Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,08%
1132 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,81%
211 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,68%
102 röster
Vet ej/Annat
5,43%
83 röster
2026-01-28, 18:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag blir nedstämd av att Trump vill förhandla med mördarregimen och att de själva (naturligtvis) säger sig vilja förhandla. Ska det bara bli ett nytt kärnavtal, regimen sitter kvar, sanktioner lättas (så kleptokraterna blir ännu rikare) och folket fortsatt hålls gisslan. De kanske får lite mat på sin höjd, men ingen frihet.

Enda positiva idag är att Tysklands förbundskansler sagt att regimen måste försvinna (ungefär). Att USA ska hålla en stor militärövning i området, tja. Jag hoppas faktiskt att någon gör ett litet misstag någonstans och att Iran överreagerar, så att krig utbryter. Annars ser jag bara fortsatt mörker nu.

Hey, cheer up Sport.
Is i magen osv.

De bjöd upp till ”förhandlingar” förra gången också, och sen gick de in hemligt under natten och bombade atomanläggningarna.
De förvarnade ingenting, det är bara gjorde det.

Nu heter det flygövningar, de har sagt att de ska göra tre dagars flygövningar, det kan vara så att USA attackerar på dygn två till tre.

Alla vet att det inte går att lita på regimen, i 47 år har de efter varje protest efter varje blodbad, lovat reformer, men ingenting har hänt. Det har eskalerat mera, de har blivit mer brutala, hur det nu ens var möjligt.

Trump vet att det enda som regimen fattar är hans stövlar mot mullorna nackar.
Det här är det enda språk de fattar.
Citera
2026-01-28, 20:27
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Finns det siffror på antal båtar/plan? Eller de kanske håller sånt hemligt?

Trump har sagt det är betydligt fler än dom hade till maduro och venezuela.
Citera
2026-01-28, 20:38
Medlem
InnesIs avatar
Det jag fångat upp under dagen:

* Trump har upprepat sitt hot om en deal eller militär aggression. Ungefär samma budskap som förr. HAn har också sagt att en tilla rmada är på väg (USS Busch troligen). VAd Trump har för end game vet bara han.

* Reza Pahlavi har uttalat att han är redo att återvända till Iran redan innan regimen faller för att "delta i den sista striden med mina landsmän". Fantastisk inspirerande uttalande såklart men oerhört rikabelt om han faktisk går igenom med det. Men jag antar att en eventuell återkomst kommer ske när det nästan är helt klart att det blir regimskifte.

* Frankrike och Spanien har nu gått med på terrorklassningen av IRGC (och även nya sanktioner mot Iran). Det betyder, såvitt jag förstått det, att förutsättningarna finns för att få igenom detta.

* Tre tidigare IRGC-medlemmar har blivit utvisade från USA (Morteza Nasiri Kakulaki, Ehsan Khaledi och Mohammad Mehrani).

* Marco Rubio nyanserade debatten lite och uttalade sig om att ett regimskifte kan innebära instabilitet och ovisshet.

* Israels utrikesminister Gideon Sa'ar kallade dödandet av demonstranter i Iran en av de mörkaste händelserna i Irans och mänsklighetens historia.

* Turkiet har via statliga Anadolu Agency (Reta) gripit sex personer som anklagas för spioneri för Iran.

* Greta Thunberg har vägrat kommentera det som hänt i Iran. Jag tar uppd etta eftersomd et reflekterar vänsterns problem med den här konflikten. Det som hände i Gaza har fått dem att var än mer anti-ISrael och anti-USA men samtidigt kan de inte gå ut och stötta Irans regim heller. Således tystnad. Vi får väl se vad som händer om USA eventuellt anfaller.

* Rialen faller ännu mer mot dollarna. 1USD är över 1,6 miljoner rial nu.

* Rapporter finns att Iran lättar på nedstängningen av internet eftersom det slår så hårt mot landet, inte minst ekonomin. JAg har inte märkt detta ännu från de kontakter jag har i Iran dock.

