2026-01-28, 21:48
Medlem
rostsyntess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Enligt kvantfysiker så finns det väl typ 11 dimensioner?

Du pratar om strängfysiker.
Citera
2026-01-28, 21:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostsyntes
Du pratar om strängfysiker.
Ja, tack.
Citera
2026-01-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Ojdå. Var det inte skoj att vara ironisk längre?

Jag undrade bara om detta verkligen är hur du föreställer dig att evolutionen påstås gå till.
Citera
2026-01-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Jag undrade bara om detta verkligen är hur du föreställer dig att evolutionen påstås gå till.

Det är skoj att driva med de som tror på gud, men när någon driver om eran töntiga teori - då är det blodigt allvar!
Citera
2026-01-28, 21:58
Medlem
Citat:
Jag ser alla teorier kring detta som helt obegripliga för oss människor. Ett mysterium som inte våra hjärnor klarar av att förstå.

Det som dock känns lika obegripligt är att det finns människor som anser sig "ha bevis". I bägge lägren. Som hävdar att deras teori är självklar och fastställd. Otroligt naivt och fånigt.

Det finns alltså inga bevis för evolutionen enligt dig?
Jag kan i och för sig förstå att det är din uppfattning, med tanke på att du beskrivit evolutionen som ”fiskar simmade upp på land och blev människor”. Den påhittade versionen av evolutionen finns det såklart inga belägg för.
Citera
2026-01-28, 22:01
Medlem
Citat:
Det är skoj att driva med de som tror på gud, men när någon driver om eran töntiga teori - då är det blodigt allvar!

Vad pratar du om? Jag ställde en enkel fråga, hur är det på blodigt allvar?

Och vadå ”våran” teori? Vems? De allra flesta kristna i det här landet accepterar vetenskapliga resultat, inklusive evolutionen.

Du får driva med evolutionen precis hur mycket du vill, varför skulle jag bry mig om det? Det jag regerade på var bara att du inte verkar veta något om hur evolutionen fungerar.
Citera
2026-01-28, 22:03
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
1. Va?! Inte ett dugg logik i det svaret, så obegripligt att det är svårt att argumentera mot eftersom det är obegripligt

2. Det är ingen teori, till skillnad från bibeln är det FAKTA.
Vet du inte ens om att det varit mycket vanligt i historien att kyrkan stött även mycket orättvisa ledare MOT de fattiga?!
- -
Fast jag tänker nog komma tillbaka som spöke och kolla om efterträdarna sköter sig
Låter bra
Just det.
Citat:
Vad är 3. ?
Därför behövdes ingen 3.
Citera
2026-01-28, 22:32
Medlem
Citat:
Wide XRAY scan satte den hos 0 talet

Du tror inte en mätmetod som mäter degradering av organiska fibrer har större mätosäkerheter än C-14?
Degradering av fibrer beror på en mängd faktorer, temperatur, sol-ljus, hur den hanterats och lagrats, luftfuktighet m.m.
Metoden används inte generellt inom arkeologin och läser man ['X-ray Dating of Ancient Linen Fabrics', De Caro et al, 2019], så förstår man varför. Tittar man objektivt på den data de själva publicerat har ett linneprov från 1000 AD samma spridningsmönster som ett prov från 1000BC. De har data i artikeln som visar på en mätosäkerhet på 2000år för metoden!? Hur fasiken den där artikeln gick igenom en vetenskaplig granskningsprocess undrar jag...

Citat:
Det finns bilder på antika mynt som stämmer exakt med bilden på shrouden från innan 500-talet tror jag datumet var?

Citat:
Trust me bro?

Citat:

Hörnet som analyserades i koldateringen hade också spår av annat vävmaterial än resten av tyget som tyder på att det reparerats under medeltiden i det hörnet.
Låter som en efterhandskonstruktion då andra lappar är daterade till mitten av 1400-talet och inte 1200-talet...då den skadades av en brand.
I Robert A. Ruckers artikel syns tydligt att de bitar som skickats på kol-14 analys inte kommer från en lagning... [Nuclear Analysis of the Shroud of Turin, R.A.R, CC-2023 (ingen vetenskaplig granskning)]

Citat:
Det finns pollen från jerusalemområdet i den, så om en förfalskare i europa skapat den måste förfalskaren ha rest till jerusalem bara för det.
Eller köpt tyget av en pilgrim eller köpman...
Jerusalem var en del av ett omfattande handelsnätverk, du kanske har hört talas om det?

