Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,16%
1131 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,70%
209 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,69%
102 röster
Vet ej/Annat
5,44%
83 röster
2026-01-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Många saker tyder på det, specillt Trump även Rubios tal.
Netanyahu har sagt att han är bered att gå in för att hjälpa till om det behövs.
12-dagars kriget var bara uppvärmning, nu jävlar ska turbanmannen (Khamenei) och hans satanistiska regim dränkas i blod.

Det kommer inte och ske en attack, ville Trump bomba Iran hade han redan gjort det. Han vill bara göra en deal med Iran som gynnar Israel och USA.
Citera
2026-01-29, 07:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred85
Det kommer inte och ske en attack, ville Trump bomba Iran hade han redan gjort det. Han vill bara göra en deal med Iran som gynnar Israel och USA.
Det enda som på riktigt skulle gynna Israel, är om regimen i Iran byttes ut mot en som inte vill utplåna dem.
Citera
2026-01-29, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Intressanta noteringar överlag. Men angående mitt fetade:

Jag tänker att Reza Pahlavis återkomst, som han beskriver den, skulle kunna ske i ett läge där IRGC är försvagat och Artesh bekämpar dem istället för att låtsas som att det regnar. Han ska ju ha kontakter inom Artesh, så möjligen är det realistiskt.

Var inte Grekland och Italien obstruerande också, när det gällde terrorklassningen av IRGC? Nå, de kan nog köpas över för lite pengar kanske.

Att Turkiet agerar så tydligt mot Iran får ses som ett mycket gott tecken.

Dollarn rasar som ett sänke just nu, så rialens ställning är i själva verket än sämre.

Att Grekland och Italien är försiktiga förstår nog majoriteten av tänkande.
Jag säger inte att det blir det, men en risk för inbördeskrig kan det bli om styret faller.
Och då blir det Grekland och Italien som blir först drabbade av en ev. flyktingström.

Vem ska betala mutpengarna till dem?
Citera
2026-01-29, 10:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fred85
Som hans nemesis Obama gjorde?

Den som väntar på något gott, har väntat i 47 år, inte 2 veckor som resten av den unga populationen i Sverige.

Vi vet att retoriken är annorlunda, amerikanska hangarfartyg brukar inte vara i fiendeland.

Han dribblar mullorna och även dig, med ”deal” snacket.
Luta dig tillbaka, analysera hela situationen ordentligt.
Citera
2026-01-29, 12:03
Avstängd
Jag postar om psyops för att tråden har börjat tappa hopp…
Hangarskeppet har endast varit framme i några dagar.

Försvarsmakten:
Citat:
Psykologiska operationer (psyops) har som mål att påverka beteenden och attityder hos specifika målgrupper. Flygblad, affischer, radio, sociala medier, högtalarbudskap och personliga möten – kommunikationen kan anta många former när psyops sätts in för att tippa opinionen åt rätt håll i en konflikt.

Psykologiska operationer är ett kraftfullt verktyg för ett påverka informationsmiljön.

Innan ett krigsutbrott kan psyops påverka fiendens vilja till strid och efter ett krigsutbrott kan psyops förstärka effekten av de konventionella stridskrafterna.

Framgångsrik psyops säkerställer att vi möter en fiende som är osäker på såväl sitt syfte som sin egen förmåga men välinformerad om vår styrka och kapacitet.

Hangarskeppet i Venezuela ankom i mitten av november, de tog ner Maduro 3:e Januari.
Det dröjde om mer än 1 månad innan det skedde nån riktig action.

Iran är inte Venezuela, jag skulle bli djupt besviken på jänkarna om de inte rustade ordentligt.
Vi pratar inte TEMU nu.
Tappa inte hoppet, fortsätt att kämpa för Iran.
Citera
2026-01-29, 13:16
Medlem
Fel tråd! Sorry.
Citera
2026-01-29, 13:23
Medlem
RaskPatrasks avatar
Blir det en attack på Iran från USA? Jag tror Taco-boy Trump fegar ur. Att invadera Venezuela är en sak, men Iran är en helt annan grej. Ryssland och Kina kommer inte acceptera att regimen i Iran faller. Ger sig Ryssland/Kina in i kriget så kan vi mycket väl få ett WW3. Förhoppningsvis går der att få fram en diplomatisk lösning innan det brakar loss totalt.

