2026-01-29, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jadegren082
Vad jobbar Gustav med?
Och varför pratar inte UG med ansvariga politiker och ministrar?
Drifttekniker på E.on enligt hans facebook.
Citera
2026-01-29, 08:37
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Att förstå vad man själv skriver.

Personal på BB känner stor oro.

Malin skickas med bebisen till ett utredningshem. Som inte heller tycker att MAlin verkar vara kapabel.

Vi har nu två oberoende institutioner som tycker att barnet behöver bättre skydd (vad det nu innebär).

Det vore djävligt konstigt om inte soc lyssnade på yrkeskunnigt folk och avfärdade deras åsikter. Vi måste ju ändå utgå ifrån att murare kan mura, läkare operera osv.

Dessutom har förvaltningsrätten kommit fram till samma ståndpunkt. Det handlar inte om enbart soc.

Begås det fel. Ja, men med en oberoende förvaltningsrätt finns måttet av rättsäkerhet man kan kräva.

Sedan hukar alla nu sedan media blivit indragna:

Men när SVT läser den 17 år gamla utredningen som mödravården hänvisar till ser vi att vården då slog fast att Malin inte har någon ”utvecklingsstörning”. Alltså tvärtemot mot vad barnmorskan skrev in i Malins journal.

Men utvecklingsstörning är precis vad malin har. Autismspektra är nämligen en paraplydiagnos för diverse utvecklingsstörningar. Det visste ingen för 17 år sedan (när asperger blev autism ändrades det nämligen i dsm till just "utvecklingsstörning") och knappt någon vet idag.

Barnet är inte omhändertaget av myndigheterna. Barnet finns hos den biologiska fadern. Malin skall ingå i barnets vardag och loppet är inte på något sätt kört.

Detta är inte 70-talet då man tog hand om alla barn av princip. Föräldrar med aktivt missbruk skall idag ha rätt att vara föräldrar.

Hur kan man inte förstå hur komplexa sådana här ärenden är utan sitta här som en barnunge och tro att man kan bedöma sådana här ärenden utan djupare insikt?

Malin får många chanser att bevisa att hon är lämplig förälder.

Tack för ett bra förtydligande. Tyckte det lät lite väl sjukt för att vara sant.
Då verkar ju samhället göra precis det som det ska, att skydda sina medborgare. Speciellt de små som inte kan ta hand om sig själva.
Citera
2026-01-29, 08:40
Medlem
kyrkstockens avatar
Nu hoppas jag skriva mitt sista inlägg i ämnet. Sluta skriv till mig. Jag är antagligen uppe i 25-30 svar på mina inlägg (har inte orkat svara alla).

Men eftersom det inte har hjälpt att förklara för flashbackpöbeln hur vårt samhälle fungerar (tex. utredningar, förvaltningsdomstolar, akademisk prioritet, socialnämdens möjligheter att uttala sig, så skall jag mot bättre vetande försöka belysa ytterligare en vinkel.

Det totala moraliska gungflyt man ägnar sig åt:

Man skall inte bära falskt vitnessbörd mot sin nästa. Tvärtom skall du tala väl om din broder och försvara honom till motsatsen bevisats.

Det var nyss devisen vi alla levde efter. Det var en del av värdegrunden i hela västvärlden. Den värdegrund som byggt all den rikedom vi upplevt i väst.

Om det låter bekant så var det 8e budet, och luthers förklaring av 8e budet. Bibelförklaringar vi alla skulle kunna vid husförhör för att få bli vuxna och tex. gifta sig.

Och kanske är det där det brister. Ni är så djävla omogna och total brist på värdegrund.

Ni är för fan orsaken till att vi är så splittrade som vi är idag. Behandlar lvu-ärenden som om det är en fotbollsmatch.

Jag är förvånad hur många ni är. Och jag är förvånad över hur många jag känner igen från andra diskussioner. Som alltså saknar all form av moral. Vill ersätta västvärldens värdegrund med ett postmodernistiskt pöbelvälde.

När jag försvarar förvaltningsrätten försvarar jag västvärlden. Av samma anledning försvarade jag en präst för två dagar sedan som hade "misshandlat" barn (han hade dragit fram ett barn i benet som gömt sig under sängen).

Jag visste faktiskt inte att det var så illa. Att så många saknade ett uns av moral. Att ni är idioter visste jag redan.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-01-29 kl. 08:44.
Citera
2026-01-29, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Skulle 1 av 20 barn ha föräldrar som befattar sig med narkotika, vapen och kriminalitet? Att vi placerar så många barn är ren politik. Inget annat. Det finns inget annat land i världen, utom möjliga Norge som placerar så många barn. Och man kan inte visa i någon forskning att det på något sätt är bra för barnen i genomsnitt. Snarare leder det bara till ännu värre sociala problem längre fram och förtida död för barnen ifråga.
Varifrån får du siffran 1/20 eller 5% av barnen? Olämpliga föräldrar finns helt klart men det är en balansgång och kan slå fel. Inte alltid det är solklart att det rör sig om narkotika, vapen etc.
Citera
2026-01-29, 08:43
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussi1066
Enligt UG har Pappan uppgett att han inte håller med om den beskrivning av Malin som finns i utredningen. Det sade han tätt inpå förlossning.
Då förklarade soc att han inte var kapabel att se hennes brister.