Citat:
Blodtypen på tyget är AB, vilken är den sällsyntaste blodtypen i världen som bara judar har tror jag?
Skärp dig, AB har en global fördelning på ca: 3-4% men ej unik för judar.

Dock finns det bakterier med AB-antigen. Vad är troligast att en 700år gammal blodfläck går att blodtypsbestämma eller att provet/svepningen kontaminerats med E.Coli-bakterier?
Occams rakblad...

Citat:
Anatomin och blodet och allt är så perfekt så för att skapa detta tyg måste man ha korsfäst en riktig judisk man i jerusalem i princip.
Eller att en Fransk konstnär målat den på 1200-talet för att göra sig en hacka på korkade pilgrimer och teister...vilket bekräftas av dokument från 2 biskopar. Sedan att konstnären använt ägg-gula som bindmedel vilken innehåller mycket albumin, exempelvis...kan vi ta för givet då det var vanligt vid denna tidens konstnärsarbete. Äggula och rödockra tillsammans med lite E.Coli-bakterier så har vi allt vi behöver för att förstå varifrån "blodet" och blodtypsresultaten på svepningen kommer.

Citat:
Jag kan inte mycket om fysik och kemi, men jag har lyssnat på forskare som kan det.
Det märks...och det stavas "forskare" i ditt fall.

Citat:
Du verkar som du kan sånt dock.
https://www.youtube.com/watch?v=TWcqpRWONdI
Om du har tid och energi kan du lyssna på denna och säga vart han har fel.
Nä, jag plöjer inte igenom en youtube video för att lyssna på trams. Då tittar jag hellre på disneydags, det är ungefär lika givande. Men återigen, om det var en neutronskur som ändrade C-14 innehållet i svepningen så pratar vi höga neutrontätheter.

För att skapa de ~16 000 000 extra kol-14 atomer/gram materia för att skifta åldersbestämningen 1200 år. Då krävs det ~1,14E18 neutroner per cm^2. Jag förutsätter att neutronerna håller 100keV (kol-13 har här störst neutron tvärsnitt kontra kol-12), då konsekvenserna för Kol-14 datering vid en termisk neutronpuls hade skapat en hel del rabalder. Jag bortser från kol-12 som har betydligt större tvärsnitt även vid 100keV än kol-13 vilket också hade blivit väldigt tydligt vid en kol-14 datering...men skit i det nu.
För den totala ytan av svepningen så blir det då 5,6E22 neutroner som passerat den (sannolikt den tredubbla när man tar hänsyn till förluster från reaktioner med Kol-12).

Vi pratar alltså om ett neutronflödestäthet på 22 800 ggr högre än en kärnreaktor.
Ingen hade kunnat gå i närheten av jesus grav på månader utan att dö av akut strålsjuka då bergrummet hade lyst som en vårdkase i dagar om inte veckor av all aktivering...för att inte nämna de abnorma mängder kol-13 som hade mätts upp vid en kol-14 mätning.

Något som en kärnkraftsingenjör borde känna till kan jag tycka!? Också under de förutsättningar jag har så är dessa neutronflöden absolut minimum. I en ovan artikel räknar han på N-14 aktivering så missar han antalet deuterium atomer med 3 storleksordningar...samt han påstår att det är termiska eller epitermiska neutroner och missar då att;
1. Mängden kväve i linnetyg, inklusive atmosfären mellan fibrerna osv kräver en betydligt högre neutrondensitet för att skapa de ~16 miljoner C-14 atomer per gram fibrer.
2. Mängden Kol-13 hade varit mycket tydlig vid en kol-14 datering och hade uppmärksammats 1988.

3 storleksordningar bort, karln måste vara dement...hoppas han inte jobbar inom kärnindustrin längre.