* Regimkritiker har börjar tala om "Rått-Ali" som smeknamn på Khamanei som liknas vid en råtta eftersom han enligt uppgift håller sig under jord.

* Den persiska diasporans demonstrationer har nu börjar dela ut rosor och städa efter sig efter sina stora möten (lite likt det man ibland hör att japaner gör vid stora sportevenemang). Fint!
Citera
2026-01-28, 21:24
Medlem
USA kommer att pulvrisera Iran. Vänta och se.
Citera
2026-01-28, 21:52
Avstängd
769% spike på 1 av pizzeriorna just nu.
Citera
2026-01-28, 21:53
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
USA kommer att pulvrisera Iran. Vänta och se.

Många saker tyder på det, specillt Trump även Rubios tal.
Netanyahu har sagt att han är bered att gå in för att hjälpa till om det behövs.
12-dagars kriget var bara uppvärmning, nu jävlar ska turbanmannen (Khamenei) och hans satanistiska regim dränkas i blod.
Citera
2026-01-28, 21:59
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Hey, cheer up Sport.
Is i magen osv.

De bjöd upp till ”förhandlingar” förra gången också, och sen gick de in hemligt under natten och bombade atomanläggningarna.
De förvarnade ingenting, det är bara gjorde det.

Nu heter det flygövningar, de har sagt att de ska göra tre dagars flygövningar, det kan vara så att USA attackerar på dygn två till tre.

---
Tack. Ja, jag får väl ha lite is i magen ändå.

Som jag fattat, gav Trump en 60 dagars tidsfrist förra våren och när regimen till sist avböjde förhandlingar, då gick man till attack.
Intressant nu, är att Trump inte gett någon tidsfrist ...

Angående flygövningarna föreställer jag mig två tänkbara alternativ:
1. De hålls medan man väntar in USS George H.W. Bush och medföljande Carrier Strike Group 10.
2. Det är bara ett taktisk uttalande för att dels lugna gulfstaterna, dels förvilla regimen, inför ett anfall.
Citera
2026-01-28, 22:01
Medlem
Trump skulle ha stöd ifrån sin bas vid en attack

"A new POLITICO poll reveals 65 percent of Trump voters support the U.S. taking military action against at least one of several potential target countries, including Iran, Greenland, Cuba, Colombia, China and Mexico.

And one stands out: Iran. About 50 percent of Trump voters backed military intervention in the country, the most of any foreign target. That number rose to 61 percent of respondents who described themselves as “MAGA Republican” Trump supporters."

https://www.politico.com/news/2026/01/28/trump-is-threatening-strike-iran-his-supporters-wouldnt-mind-00752821
Citera
2026-01-28, 22:19
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det jag fångat upp under dagen:

* Trump har upprepat sitt hot om en deal eller militär aggression. Ungefär samma budskap som förr. HAn har också sagt att en tilla rmada är på väg (USS Busch troligen). VAd Trump har för end game vet bara han.

* Reza Pahlavi har uttalat att han är redo att återvända till Iran redan innan regimen faller för att "delta i den sista striden med mina landsmän". Fantastisk inspirerande uttalande såklart men oerhört rikabelt om han faktisk går igenom med det. Men jag antar att en eventuell återkomst kommer ske när det nästan är helt klart att det blir regimskifte.

* Frankrike och Spanien har nu gått med på terrorklassningen av IRGC (och även nya sanktioner mot Iran). Det betyder, såvitt jag förstått det, att förutsättningarna finns för att få igenom detta.

* Tre tidigare IRGC-medlemmar har blivit utvisade från USA (Morteza Nasiri Kakulaki, Ehsan Khaledi och Mohammad Mehrani).

* Marco Rubio nyanserade debatten lite och uttalade sig om att ett regimskifte kan innebära instabilitet och ovisshet.

* Israels utrikesminister Gideon Sa'ar kallade dödandet av demonstranter i Iran en av de mörkaste händelserna i Irans och mänsklighetens historia.

* Turkiet har via statliga Anadolu Agency (Reta) gripit sex personer som anklagas för spioneri för Iran.