Efter det håller han sig säkert långt ifrån att hamna i trubbel med soc. Han har ju trots allt ungen och det är ett högt spel att äventyra både det och umgänget Malin har varannan vecka.

Det känns som att det finns en person på soc i Örebro som inte lyssnar och ser personerna utan har egna bestämda förutfattade åsikter.
Vad andra säger spelar ingen roll.
Den personen ska inte jobba kvar.
Citera
2026-01-29, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Det känns som att det finns en person på soc i Örebro som inte lyssnar och ser personerna utan har egna bestämda förutfattade åsikter.
UG knackar på och vill prata om fallet men INTE EN JÄVEL vågar kommentera!? Måste väl tåla att bli granskad och ifrågasatt i din yrkesutövning och svara på det!? Snacka om yrkesstolthet
Citera
2026-01-29, 08:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilrvrm
Varifrån får du siffran 1/20 eller 5% av barnen? Olämpliga föräldrar finns helt klart men det är en balansgång och kan slå fel. Inte alltid det är solklart att det rör sig om narkotika, vapen etc.

Du kan läsa mer om det här.

https://www.sns.se/publikationer/sns-analys-106-overleva-barndomen-effekter-av-att-tvangsomhanderta-barn

Det är helt enkelt extremt dålig och dyr politik att hålla på och placera så många barn som vi gör och blanda in socionomer i detta. De ställer bara till med ännu värre sociala problem längre fram.
Citera
2026-01-29, 08:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
UG knackar på och vill prata om fallet men INTE EN JÄVEL vågar kommentera!? Måste väl tåla att bli granskad och ifrågasatt i din yrkesutövning och svara på det!? Snacka om yrkesstolthet

Så här är det varenda gång. Om man kolla på när Markus Allard försöker lyfta frågan i kommunfullmäktige så ser man precis vad som är problemet. Man får inte prata om enskilda fall och är något fel så är det alltid ett "arbetsmiljöproblem". Alltså det här är en av Sveriges värsta och farligaste sekter detta och detta utspelar sig i varenda svensk kommun. Sjukt är det.

Hur fan kan man göra politik av detta? Det borde skötas av riktiga experter. Inte fritidspolitiker och socionomer.
Citera
2026-01-29, 08:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella

Hur ska vi komma åt den personen när vi inte har ett riktigt tjänstemannaansvar och full insyn i vad som pågår bakom sekretessens dimridåer?

Det här är faktiskt helt sjukt att vi har den ordningen i vårt land. Galningarna måste köras ut från politiken och familjeproblem måste skötas av riktiga experter med ett riktigt ansvar och en legitimation att försvara och med full transparens så det går att följa och förstå besluten om LVU och placeringar av barn, vilket är totalt omöjligt idag.
Citera
Medlem
Citat:
Beror på det enskilda fallet, så mycket kanske du också fattar. Om föräldrar befattar sig med narkotika, vapen och kriminalitet så mår barnen bättre av att växa upp på en annan plats.

Bra! Exakt så.

Konspirationer om att muslimska barn blir tvångskristnade är något annat. Att folk är så svartvita i sitt tänkande.
Citera
Medlem
Citat:
Skulle 1 av 20 barn ha föräldrar som befattar sig med narkotika, vapen och kriminalitet? Att vi placerar så många barn är ren politik. Inget annat. Det finns inget annat land i världen, utom möjliga Norge som placerar så många barn. Och man kan inte visa i någon forskning att det på något sätt är bra för barnen i genomsnitt. Snarare leder det bara till ännu värre sociala problem längre fram och förtida död för barnen ifråga.

Var har du fått dom uppgifter om att 1 av 20 barn placeras.
Och vad menar du med placeras.?
Citera
2026-01-29, 08:58
Medlem
Citat:
Du kan läsa mer om det här.

https://www.sns.se/publikationer/sns-analys-106-overleva-barndomen-effekter-av-att-tvangsomhanderta-barn

Det är helt enkelt extremt dålig och dyr politik att hålla på och placera så många barn som vi gör och blanda in socionomer i detta. De ställer bara till med ännu värre sociala problem längre fram.
Från länken:
Citat:
"Sluta inte ingripa, men förbättra kvaliteten

Resultaten innebär inte att samhället ska sluta ingripa när barn lever i bristfälliga hem eller har ett destruktivt beteende. Det finns barn som påverkas positivt av att flyttas från det egna hemmet. Istället bör resultaten uppmuntra till kvalitetsförbättringar, exempelvis ökad tillsyn och stärkt samarbete med hälso- och sjukvården."
Problemet enligt sammanfattningen av analysen verkar vara dålig kvalitet på placeringshem och exponering för andra omhändertagna barn.
Senast redigerad av Ilrvrm 2026-01-29 kl. 09:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in