen borde automatiskt gå till den person som stod närmast under på partiets riksdagslista, för det val då den avsatte/avhoppade politikern kom in.

Finns det verkligen ingen gräns, där man får avskeda en riksdagsledamot? Inte ens om personen blir dömd för brott, eller?
Citera
2026-01-29, 17:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Reglerna borde göras om. Döms man för brott av lite allvarligare grad borde man bli av med förtroendeuppdraget och arvodet omedelbart. Ingen fallskärm eller liknande och nästa man på listan för partiet tar över platsen.

där har du en poäng.

Tyvärr går det åt andra hållet, och riksdagsarvodet har ökat med mer än 10 000:- dom senaste tre åren.
Citera
2026-01-29, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så merparten av riksdagens ledamöter sitter där främst för sin lön? Det är ju en intressant tanke.

Ja det är väl det som är problemet. Istället för att göra bästa möjliga för sverige, så gör man istället symbolpolitik för att få sitta kvar. Man säger helt enkelt det folk vill höra snarare än att göra saker som vore bättre för sverige.

Nä jag har sagt det innan och jag säger det igen: riksdagsledamöter bör ha medianlön av vad svenska folket tjänar då detta hade drivit bort folket som först och främst är ute efter lönen, och samtidigt fått riktiga politiker som prioriterar sveriges bästa. Nu röstar jag inte på vänsterpartiet, men de har min respekt när de avstår en del av sin lön. Varför skall de leva som kungar medan vi andra får vrida och vända på varenda slant?
Citera
2026-01-29, 17:12
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mja, hon går nog på det nya avtalet. Du hänvisar till det gamla avtalet som gäller för är invalda före 2014. Den gruppen börjar nog vara liten nu och "självdör" givetvis ganska snart.

Det låter bättre så mitt blodtryck inte går helt över styr.
Hon får byta yrke till drogrådgivare i TV4s soffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in