* Greta Thunberg har vägrat kommentera det som hänt i Iran. Jag tar uppd etta eftersomd et reflekterar vänsterns problem med den här konflikten. Det som hände i Gaza har fått dem att var än mer anti-ISrael och anti-USA men samtidigt kan de inte gå ut och stötta Irans regim heller. Således tystnad. Vi får väl se vad som händer om USA eventuellt anfaller.

* Rialen faller ännu mer mot dollarna. 1USD är över 1,6 miljoner rial nu.

* Rapporter finns att Iran lättar på nedstängningen av internet eftersom det slår så hårt mot landet, inte minst ekonomin. JAg har inte märkt detta ännu från de kontakter jag har i Iran dock.

* Regimkritiker har börjar tala om "Rått-Ali" som smeknamn på Khamanei som liknas vid en råtta eftersom han enligt uppgift håller sig under jord.

* Den persiska diasporans demonstrationer har nu börjar dela ut rosor och städa efter sig efter sina stora möten (lite likt det man ibland hör att japaner gör vid stora sportevenemang). Fint!
Intressanta noteringar överlag. Men angående mitt fetade:

Jag tänker att Reza Pahlavis återkomst, som han beskriver den, skulle kunna ske i ett läge där IRGC är försvagat och Artesh bekämpar dem istället för att låtsas som att det regnar. Han ska ju ha kontakter inom Artesh, så möjligen är det realistiskt.

Var inte Grekland och Italien obstruerande också, när det gällde terrorklassningen av IRGC? Nå, de kan nog köpas över för lite pengar kanske.

Att Turkiet agerar så tydligt mot Iran får ses som ett mycket gott tecken.

Dollarn rasar som ett sänke just nu, så rialens ställning är i själva verket än sämre.
Citera
2026-01-28, 22:51
Avstängd
Och en för moralen, grupparbetet är intakt.

https://app.filemail.com/d/zuadfpqushlrepi
Citera
2026-01-28, 23:02
Medlem
Kaptagons avatar
En sak jag har funderat på är följande: Tänk om USA tillsammans med sina allierade genomför en attack som eliminerar Irans högsta ledningsskikt och stora delar av deras militära kapacitet. Men vad händer egentligen efteråt? Om de som blir utslagna redan i förväg har utsett och förberett en ny ledning som ska ta över just i ett sådant scenario, då står man kvar med en fungerande auktoritet ändå.
Den nya ledningen skulle fortfarande kunna beordra ut polis, revolutionsgardet (IRGC) och andra säkerhetsstyrkor på gatorna för att slå ner eventuella nya folkliga uppror eller protester.
Så även om man tar bort dagens toppskikt, så kanske systemet är byggt för att snabbt kunna ersätta dem och fortsätta undertrycka på samma sätt – eller åtminstone försöka göra det.

För jag kan inte tänka mig att USA kommer att sätta in marktrupper.
Citera
2026-01-28, 23:23
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
En sak jag har funderat på är följande: Tänk om USA tillsammans med sina allierade genomför en attack som eliminerar Irans högsta ledningsskikt och stora delar av deras militära kapacitet. Men vad händer egentligen efteråt? Om de som blir utslagna redan i förväg har utsett och förberett en ny ledning som ska ta över just i ett sådant scenario, då står man kvar med en fungerande auktoritet ändå.
Den nya ledningen skulle fortfarande kunna beordra ut polis, revolutionsgardet (IRGC) och andra säkerhetsstyrkor på gatorna för att slå ner eventuella nya folkliga uppror eller protester.
Så även om man tar bort dagens toppskikt, så kanske systemet är byggt för att snabbt kunna ersätta dem och fortsätta undertrycka på samma sätt – eller åtminstone försöka göra det.

För jag kan inte tänka mig att USA kommer att sätta in marktrupper.

Även den till tänkta "nya ledningen" som kan dyka upp kommer elimineras av Trump co.
För att Trump vill ta bort allt som har med denna domedagssekt att göra
.

Korrekt marktrupper kommer inte sättas in, detta är inte Irak år 2003.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in