2026-01-29, 16:29
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Så hon tycker inte hon har förbrukat det förtroende? Politiker alltså...

Precis! Hon har förbrukat allt förtroende och borde omedelbart lämna sin riksdagsplats.

Det är äckligt hur egoistiska och oärliga många politiker är. Jag tappar fan lusten att rösta.

Hon är poliskommissarie dessutom. Illa!
Citera
2026-01-29, 16:30
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Klart idioten behåller sin riksdagsplats.
Hon hittar nog inget jobb som ens kommer i närheten lönemässigt om hon överhuvudtaget skulle vara anställningsbar.
Citera
2026-01-29, 16:30
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Att hon (i september) suttit i åtta år kanske också spelar in...?
Om man är valt efter 2014 får man max tre år, Ekonomiskt omställningsstöd (nyare system, efter 2014)! Inkomstgaranti (äldre system, före 2014) Kan ge ersättning under en mycket längre period. Finns exempel på 15 år.
Citera
2026-01-29, 16:31
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja, som jag förstår det får man omställningsstöd bara om man suttit en tid i riksdagen. Kanske är det 2 perioder dvs 8 år.
Kan man det om man är tjänstledig, säga upp sin tjänst, per automatik begära omställningsstöd?
Citera
2026-01-29, 16:31
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
"Den 28 december 2025 körde Katja Nyberg i en personbil när hon stoppades av polis i Värmdö kommun."

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V61da4/5-punkter-om-narkotikamisstankarna-mot-katja-nyberg

Så viltolyckan var väl skitsnack det med

Ah, då låg väl polisen bakom henne och såg att hon körde lite svajigt (med 0,12promille var det inte alkoholen) så rätt garanterat helt nypudrad i snoken. Kokain går fort över och redan efter en timme eller så lär det inte påverka körningen så mycket...

Polisen lär ha sagt något med: det såg lite svajjigt ut, hur är det med dig? Varpå Katja svarat att hon väjde för en råtta eller något, det bästa hon kunde hitta på.

Det förklarar hennes, polisens och åklagarens uttalande.
Citera
2026-01-29, 16:32
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Men däremot drograttfylla och det räknas precis likadant som om hon hade varit full med alkohol.

Det betyder bara att den här Katja kommer att få Tom cyklar körkort och hon kommer att få gå på en hel del samtal och dessutom gå och lämna urinprov den dagen hon vill ha ett nytt körkort.

Därför kan jag inte riktigt förstå varför så många människor hänger upp sig på exakt vilken promillehalt det rörde sig om så det räknas ändå hon har kokain i blodet hon är alltså med andra ord påverkad och kör rattfull eller drog full och hon kommer således att få ta om körkortet.

Är väl ingen som hänger upp sig på något!?

Rätt ska va rätt, helt enkelt.

Hon hade 0,12 promille alkohol i blodet.

Återigen, Oisin Cantwell skrev 8 januari följande:

"Hon tros ha haft minst en promille alkohol i blodet."

Det visade sig vara grovt felaktigt.

Varför skriver man ens en sån mening.? Var har han fått den felaktiga INFON från!?

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gk7Vbk/oisin-cantwell-katja-nyberg-maste-avga
Citera
2026-01-29, 16:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Eller guld för en gängledare med koppling till sozzeriet att vara av med en handlingskraftig snut?

Ni har ju redan förklarat att poliskåren är genomkorrupt så det är väl inte omöjligt.

det enda jag skrivit om poliskåren är att det är osannolikt att dom ska ha planterat kokain i katjas handväska och i hennes kropp, samt legat på pass för att iscensätta en trafikolycka och gud vet allt som vissa stolpskott här skriver.

och den enda partiledaren med koppling till gängledare är ju Jimmie, så det ska väl vara han som satt dit henne då.

men då hade det ju varit lättare att bara peta henne från början.

så nä, Katja får nog ta sitt straff och avgå. skämmas tycker jag gott att hon kan göra en liten stund också
Citera
2026-01-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det framstår som märkligt (för mig), att gränsen för narkotika i blodet är 0 - till skillnad från alkohol. Men så ser lagstiftningen ut.

Du verkar vara välinformerad, när det gäller vilken alkoholkoncentration i blodet som är att betrakta som obetydlig resp. råfull.

Hur ser det ut för narkotika? Vilken koncentration är obetydlig - hög - mycket hög?

Det rimliga borde vara att man åker på narkotikabrott, inte drograttfylla. Drograttfylla är ett luddigt begrepp eftersom man kan köra med både amfetamin och benzo i kroppen lagligt om man har recept, men inte nödvändigtvis säkrare för det.
Citera
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Vad är problemet med det menar du? Du tror polisen tog din öl och tabletter för att partyknarka själva. Hahaha!

Sådan typisk missbrukslogik. Sådana här inlägg får mig att fundera på om den där SD-häxan inte är oskyldig ändå.

Nu finns det ju färska domar på att just det sker... det tog för den delen inte MIN öl och MINA tabletter. Jag hade varken det ena eller det andra.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Kan man det om man är tjänstledig, säga upp sin tjänst, per automatik begära omställningsstöd?

Vet inte finliret, men tänker att har man ingen inkomst efter avslutad tjänstgöring som riksdagsledamot så kan man begära omställningsstöd. Har hon lön från polisen får hon kanske mellanskillnaden om hennes lön inte räcker till 80% av arvodet.

Gissar bara nu

Katja Nyberg är väl en given kandidat för nästa Johnny Bode-pris
Senast redigerad av Clay Allison 2026-01-29 kl. 16:36.
Citera
2026-01-29, 16:34
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Det korta svaret är nej: en riksdagsledamot som fortfarande är tjänstledig från sitt ordinarie jobb kan inte samtidigt säga upp sig från det gamla jobbet och dessutom begära omställningsstöd från riksdagen i egenskap av avgången ledamot, så länge ledamotsuppdraget fortsätter.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/utredning-fran-riksdagsforvaltningen/omstallningsstod-for-riksdagsledamoter_h0a5urf1/html/
Citera
2026-01-29, 16:34
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Precis! Hon har förbrukat allt förtroende och borde omedelbart lämna sin riksdagsplats.

Det är äckligt hur egoistiska och oärliga många politiker är. Jag tappar fan lusten att rösta.

Hon är poliskommissarie dessutom. Illa!

Kollade med AI:
Efter genomgång av tillgänglig information finns inga tydligt dokumenterade fall i modern svensk riksdagspolitik av en ledamot som blivit utesluten ur sitt parti och sedan faktiskt frivilligt lämnat sin plats i riksdagen just på grund av uteslutningen.

Bedrövligt om det är sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in