Man skall även lära sig av historien. Så fort USA störtat en auktoritär regim i Mellanöstern så blir resultatet totalt kaos (ta Irak som exempel). Vad händer om mullorna faller? Blir det totalt kaos ännu en gång? Jag har inget till övers för mullorna, men risken är att situationen för folket blir ännu värre om regimen faller och det blir maktstrider mellan olika aktörer.
Citera
2026-01-29, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaskPatrask
Blir det en attack på Iran från USA? Jag tror Taco-boy Trump fegar ur. Att invadera Venezuela är en sak, men Iran är en helt annan grej. Ryssland och Kina kommer inte acceptera att regimen i Iran faller. Ger sig Ryssland/Kina in i kriget så kan vi mycket väl få ett WW3. Förhoppningsvis går der att få fram en diplomatisk lösning innan det brakar loss totalt.

Man skall även lära sig av historien. Så fort USA störtat en auktoritär regim i Mellanöstern så blir resultatet totalt kaos (ta Irak som exempel). Vad händer om mullorna faller? Blir det totalt kaos ännu en gång? Jag har inget till övers för mullorna, men risken är att situationen för folket blir ännu värre om regimen faller och det blir maktstrider mellan olika aktörer.

Idag är irakierna sannolikt glada för att Saddam är borta, inklusive hans tilltänkta efterföljare.

Iran är en helt annan femma, inklusive potentialen vad gäller utbildning och värderingar som ligger betydligt närmare de västliga.
Citera
2026-01-29, 16:34
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Intressanta noteringar överlag. Men angående mitt fetade:

Jag tänker att Reza Pahlavis återkomst, som han beskriver den, skulle kunna ske i ett läge där IRGC är försvagat och Artesh bekämpar dem istället för att låtsas som att det regnar. Han ska ju ha kontakter inom Artesh, så möjligen är det realistiskt.

Var inte Grekland och Italien obstruerande också, när det gällde terrorklassningen av IRGC? Nå, de kan nog köpas över för lite pengar kanske.

Om Pahlavi återvänder innan regimen har fallit måste det vara nästan helt säkert att de kommer göra det. Annars vore det dumdristigt. Visst, fantastiskt om han överlevde och vinner men katastrof om han dödas.

Jag tror Italien, Frankrike och Spanien drog ut på terrorklassningen men nu ska alla länder vara överrens. Inga hinder kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
En sak jag har funderat på är följande: Tänk om USA tillsammans med sina allierade genomför en attack som eliminerar Irans högsta ledningsskikt och stora delar av deras militära kapacitet. Men vad händer egentligen efteråt? Om de som blir utslagna redan i förväg har utsett och förberett en ny ledning som ska ta över just i ett sådant scenario, då står man kvar med en fungerande auktoritet ändå.
Den nya ledningen skulle fortfarande kunna beordra ut polis, revolutionsgardet (IRGC) och andra säkerhetsstyrkor på gatorna för att slå ner eventuella nya folkliga uppror eller protester.
Så även om man tar bort dagens toppskikt, så kanske systemet är byggt för att snabbt kunna ersätta dem och fortsätta undertrycka på samma sätt – eller åtminstone försöka göra det.

Det beror nog på hur försvagad regimen är och hur vågade eventuella ersättare är. Jag kans e scenarion där de kör på business as usual (vilket är instruktionerna från nuvarande ledare) men det skulle också kunna vara en situation där regimen redan är så trängd (ekonomiskt, folkligt m.m.) att eventuella ersättare flyr. Svårt att förutspå. Så spelar militären sin roll också. Vad händer om den byter sida och börjar bekämpa Basij sisa vid sida med USA?

Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Idag är irakierna sannolikt glada för att Saddam är borta, inklusive hans tilltänkta efterföljare.

