2026-01-29, 11:45
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilrvrm
Beror på det enskilda fallet, så mycket kanske du också fattar. Om föräldrar befattar sig med narkotika, vapen och kriminalitet så mår barnen bättre av att växa upp på en annan plats.

Självklart är det så, men samtidigt börjar man undra om det verkligen fanns någon sanning i folks påståenden!
Jag menar det här är en skandal som borde tas på allvar, att någons barn ifrån en borde kräva mycket mycket mer än det här.
Citera
2026-01-29, 11:49
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cactuslime
Fast det där handlade ju inte om ifall någon har bristande föräldraförmåga, vilket är vad som ska utredas. De där påstod ju att socialen tar barn bara för att de är muslimer och ska sekulariseras. Det är en konspirationsteori, det är inte vad det handlar om här.

Nej självklart, jag tror inte att socialen tog dessa barn och hävdade att det var för det var muslimska barn. Det förstår du också?
Att så många barn togs just från dessa grupper och utan någon förklaring som stämmer överens med den bild föräldrarna har gör ju en misstäksam om socialen agerar lite hur de vill.
Citera
2026-01-29, 12:15
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Nu hoppas jag skriva mitt sista inlägg i ämnet. Sluta skriv till mig. Jag är antagligen uppe i 25-30 svar på mina inlägg (har inte orkat svara alla).

Men eftersom det inte har hjälpt att förklara för flashbackpöbeln hur vårt samhälle fungerar (tex. utredningar, förvaltningsdomstolar, akademisk prioritet, socialnämdens möjligheter att uttala sig, så skall jag mot bättre vetande försöka belysa ytterligare en vinkel.

Det totala moraliska gungflyt man ägnar sig åt:

Man skall inte bära falskt vitnessbörd mot sin nästa. Tvärtom skall du tala väl om din broder och försvara honom till motsatsen bevisats.

Det var nyss devisen vi alla levde efter. Det var en del av värdegrunden i hela västvärlden. Den värdegrund som byggt all den rikedom vi upplevt i väst.

Om det låter bekant så var det 8e budet, och luthers förklaring av 8e budet. Bibelförklaringar vi alla skulle kunna vid husförhör för att få bli vuxna och tex. gifta sig.

Och kanske är det där det brister. Ni är så djävla omogna och total brist på värdegrund.

Ni är för fan orsaken till att vi är så splittrade som vi är idag. Behandlar lvu-ärenden som om det är en fotbollsmatch.

Jag är förvånad hur många ni är. Och jag är förvånad över hur många jag känner igen från andra diskussioner. Som alltså saknar all form av moral. Vill ersätta västvärldens värdegrund med ett postmodernistiskt pöbelvälde.

När jag försvarar förvaltningsrätten försvarar jag västvärlden. Av samma anledning försvarade jag en präst för två dagar sedan som hade "misshandlat" barn (han hade dragit fram ett barn i benet som gömt sig under sängen).

Jag visste faktiskt inte att det var så illa. Att så många saknade ett uns av moral. Att ni är idioter visste jag redan.
Det enda du försvarar är narcissister och ett rättslöst samhälle.

Det som har hänt Malin är en djup tragedi som händer återkommande och staten har format spelplanen till sin maxade fördel.

Vilket jävla hjärnröta till inlägg du skrev här. Skit ned dig själv.
Citera
2026-01-29, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanskeBankOfficial
I alla intervjuer som Malin och Gustav gör så framstår de båda som lite efter. Jag är inte förvånad att de trott att hon haft en utvecklingsstörning.

Att chefen för socialutskottet dyker upp till intervjun, och hela tiden hänvisar till båda vårdnadshavarnas godkännande för att prata, visar ändå att han vill prata men hindras pga sekretess.
Kan vi få se en intervju med dig då, sen göra en bedömning av dig hur efter du är?

Det är klarlagt att hon inte är utvecklingsstörd, har autism etc. Så om du tycker hon är efter är det just bara tyckande utan substans.

Han hade inte pratat oavsett, det är inget som gynnar honom.
Citera
2026-01-29, 12:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det enda du försvarar är narcissister och ett rättslöst samhälle.

Det som har hänt Malin är en djup tragedi som händer återkommande och staten har format spelplanen till sin maxade fördel.

Vilket jävla hjärnröta till inlägg du skrev här. Skit ned dig själv.

Om hen faktiskt visste hur LVU-processen fungerar, eller snarare inte fungerar så kommer hen inse att hen inte alls försvara västvärlden, utan den sista resten av DDR vi egentligen borde rensat ut för länge sedan.