Citat:
Jag har lyssnat på hela videon i länken, och antagligen över 100 andra likadana med andra forskare som pratar om den. Därför jag säger att jag lagt över 100 timmar på den.
Du stavade "forskare" fel igen...
Citera
2026-01-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du behöver inte tro på vad någon skriver på flashback. Du är fri att avgöra själv. Det var absolut en obevisbar privat upplevelse som de flesta vittnesmål. Det förvånade mig att du behövde ta fram ordboken.
Skulle du ställa upp som vittne under ed i en domstol och där försöka lura domaren att du har "mött en demon", och alltså begå brottet mened samtidigt, amen?
Citera
2026-01-28, 22:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Du tror inte en mätmetod som mäter degradering av organiska fibrer har större mätosäkerheter än C-14?
Degradering av fibrer beror på en mängd faktorer, temperatur, sol-ljus, hur den hanterats och lagrats, luftfuktighet m.m.
Metoden används inte generellt inom arkeologin och läser man ['X-ray Dating of Ancient Linen Fabrics', De Caro et al, 2019], så förstår man varför. Tittar man objektivt på den data de själva publicerat har ett linneprov från 1000 AD samma spridningsmönster som ett prov från 1000BC. De har data i artikeln som visar på en mätosäkerhet på 2000år för metoden!? Hur fasiken den där artikeln gick igenom en vetenskaplig granskningsprocess undrar jag...

Låter som en efterhandskonstruktion då andra lappar är daterade till mitten av 1400-talet och inte 1200-talet...då den skadades av en brand.
I Robert A. Ruckers artikel syns tydligt att de bitar som skickats på kol-14 analys inte kommer från en lagning... [Nuclear Analysis of the Shroud of Turin, R.A.R, CC-2023 (ingen vetenskaplig granskning)]

Eller köpt tyget av en pilgrim eller köpman...
Jerusalem var en del av ett omfattande handelsnätverk, du kanske har hört talas om det?

Skärp dig, AB har en global fördelning på ca: 3-4% men ej unik för judar.

Dock finns det bakterier med AB-antigen. Vad är troligast att en 700år gammal blodfläck går att blodtypsbestämma eller att provet/svepningen kontaminerats med E.Coli-bakterier?
Occams rakblad...

Eller att en Fransk konstnär målat den på 1200-talet för att göra sig en hacka på korkade pilgrimer och teister...vilket bekräftas av dokument från 2 biskopar. Sedan att konstnären använt ägg-gula som bindmedel vilken innehåller mycket albumin, exempelvis...kan vi ta för givet då det var vanligt vid denna tidens konstnärsarbete. Äggula och rödockra tillsammans med lite E.Coli-bakterier så har vi allt vi behöver för att förstå varifrån "blodet" och blodtypsresultaten på svepningen kommer.

Det märks...och det stavas "forskare" i ditt fall.

Nä, jag plöjer inte igenom en youtube video för att lyssna på trams. Då tittar jag hellre på disneydags, det är ungefär lika givande. Men återigen, om det var en neutronskur som ändrade C-14 innehållet i svepningen så pratar vi höga neutrontätheter.

För att skapa de ~16 000 000 extra kol-14 atomer/gram materia för att skifta åldersbestämningen 1200 år. Då krävs det ~1,14E18 neutroner per cm^2. Jag förutsätter att neutronerna håller 100keV (kol-13 har här störst neutron tvärsnitt kontra kol-12), då konsekvenserna för Kol-14 datering vid en termisk neutronpuls hade skapat en hel del rabalder. Jag bortser från kol-12 som har betydligt större tvärsnitt även vid 100keV än kol-13 vilket också hade blivit väldigt tydligt vid en kol-14 datering...men skit i det nu.
För den totala ytan av svepningen så blir det då 5,6E22 neutroner som passerat den (sannolikt den tredubbla när man tar hänsyn till förluster från reaktioner med Kol-12).

Vi pratar alltså om ett neutronflödestäthet på 22 800 ggr högre än en kärnreaktor.
Ingen hade kunnat gå i närheten av jesus grav på månader utan att dö av akut strålsjuka då bergrummet hade lyst som en vårdkase i dagar om inte veckor av all aktivering...för att inte nämna de abnorma mängder kol-13 som hade mätts upp vid en kol-14 mätning.

