2026-01-19, 11:20
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
De kollade varken Exit ticket eller Arrival card på Suvharnabumi nu (om jag inte visade i Sverige eller Istanbul transfer, kommer inte ihåg)

Hade en onwardticket utifall, var ändå värt 16 euro för att inte behöva tänka på det.

TDAC finns redan i systemet. Finns inget att visa.
Citera
2026-01-23, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212

TDAC är ganska så nytt va?
Citera
2026-01-24, 02:30
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuietVillain
TDAC är ganska så nytt va?

Ja, men det är egentligen en ersättning för den gamla versionen när man fyllde i ett formulär istället.
Citera
2026-01-25, 05:16
Medlem
Citat:
Bra att veta....
Citera
2026-01-28, 08:45
Medlem
stevenstillss avatar
Vafan....är det bara 14 dar Visa on Arrival nu i Thailand?
Citera
2026-01-28, 14:35
Medlem
Fortfarande 60 dagars visa exemption från länder som Sverige, ingen aning vad du syftar på🙂?

Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Vafan....är det bara 14 dar Visa on Arrival nu i Thailand?
Citera
Igår, 01:59
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Är man äldre med begränsade resurser så har man väl inte direkt råd att flänga fram och tillbaka på värst många 45-dagarsresor per år?

Jag är 55år och får betala ca 1600/mån i förlängd sjukförsäkring (efter 45dag) hos Trygghansa

Kommer försöka åka på 2st 3mån resor framöver och då blir den utökade försäkringskostnaden ca 4800
Citera
Igår, 02:24
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har nyligen köpt bostad i Thailand och undrar vilket visum som blir bäst för mig?

Vill ha sinnesro och även hålla SKV, FK (sjukpension) och Immigration nöjda

Jag kommer bo i Thailand 6mån/år och mestadels tror jag att det kommer bli 2st 3mån perioder för jag
är gärna hemma en månad runt Jul. Om jag kör såhär så måste väl Non-O vara bästa alternativet?
Jag slipper placera 800K bath i Thailändsk bank, för det räcker väl att kunna visa 800K i Svensk bank?

Om jag känner att jag inte vill åka hem något år så kan jag resa till något grannland i kanske 2v så nytt visum hinner bli klart. Vad Tycker Immigration om upprepade Non-O utan förlängning?

Detta upplägg känns väl bättre med tanke på FK och SKV, jämfört med förlängning och 800K i Thai bank?

Tacksam för svar
Citera
Igår, 07:49
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag har nyligen köpt bostad i Thailand och undrar vilket visum som blir bäst för mig?

Vill ha sinnesro och även hålla SKV, FK (sjukpension) och Immigration nöjda

Jag kommer bo i Thailand 6mån/år och mestadels tror jag att det kommer bli 2st 3mån perioder för jag
är gärna hemma en månad runt Jul. Om jag kör såhär så måste väl Non-O vara bästa alternativet?
Jag slipper placera 800K bath i Thailändsk bank, för det räcker väl att kunna visa 800K i Svensk bank?

Om jag känner att jag inte vill åka hem något år så kan jag resa till något grannland i kanske 2v så nytt visum hinner bli klart. Vad Tycker Immigration om upprepade Non-O utan förlängning?

Detta upplägg känns väl bättre med tanke på FK och SKV, jämfört med förlängning och 800K i Thai bank?

Tacksam för svar

För satt kunna svara så får du nog ge lite mer info. Är du sjukpensionär? Har du garantipension i någon utsträckning?

Hur kommer ditt kapitalflöde att se ut? Hur kommer du att spendera pengar i Thailand och med vilka verktyg (kort, etc)?

Vilken typ av bostad har du köpt, hur och i vilken form (freehold, leasehold, etc)?
Citera
Igår, 09:41
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
För satt kunna svara så får du nog ge lite mer info. Är du sjukpensionär? Har du garantipension i någon utsträckning?

Hur kommer ditt kapitalflöde att se ut? Hur kommer du att spendera pengar i Thailand och med vilka verktyg (kort, etc)?

Vilken typ av bostad har du köpt, hur och i vilken form (freehold, leasehold, etc)?
Jag är sjukpensionär och ingen garantipension

Jag kommer åka ut nästa månad och återvända med Non-O retired och då blir det att öppna bankkonto i Thailand. Ett sparkonto där jag i framtiden kan sätta över 800k om behov finns, och ett transaktionskonto med visa/MC

Har köpt en lägenhet freehold och har chanote 😃
Citera
Igår, 09:47
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag är sjukpensionär och ingen garantipension

Jag kommer åka ut nästa månad och återvända med Non-O retired och då blir det att öppna bankkonto i Thailand. Ett sparkonto där jag i framtiden kan sätta över 800k om behov finns, och ett transaktionskonto med visa/MC

Har köpt en lägenhet freehold och har chanote 😃

Så sjukersättning som endast består av inkomstrelaterad pension och ingen garantidel?
Citera
Igår, 09:52
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Så sjukersättning som endast består av inkomstrelaterad pension och ingen garantidel?
Ingen garantidel, har 22 netto inkl AMF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in