Sverige märker ut sig genom att bete sig på detta sätt och mycket riktigt har det uppmärksammats i internationell media, bland annat arabisk, men klassas som "desinformation", men sanningen är obehaglig. 99% av kritiken mot socialtjänsten och LVU i synnerhet är fullständigt korrekt och relevant. Fler borde blir fly förbannade och förstå vad detta system innebär för hot mot svenska medborgare och deras barn. Totalt livsfarligt är det och hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle.
Citera
2026-01-29, 12:27
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilrvrm
Varifrån får du siffran 1/20 eller 5% av barnen? Olämpliga föräldrar finns helt klart men det är en balansgång och kan slå fel. Inte alltid det är solklart att det rör sig om narkotika, vapen etc.
Ungefär fem procent av Sveriges barn kommer någon gång under sin uppväxt att placeras i heldygnsvård och den vanligaste formen är då att placeras i familjehem. Trots att så många som 18 800 barn var placerade i familjehem under 2023, så finns stora brister i familjehemsvården idag.
-
Rapporten har tagits fram med stöd från Folkhälsomyndigheten.

https://www.bris.se/om-bris/press-och-opinion/pressmeddelanden/ny-rapport-fran-bris-stodet-till-barn-som-bor-i-familjehem-maste-starkas/

Det här är decennier gammalt problem.

När samhället tar ett barn

Fler barn omhändertas
Antalet barn som omhändertas och vårdas utanför hemmet i Sverige ökade kraftigt under 1990-talet, samtidigt som den slutna institutionsvården delvis ersattes av familjehemsvård och HVB-hem. Sedan 2004 har barnen som omhändertas fortsatt öka i antal, men ökningen består nästan bara av ensamkommande flyktingbarn. Om man bara tittar på barnen som får tvångsvård eller blir omedelbart omhändertagna har den gruppen inte förändrats i storlek under perioden 2004–2012. Pojkarna är fler än flickorna, men deras majoritet är inte lika stor som i den frivilliga SoL-gruppen.

Många frivilliga placeringar är "frivilliga" då föräldrarna endast går med på SoL då SOC hänger LVU över huvudet på dem. Omhändertagandesystemet är en stor rättsskandal och måste reformeras.
Citera
2026-01-29, 12:39
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Hela den här historien bygger på att mödravårdcentralen inte kunde läsa ett dokument rätt!
Ingen har ens kontrollerat detta på drygt 17 år!!
Skandal!!
Nej det är djupare än så. Systemet ska klara av att en toka in kan läsa en journal.
Citera
2026-01-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det varierar men 6% är mer än 1 av 20 barn. En per placerad unge per skolklass placeras brukar man säga.

https://www.sns.se/publikationer/sns-analys-106-overleva-barndomen-effekter-av-att-tvangsomhanderta-barn

Ok
Knepigt läge med så många omhändertagna.hur undvika att det blir grova missbedömningar som drabbar föräldrar och barn.
Har inga svar direkt men nånting måste göras för att förbättra rättsäkerheten.
Ett stort problem är Begreppet barnets bästa.det är en självklarhet .men tankesättet borde även vara familjens bästa.hur kan vi hjälpa familjen
Citera
2026-01-29, 12:52
Avslutad
Är såna här galenskaper inbyggda i systemet eller beror det på att det finns för många idioter i svenska befolkningen?
Citera
2026-01-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Fler än varannan faktiskt.
Ja de flesta
Även de med högt iq kan vara sopiga föräldrar
Citera
2026-01-29, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Ok
Knepigt läge med så många omhändertagna.hur undvika att det blir grova missbedömningar som drabbar föräldrar och barn.
Har inga svar direkt men nånting måste göras för att förbättra rättsäkerheten.
Ett stort problem är Begreppet barnets bästa.det är en självklarhet .men tankesättet borde även vara familjens bästa.hur kan vi hjälpa familjen
Vi lever i en tid där kärnfamiljen till varje pris ska försvagas, vilket genomsyrar i stort sett hela samhällsstrukturen. Man kan skönja detta i saker som familjepolitiska beslut, hormonstörande ämnen, polarisering mellan könen (könskrig) där man tillskriver det motsatta könet diverse osmickrande egenskaper, incelkulturen som delvis har vuxit fram som ett resultat av detta, krossa heteronormen-attityder, könsförvirring, feminism m.m.

Familjens bästa var verkligen bra uttryckt, det perspektivet bör naturligtvis vara en stadig grundpelare i hela debatten.
Citera
2026-01-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waist
Är såna här galenskaper inbyggda i systemet eller beror det på att det finns för många idioter i svenska befolkningen?

Citat:
Ursprungligen postat av qnostalgi
Vi lever i en tid där kärnfamiljen till varje pris ska försvagas, vilket genomsyrar i stort sett hela samhällsstrukturen. Man kan skönja detta i saker som familjepolitiska beslut, hormonstörande ämnen, polarisering mellan könen (könskrig) där man tillskriver det motsatta könet diverse osmickrande egenskaper, incelkulturen som delvis har vuxit fram som ett resultat av detta, krossa heteronormen-attityder, könsförvirring, feminism m.m. Familjens bästa var bra uttryckt, det perspektivet bör naturligtvis vara en grundpelare i debatten.
När hörde du nån offentlig prata positivt om föräldrar och familjen? Nej just det aldrig. Nu är det våld i hemmet som är på agendan- familjen jämställs med våld och krig- hjärntvätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in