Citat:
Ursprungligen postat av
cokehyena
Här snackar vi rejält klass.
Vi rycker honom framför nosen på hans gamla tränare också.
Olas opublicerade nyheter, spelet bakom genivärvningen!
Citat:
Spelet bakom övergången – ett reportage om Max Larsson och den oväntade vägen till Djurgården
Det började som en affär som redan var klar. Ett sådant där övergångsrykte som alla i branschen visste om, som journalister redan hade förskrivna artiklar för, och som supportrar bara väntade på att klubbarna skulle bekräfta. Max Larsson till Hammarby – done deal.
Men fotbollsvärlden är aldrig så enkel som den ser ut. Och i kulisserna rörde sig krafter som Max själv knappt förstod förrän han stod mitt i dem.
Hammarbys offensiv
Det var en tisdagseftermiddag när telefonen ringde för första gången. Hammarby hade varit snabba, nästan överdrivet snabba.
– Vi vill bygga på dig, sa tränare Karlsson med den där självsäkra rösten som bara tränare i medvind har.
– Startplatsen är din. Vi tror på dig från dag ett.
Västerås fick ett bud på 15 miljoner. Max fick löfte om en lägenhet i Sjöstaden, utsikt över vattnet, nära till allt. Det var ett paket som var svårt att tacka nej till. För svårt, egentligen.
– Det här är stort, Max. Det här är nästa steg, sa hans agent.
Och Max nickade. För allt pekade åt samma håll. Det var bara att skriva på.
Limousinen vid T-Centralen
Men så kom det där samtalet. Det där som förändrade allt.
– Tja Max, det är Bosse här… Har du fem minuter?
Fem minuter blev fem timmar.
När Max steg av pendeln på T-Centralen stod en svart limousine parkerad vid Klarabergsviadukten. Chauffören höll upp en skylt med hans namn. Och bredvid honom stod två män: Djurgårdens sportchef Bosse Andersson – och Dermot Clemenger, numera en fri man, klädd som om han var på väg till en casting snarare än en fotbollsförhandling.
– Hoppa in, grabben, sa Bosse.
– Vi ska ta en liten tur.
Resan mot tv-huset
Limousinen gled genom stan som om den hade förtur i varje korsning. Max satt tyst, nästan paralyserad. Dermot log brett.
– Du vet, Max, sa Dermot och pekade ut genom fönstret, det finns en värld här som du inte ens har börjat ana. En värld där du inte bara spelar fotboll – du blir någon.
Bosse nickade.
– Jag kan inte lova dig en startplats. Det är tuff konkurrens på vänsterbacken. Men jag kan lova att du kommer få uppleva saker. Bilturer. Möten. Media. Du kommer växa, Max. På riktigt.
Limousinen svängde in vid TV4-huset. De gick in genom personalingången, passerade studior, sminkrum, korridorer där kändisar rörde sig som om det var deras vardagsrum.
– Det här, sa Bosse och slog ut med armarna, kan bli din värld.
Det var inget konkret löfte. Inga siffror. Ingen lägenhet. Ingen garanterad startplats. Bara en känsla. En atmosfär. En sorts framtid som inte gick att mäta i pengar.
Beslutet
När Max kom hem den kvällen var han fortfarande yr. Inte av champagne – det hade inte serverats något – utan av kontraster. Hammarbys raka, tydliga erbjudande. Djurgårdens mer… suggestiva.
Han sov inte mycket.
Nästa morgon ringde han Västerås sportchef.
– Ni kan acceptera ett lägre bud, sa han.
– En tredjedel av Hammarbys. Jag ska till Djurgården.
Sportchefen tappade nästan orden.
– Är du säker? Det är mycket pengar du tackar nej till.
– Jag vet. Men det är inte det som spelar roll.
Ett val bortom siffror
I slutändan handlade det inte om sign-on. Inte om lägenheter. Inte om löften om speltid.
Det handlade om något annat. Något mer diffust, men desto starkare.
En känsla av att kliva in i en större berättelse.
En känsla av att bli sedd.
En känsla av att världen kunde öppna sig – inte genom garantier, utan genom möjligheter.
Och kanske var det just därför Max Larsson valde Djurgården.
Inte för att det var det trygga valet.
Utan för att det var det modiga.