Iran är en helt annan femma, inklusive potentialen vad gäller utbildning och värderingar som ligger betydligt närmare de västliga.

Jag tror också att förutsättningarna för att ett maktskifte ska fungera hyfsat väl i Iran är mycket större eftersom landet i sig, på många olika sätt, är mer stabilt än de flesta av sina grannländer (ekonomi, utbildning, tradition, värderingar etc). Men med det sagt ska man vara väldigt varsam och hela tiden ha uppsikt över vad som kan slunga landet in i kaos. För det är alltid riskabelt att ta bort en regim även om landet i övrigt har en bra grund att stå på.
Citera
2026-01-29, 16:38
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaskPatrask

Sista realistiska chansen var 2003-2005. Då hade dom kunnat fejka igenom det och det fanns muskler på plats, på den tiden hade Iran inte kunnat hämnas på samma sätt, t.o.m på den tiden är det inte omöjligt att USA skulle förnedras med ett sänkt hangarfartyg eller någon annan katastrof. Idag kommer det inte på tal, USA är för svagt och Trump är som du säger en mega-kyckling. Han kommer låta båtarna åka runt lite och "flygplan anlända" som en "show of force" sen annonserar han segern och drar vidare, bara ingen pratar om Epstein är han nöjd. USA och Israel är för svaga för att anfalla Iran. Det Israel skulle kunna göra, som inte skulle förvåna mig, är att offensivt skjuta kärnvapen mot alla värdefulla mål i Iran där missilstäder och kärntekniska anläggningar finns. Det skulle vara svårt för Iran att svara på det och second & third order konsekvenserna globalt skulle vara ohyggliga, USA skulle vara tvingade av sina Israeliska ägare att rationalisera och ursäkta det. Vilket skulle vara en oerhörd fadäs och skam för USA och deras "rules based international order" som redan idag inte har något förtroende globalt efter massakern i Gaza.
Citera
2026-01-29, 16:42
Avstängd
Två hangarfartyg är framme, Lincoln och
D. Black. Vi väntar då på eftersläntraren som vi tror kan vara Busch.

Postades för 16 h sedan.

”An additional destroyer, USS Delbert D. Black, and RC-135V electronic surveillance jet join U.S. forces amassing in the Middle East — TWZ”

https://x.com/disclosetv/status/2016654714071285944?s=46
Citera
2026-01-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Sista realistiska chansen var 2003-2005. Då hade dom kunnat fejka igenom det och det fanns muskler på plats, på den tiden hade Iran inte kunnat hämnas på samma sätt, t.o.m på den tiden är det inte omöjligt att USA skulle förnedras med ett sänkt hangarfartyg eller någon annan katastrof. Idag kommer det inte på tal, USA är för svagt och Trump är som du säger en mega-kyckling. Han kommer låta båtarna åka runt lite och "flygplan anlända" som en "show of force" sen annonserar han segern och drar vidare, bara ingen pratar om Epstein är han nöjd. USA och Israel är för svaga för att anfalla Iran. Det Israel skulle kunna göra, som inte skulle förvåna mig, är att offensivt skjuta kärnvapen mot alla värdefulla mål i Iran där missilstäder och kärntekniska anläggningar finns. Det skulle vara svårt för Iran att svara på det och second & third order konsekvenserna globalt skulle vara ohyggliga, USA skulle vara tvingade av sina Israeliska ägare att rationalisera och ursäkta det. Vilket skulle vara en oerhörd fadäs och skam för USA och deras "rules based international order" som redan idag inte har något förtroende globalt efter massakern i Gaza.

Israel är alldeles för små för att kunna delta på något substantiellt sätt. De skulle kunna döda de iranska ledarna, men dels skulle det betyda att man överträder en röd linje - Israel har hittills aldrig attackerat ett annat lands ledare - och dels är det osäkert att det får önskad effekt, dvs att Iran får en regim som inte är anti-israelisk.

De enda som med våld skulle kunna tvinga genom en förändring är USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in