2026-01-28, 21:45
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Ska man använda kukhuvudets logik var de en dålig värvning eftersom hans gamla tränare inte tog med han till Bajen.
Jag värderar inte småländska trolls åsikter särskilt högt.

Hade inte vi haft både Noah Persson och Steinke hade vi säkert gått för honom men jag tror Noah Persson är bättre och Steinke ska givetvis få chansen bakom. Åslund har ju inte varit någon succé så bara att hoppas på den VSK-effekten för Larsson i Dif.
Citera
2026-01-28, 22:16
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Max Larsson officiellt klar för Dif. Ser tyvärr ut som en bra värvning. Ung och utvecklingsbar men har redan presterat i både Superettan och Allsvenskan. Svensk dessutom. Den trötte har nog gjort en bra deal här. Någon med koll på övergångssumman?
Här snackar vi rejält klass.

Vi rycker honom framför nosen på hans gamla tränare också.
Citera
2026-01-28, 22:45
Medlem
QuantumQuills avatar
”Över 5 miljoner” för någon som hade varit ”backup alternativ i Bajen” (båda citat Fotbolldirekt).

För några år sedan hade 5M varit typ en prestigevärvning. Onekligen nya tider och nya kostnader för spelare.
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-01-28 kl. 22:50.
Citera
2026-01-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena

Jasså. Hammarby har ju redan 6 ytterbackar med A-lagskontrakt (varav 2 även kan spela mittback) + Winther kan spela vänsterback om det ändå skulle knipa.

Och om du menade som vänsterforward finns det även ganska många med A-lagskontrakt (även om flera av dem hellre skulle spela 10a).
Citera
2026-01-29, 03:25
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Samtidigt är ni ett mellanmjölkslag numera.

Hela du är mellanmjölk.

Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Satt du och kikade Gnagets träningsmatch mot FC Flora? Jag gillar också svensk fotboll men fan gå ut och ta lite luft ibland.

Förstår du nu varför vi retar oss på Quantum?
Citera
2026-01-29, 06:34
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:

Olas opublicerade nyheter, spelet bakom genivärvningen!

Citat:
Spelet bakom övergången – ett reportage om Max Larsson och den oväntade vägen till Djurgården

Det började som en affär som redan var klar. Ett sådant där övergångsrykte som alla i branschen visste om, som journalister redan hade förskrivna artiklar för, och som supportrar bara väntade på att klubbarna skulle bekräfta. Max Larsson till Hammarby – done deal.

Men fotbollsvärlden är aldrig så enkel som den ser ut. Och i kulisserna rörde sig krafter som Max själv knappt förstod förrän han stod mitt i dem.

Hammarbys offensiv

Det var en tisdagseftermiddag när telefonen ringde för första gången. Hammarby hade varit snabba, nästan överdrivet snabba.

– Vi vill bygga på dig, sa tränare Karlsson med den där självsäkra rösten som bara tränare i medvind har.
– Startplatsen är din. Vi tror på dig från dag ett.

Västerås fick ett bud på 15 miljoner. Max fick löfte om en lägenhet i Sjöstaden, utsikt över vattnet, nära till allt. Det var ett paket som var svårt att tacka nej till. För svårt, egentligen.

– Det här är stort, Max. Det här är nästa steg, sa hans agent.

Och Max nickade. För allt pekade åt samma håll. Det var bara att skriva på.

Limousinen vid T-Centralen

Men så kom det där samtalet. Det där som förändrade allt.

– Tja Max, det är Bosse här… Har du fem minuter?

Fem minuter blev fem timmar.

När Max steg av pendeln på T-Centralen stod en svart limousine parkerad vid Klarabergsviadukten. Chauffören höll upp en skylt med hans namn. Och bredvid honom stod två män: Djurgårdens sportchef Bosse Andersson – och Dermot Clemenger, numera en fri man, klädd som om han var på väg till en casting snarare än en fotbollsförhandling.

– Hoppa in, grabben, sa Bosse.
– Vi ska ta en liten tur.

Resan mot tv-huset

Limousinen gled genom stan som om den hade förtur i varje korsning. Max satt tyst, nästan paralyserad. Dermot log brett.

– Du vet, Max, sa Dermot och pekade ut genom fönstret, det finns en värld här som du inte ens har börjat ana. En värld där du inte bara spelar fotboll – du blir någon.

Bosse nickade.

– Jag kan inte lova dig en startplats. Det är tuff konkurrens på vänsterbacken. Men jag kan lova att du kommer få uppleva saker. Bilturer. Möten. Media. Du kommer växa, Max. På riktigt.

Limousinen svängde in vid TV4-huset. De gick in genom personalingången, passerade studior, sminkrum, korridorer där kändisar rörde sig som om det var deras vardagsrum.

– Det här, sa Bosse och slog ut med armarna, kan bli din värld.

Det var inget konkret löfte. Inga siffror. Ingen lägenhet. Ingen garanterad startplats. Bara en känsla. En atmosfär. En sorts framtid som inte gick att mäta i pengar.

Beslutet

När Max kom hem den kvällen var han fortfarande yr. Inte av champagne – det hade inte serverats något – utan av kontraster. Hammarbys raka, tydliga erbjudande. Djurgårdens mer… suggestiva.

Han sov inte mycket.

Nästa morgon ringde han Västerås sportchef.

– Ni kan acceptera ett lägre bud, sa han.
– En tredjedel av Hammarbys. Jag ska till Djurgården.

Sportchefen tappade nästan orden.

– Är du säker? Det är mycket pengar du tackar nej till.

– Jag vet. Men det är inte det som spelar roll.

Ett val bortom siffror

I slutändan handlade det inte om sign-on. Inte om lägenheter. Inte om löften om speltid.

Det handlade om något annat. Något mer diffust, men desto starkare.

En känsla av att kliva in i en större berättelse.

En känsla av att bli sedd.

En känsla av att världen kunde öppna sig – inte genom garantier, utan genom möjligheter.

Och kanske var det just därför Max Larsson valde Djurgården.

Inte för att det var det trygga valet.

Utan för att det var det modiga.
Citera
2026-01-29, 07:37
Medlem
Hade hoppats han skulle stanna i VSK men trodde som de flesta han skulle hamna i Hammarby. Så lite överraskande. Ryktas om en dansk som ska ta hans plats. Sen har vi värvat Tagesson från Nordic U. Sägs vara lovande.
Citera
2026-01-29, 11:40
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Såklart. Men du begrep inte att min poäng var att det var dåligt betalt för en så bra offensiv spelare!
Klart jag gjorde. Hade han spelat i Vasalund hade de fått 3.5 miljoner istället. Hade han spelat i Brighton hade de fått 350 miljoner. Så kan vi hålla på hela dagen.
Citera
2026-01-29, 11:41
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Skvallras från listerhåll om ett medfött hjärtfel.
Kanske var därför Horsens inte tog honom från början.
Citera
2026-01-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Citat:
Såklart. Men du begrep inte att min poäng var att det var dåligt betalt för en så bra offensiv spelare!
Klart jag gjorde.
Det verkade inte så
Citera
2026-01-29, 12:21
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Det verkade inte så
Du klipper bort resten av mitt meddelande som understryker att det inte bara är spelarens kvalite utan säljarens ekonomi som påverkar prislappen. Vilket var min poäng från början.
Citera
2026-01-29, 12:38
Medlem
Romano verkar fått uppmaning från HCM att kabla ut att Walta ska säljas innan fönstret stänger. Hyfsat kassa agenter som haft ganska exakt fem månader på sig och nu ska man knåpa ihop något på fyra dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in