Något som en kärnkraftsingenjör borde känna till kan jag tycka!? Också under de förutsättningar jag har så är dessa neutronflöden absolut minimum. I en ovan artikel räknar han på N-14 aktivering så missar han antalet deuterium atomer med 3 storleksordningar...samt han påstår att det är termiska eller epitermiska neutroner och missar då att;
1. Mängden kväve i linnetyg, inklusive atmosfären mellan fibrerna osv kräver en betydligt högre neutrondensitet för att skapa de ~16 miljoner C-14 atomer per gram fibrer.
2. Mängden Kol-13 hade varit mycket tydlig vid en kol-14 datering och hade uppmärksammats 1988.

3 storleksordningar bort, karln måste vara dement...hoppas han inte jobbar inom kärnindustrin längre.

Du stavade "forskare" fel igen...
Vänta, så du påstår att du vet hur bilden på tyget kan ha skapats? det är en belöning på 1 miljon brittiska pund till vem som helst som kan ge en rimlig förklaring. Gå och hämta pengarna!

Och eftersom du vet så mycket borde du kunna hjälpa till och säga till shroud of turins officiella forskningsteam hur det ligger till. Du kan kontakta dom här:
https://www.shroud.com/stera.htm
Du kan säkert få en saftig belöning för all typ av information som kan hjälpa dom, och du kan bli känd på köpet!

Självklart är din analys efter nån timme värd mer än alla kärnforskare som dedikerat stora delar av sitt liv till enbart en enda aspekt av tyget.

Kom igen, visst det är lite imponerande med tekniskt prat som du försöker med, men det känns som du försöker utnyttja att jag inte är kemist för att komma med specifikt yrkesprat som jag inte kan svara på.
Citera
2026-01-28, 23:35
Medlem
Citat:
Vänta, så du påstår att du vet hur bilden på tyget kan ha skapats? det är en belöning på 1 miljon brittiska pund till vem som helst som kan ge en rimlig förklaring. Gå och hämta pengarna!
Är det samma gäng som ligger bakom den Engelska sidan om svepningen? Tror det är lika "lätt" att övertyga dem som snubben med lustig hatt i rom...
Ingen kommer låta mig få ett prov från svepningen för de analyser jag vill göra, då det kommer förstöra all mysig mystik kring den.

Citat:
Och eftersom du vet så mycket borde du kunna hjälpa till och säga till shroud of turins officiella forskningsteam hur det ligger till. Du kan kontakta dom här:
https://www.shroud.com/stera.htm
Du kan säkert få en saftig belöning för all typ av information som kan hjälpa dom, och du kan bli känd på köpet!
Knappast, de kommer som sagt inte låta mig komma i närheten av den och jag är för övrigt inte intresserad.
Alla som är involverade har sedan 1988 inte varit involverade med seriös forskning...vad jag kan se.

Citat:
Självklart är din analys efter nån timme värd mer än alla kärnforskare som dedikerat stora delar av sitt liv till enbart en enda aspekt av tyget.

Kom igen, visst det är lite imponerande med tekniskt prat som du försöker med, men det känns som du försöker utnyttja att jag inte är kemist för att komma med specifikt yrkesprat som jag inte kan svara på.

Jag bara belyser det orimliga i resonemanget, bara för att du går på deras dumheter så behöver jag inte göra det. Att övertyga villfarna är inte mitt problem, men du vill ha en diskussion som du inte är kapabel att föra då du saknar förståelse för den vetenskapliga metoden. Jag har en bakgrund i kärnkemi, kärnfysik och analytisk kemi samt jobbar inom dessa ämnen varje dag. Det var ju lite tur för mig att utgångspunkten för dina påståenden hade med mina expertområden att göra och en jäkla otur för dig...

Sedan att det belyser hur lättlurad du är av charlataner som mjölkar andra lättlurade teister på forskningsmedel är faktiskt både komiskt och tragiskt på samma gång. Men att lura folk med mindre vett än pengar har varit en födokrok för somliga nästa lika länge som prostitution.

Hur som helst, en hypotes som kullkastar en central del av nya testamentets innehåll är ju också rätt lustigt kan jag tycka...särskilt när den kommer från övertygade utövare av organiserad vidskepelse.
Citera
2026-01-28, 23:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
2024 kremerades 86,4% av de döda i Sverige. Och den siffran ökar hela tiden.

Det kommer ni aldrig glömma bort.
Det är nog svaren kommer inifrån som gäller kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in