2026-01-29, 15:09
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schtrungelschwein
Hon var ju med i Rejvkommisionen. Poliser som snodde rejvares droger för att själva festa upp dem. Tidös narkotikapolitik är ett enda stort hyckleri.

Jag var med i ravesvängen när de härjade, därav mitt agg mot henne. Hon har ingen rätt i värden att klaga på hur hon blivit behandlad. Jag har blivit behandlad likadant (nåja... suddiga bilder i tidning, satta i timmar på dansgolv, hotade med hundar och allmänt förnedrade i alla fall) men till skillnad från henne knarkfri...

Det skedde mer än enstaka gånger att både sprit från barrar beslagtogs och piller och påsar från enskilda likadant... under föresvävande att vi tar det här, ok? Vi har inte tid med att sätta dit dig nu men om du klagar gör vi det. Vips var några flak öl borta tillsammans med knark för egenbruk. Det stog ingenting om det i protokollen från festen i efterhand, om man ens fick ett sådant. (Det togs upp saker som störande av allmän ordning, brott mot dansförbud(!) och annat men sådant rann alltid ut i sanden då ingen var "ansvarig".
Citera
2026-01-29, 15:10
Medlem
Påverkade förare som inneburit en avsevärd fara för trafiksäkerheten, kan rapporteras för grovt rattfylleri även om de inte nått upp till gränsvärdet så om hon var vinglig, sluddrig så spelar ingen roll om hon hade 0.12 , hon kan åka ditt för grovt rattdyllero psoglav...läs innan du pratar

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Vad fan snackar du om? Vet du hur man mäter promille? 0,19 är lagligt, likaså 0,20. Allt över är olagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Då tänkte jag fel. Tack för påpekandet. 1,9 är ändå minst en stor stark. Trodde man inte fick köra på det i Sverige.
Citera
2026-01-29, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Inte ringa utan narkotikabrott av normalgraden. Ringa går vid 0,6g. Lite oklart om det är rent kokain eller utbankat. Men det lär bli normalgraden ändå för 2g. Däremot ses det som personligt bruk, det gör att det inte blir fängelse för just innehavet, trots att det finns i straffskalan.

Vad gäller utbankning (vilket stort sett alltid är fallet i konsumentledet) så förstår jag att rättspraxis ändå är den totala vikten av pulvret, dvs det som kan marknadsföras, inte den bit som är rent kokain.
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Från Aftonhoran:

”Polisen omhändertog ditt körkort den 28 december 2025, på grund av misstanke om rattfylleri med alkohol och/eller narkotika i blodet, samma dag. Analysbeskedet visar att det fanns narkotika i blodet. Du hade också 0,12 promille alkohol i blodet”,

0,12 promille alkohol??????

Vad fan är det? Knappt en bakfylla.

Oisin Caantwell skrev ju initialt över 1.0 promille!?

Kokainet var däremot väntat.
Citera
Medlem
Polisen kan ha blivit tipsad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo. Hon är ju dock lite gammal för att vara en genomsnittlig brukare. Men finns ju överallt och speciellt i yrken med högre löner. Det är ju inget billigt missbruk.

De flesta kommer ju dock undan med det. Inte vanligt att man blir kroppsvisiterad av polis. Återstår att se varför denna gjordes om det var hög på drogen eller rentav dubbel med alkohol.

Edit. Ja det var ju en dubbel...
Citera
2026-01-29, 15:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Då tänkte jag fel. Tack för påpekandet. 1,9 är ändå minst en stor stark. Trodde man inte fick köra på det i Sverige.

Nu är du där igen! :-) 1,9 är "råfull", även om man är "van". 0,19 är mera lugnt.
Citera
2026-01-29, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Från Aftonhoran:

”Polisen omhändertog ditt körkort den 28 december 2025, på grund av misstanke om rattfylleri med alkohol och/eller narkotika i blodet, samma dag. Analysbeskedet visar att det fanns narkotika i blodet. Du hade också 0,12 promille alkohol i blodet”,

0,12 promille kan vara rattfylla om man är påverkad nog att man antas inte kunna framföra fordonet (eller spårvagnen) på ett säkert sätt.
Citera
2026-01-29, 15:14
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskristallen58

I en drömvärd har polisen listat ut ett eller annat från en beslagstelefon... men nej, hon körde ju i diket så hon har nog ringt på bärgare. Och polisen har hängt på av en eller annan anledning. Vet inte hur de gör normalt.

Polisen har aldrig kommit när jag ringt bärgare iofs... det har jag gjort tre gånger. En gång mitt på Odenplan i snöstorm, en gång för punka och trasigt däck och en gång för motorhaveri. Ingen polis någon av gångerna.
Senast redigerad av pyroclasm 2026-01-29 kl. 15:17.
Citera
2026-01-29, 15:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Från Aftonhoran:

Oisin skrev aldrig att hon hade över 1,0. Han skrev att hon misstänktes för grov rattfylla vilket var helt sant.
Citera
2026-01-29, 15:16
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskristallen58

Självklart har polisen blivit tipsad eller haft insyn. Sånt här händer inte bara helt random..
Citera
2026-01-29, 15:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
1: Det handlar inte bara om att förlora jobbet, utan om att få återkomma till det. Nu beror det ju på vad hon döms för, om hon döms. Handlar det om enbart rattfylla? Handlar det om ett blandmissbruk ? handlar det om missbruk OCH innehav ? I det senare fallet lär det inte gå an att komma tillbaka, inte heller vid narkotikaanvändande. Handlar det enbart om alkohol och bilkörning kommer PAN att titta på omständigheterna.

Jag tror inte de skulle godkänna det heller i KN:s fall (för det är inte den lagliga drogen alkohol som det handlat om) men det beror på befattning och omständigheter i övrigt.

Jämför: "Jag ringdes in på juldagens morgon, för det hade hänt grejor. Tyvärr hade jag litet mer än tillåtet efter all glögg, öl och julsnaps. Jag ber om ursäkt för felbedömningen" ställt mot "Jag åkte fast på min fritid/som tjänstledig, för drograttfylla."

2. Ja, tas det inte upp som bevisning KAN han låta bli att berätta, men det är naturligtvis helt osannolikt. Är det (som föreslagits) en påse fuktabsorbent (kiselpulver) faller ju alla misstankar om innehav. Är det någon olaglig substans kommer det ju att utredas hur, när och via vem det hamnat i handväskan. I båda fallen lär ju innehållet i påsen redovisas.

Undersöks aldrig hur stor koncentration det finns av narkotika i blodet i sådana här fall?
Citera
2026-01-29, 15:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är du där igen! :-) 1,9 är "råfull", även om man är "van". 0,19 är mera lugnt.

Nu är du autistisk. Jag menade självklart 0,19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in