Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Intressanta noteringar överlag. Men angående mitt fetade:
Jag tänker att Reza Pahlavis återkomst, som han beskriver den, skulle kunna ske i ett läge där IRGC är försvagat och Artesh bekämpar dem istället för att låtsas som att det regnar. Han ska ju ha kontakter inom Artesh, så möjligen är det realistiskt.
Var inte Grekland och Italien obstruerande också, när det gällde terrorklassningen av IRGC? Nå, de kan nog köpas över för lite pengar kanske.
Om Pahlavi återvänder innan regimen har fallit måste det vara nästan helt säkert att de kommer göra det. Annars vore det dumdristigt. Visst, fantastiskt om han överlevde och vinner men katastrof om han dödas.
Jag tror Italien, Frankrike och Spanien drog ut på terrorklassningen men nu ska alla länder vara överrens. Inga hinder kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptagon
En sak jag har funderat på är följande: Tänk om USA tillsammans med sina allierade genomför en attack som eliminerar Irans högsta ledningsskikt och stora delar av deras militära kapacitet. Men vad händer egentligen efteråt? Om de som blir utslagna redan i förväg har utsett och förberett en ny ledning som ska ta över just i ett sådant scenario, då står man kvar med en fungerande auktoritet ändå.
Den nya ledningen skulle fortfarande kunna beordra ut polis, revolutionsgardet (IRGC) och andra säkerhetsstyrkor på gatorna för att slå ner eventuella nya folkliga uppror eller protester.
Så även om man tar bort dagens toppskikt, så kanske systemet är byggt för att snabbt kunna ersätta dem och fortsätta undertrycka på samma sätt – eller åtminstone försöka göra det.
Det beror nog på hur försvagad regimen är och hur vågade eventuella ersättare är. Jag kans e scenarion där de kör på business as usual (vilket är instruktionerna från nuvarande ledare) men det skulle också kunna vara en situation där regimen redan är så trängd (ekonomiskt, folkligt m.m.) att eventuella ersättare flyr. Svårt att förutspå. Så spelar militären sin roll också. Vad händer om den byter sida och börjar bekämpa Basij sisa vid sida med USA?
Citat:
Ursprungligen postat av
Koll99
Idag är irakierna sannolikt glada för att Saddam är borta, inklusive hans tilltänkta efterföljare.
Iran är en helt annan femma, inklusive potentialen vad gäller utbildning och värderingar som ligger betydligt närmare de västliga.
Jag tror också att förutsättningarna för att ett maktskifte ska fungera hyfsat väl i Iran är mycket större eftersom landet i sig, på många olika sätt, är mer stabilt än de flesta av sina grannländer (ekonomi, utbildning, tradition, värderingar etc). Men med det sagt ska man vara väldigt varsam och hela tiden ha uppsikt över vad som kan slunga landet in i kaos. För det är alltid riskabelt att ta bort en regim även om landet i övrigt har en bra grund att stå på.